۰ نفر

سمیرا علیخانزاده یکی از سه هنرمند انتخاب شده برای شرکت در دوسالانه ونیز در گفت و گو با اقتصادهنرآنلاین؛

هویت آثار من کاملا ایرانی‌ست

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸
کد خبر: 350103
هویت آثار من کاملا ایرانی‌ست

پنجاه و هشتمین دوره از دوسالانه ونیز که در حمایت هنرمندان هنرهای معاصر و پیشرو در سال‌های فرد برگزار می شود، امسال با عنوان « باشد که در زمانه جذابی زندگی کنی» به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. این دوسالانه از تاریخ 21 اردیبهشت (11 می) برگزار خواهد شد. ایران نیز با عنوان «از بودن و سرودن» در این دوره شکرت دارد. این بار سه هنرمند ایرانی در این رویداد حضور خواهند داشت. سیمرا علیخانزاده یکی از سه هنرمند حاضر از جانب ایران در این رویداد هنری مهم است.

اقتصادهنرآنلاین - فرزانه شهریاری؛ سمیرا علیخانزاده  متولد 1346 در تهران است و نقاشی را زیر نظر آیدین آغداشلو آغاز کرده، او همچنین دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبا و دانشگاه الزهرا ست. علیخانزاده به عنوان عکاس سبک مفهومی نیز فعالیت می کند. او از رنگ اکریلیک، آینه و تصاویر قدیمی و خانوادگی در کارهایش استفاده می کند و هدفش از به کار بردن تصاویر قدیمی کاوش گذشته و هویت  ایران امروزیست. علیخان زاده در سال‌های اخیر در حراجی های معتبری همچون کریستی، ساتبی و بونامز اثر ارائه کرده است.

سمیرا علیخان‌زاده راجع به رویکرد و محتوای اثری که قرار است در بینال به نمایش بگذارد به خبرنگار اقتصاد هنر آنلاین گفت: قرار است در ادامه کارهای پیشینم یک چیدمان (که شامل یک سری چاپ دیجیتال بر روی توری  فلزی ست) را در ابعاد بزرگ تر از قبل به نمایش بگذارم. این چیدمان شامل عکس های قدیمی می شود و محتوای آن خاطره و چیزهاییست که از آدم‌های رفته به جای می ماند. نام این اثر را "شبه صلب خاطره" گذاشته ام.

علیخانزاده درباره اینکه آیا هویت ایرانی در اثرش وجود دارد و این هویت چقدر در تعاملات هنری دارای اهمیت است، توضیح داد: بینال امسال سعی در انتخاب آثاری داشت که زبان و نشانه‌های جهانی داشته باشد و فکر می کنم آثار من می تواند با این موضوع تطابق پیدا کند اما هویت ایرانی همیشه و کاملا در آثار من وجود دارد.

 پنجاه و هشتمین بینال ونیز از ٢١ اردیبهشت ماه مصادف با ١١ می ٢٠١٩ طور رسمی در  Fondaco Marcello  شهر ونیز ایتالیا گشایش می یابد و تا سوم آذر (٢٤ نوامبر ) در ونیز برپاست.