۰ نفر

افتتاح یک گالری دیگر در تهران:

کوچک و خصوصی، ارتباط میانِ هنر و ادبیات

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 340640
کوچک و خصوصی، ارتباط میانِ هنر و ادبیات

"گالری هو" 17 اسفند با مدیرت "پونه ندایی" گشایش یافت. خانم ندایی شاعر و سردبیر مجله‌ی ادبی شوکران است.

در سال های اخیر تعداد زیادی گالری هنری در مرکز تهران و شهرهای بزرگ گشایش یافته است. این گالری ها عمدتا رویکردی مشابه در عرضه‌ی اثر هنری دنبال می کنند و معمولا نگاه متفاوتی در اداره‌ی گالری ها کمتر دیده می شود. از طرفی دیگر پدیده های بینارشته ای همچون ارتباطِ هنر و ادبیات کمتر مورد توجه گالری دارها هستند. گالری هو برای پر کردنِ بخشی از  این خلاء به وجود آمده است.

پونه ندایی در ارتباط با سیاست گذاری و اهداف گالری هو به "اقتصاد هنر آنلاین" گفت: "زمانی که تصمیم به تاسیس گالری گرفتم با توجه به سابقه‌ی مطبوعاتی طولانی ام در انتشار روزنامه، مجله، کتاب و انجام وظایفی در این حوزه‌، قصدم وارد کردن نگرش مطبوعاتی به هنر بود. در این سال ها مطبوعات دچار سختی های زیادی شده و در ورطه‌ی فضای مجازی افتاده به طوری که هر کسی با یک موبایل روزنامه نگار شده است. روزنامه نگاری از وجه‌ی اصلی خودش خارج شده و من می خواستم با ارتباطات بین رشته‌ای روزنامه نگاری را به جایگاه اصلی خودش بازگردانم.

خانم ندایی درباره‌ی آیین افتتاحِ گالری هو و رونمایی از کتابِ "حزبِ خران" گفت:

گالری را با نمایش نمایشگاهی با عنوان " تماشای تاریخ مطبوعات ایران(1)" که به ارائه پوستر، کاریکاتور و برداشت های هنری فکاهی بر اساس مستندات روزنامه حزب خران و نیز جشن انتشار چاپ پنجم کتاب "روزنامه حزب خران" افتتاح کردیم. که دریچه‌ی کوچکی به سمت فکری که داشتم بود و با این شروع قصد داشتم جایگاه روزنامه و هم چنین تاثیراتش را در زمان خودش گفته و آرمان های مطبوعات را دوباره یادآوری کنم.

پونه ندایی برنامه های جالبی برای آینده در سر دارد:

"در دراز مدت سعی مان بر این است که پروژه های "سفرنامه" نمایشگاه عکس با رویکرد سفر و کشف درونیات انسان و نیز نمایشگاه هایی با عنوان "ملاقات با یک اثر" که ارائه تنها یک اثر و معرفی آن است را داشته باشیم."

گالری های تهران همگی دارای چرخش مالی مناسبی نیستند و بسیار اتفاق می افتد که رویکرد اقتصادی به عدمِ موفقیتِ گالری می انجامد. خانم ندایی در این باره معتقد است:

 "می دانم که در دوره‌ی سختی شروع به این کار کردم و بازار مشکلات فراوانی دارد. ما در گالری هو، آرت شاپ داریم که هدف مان به فروش رساندن دست سازهای هنرمندان ناشناس است که هم برای گالری و هم برای آن ها سودآور باشد.هم چنین برگزاری نمایشگاه هنرمندان خارجی به منظورِ تبادل فرهنگی بین ما و کشورهای دیگر، در دستورکارم قرار دارد.

با توجه به منطقه‌ی جغرافیاییِ گالری (خیابان کریمخان)، درباره‌ی فضایِ رقابتیِ گالری ها از او پرسیدیم:

"من متوجه هستم که امروز گالری هایی با اقتصاد ریشه دار تر، با فضاهای بزرگ تر هستند و این ها بر حرکت های فرهنگی ایران نیز تاثیر گذارند. درست است که فضای گالری ما در بین آن ها کوچک است اما من به محتوا اعتقاد دارم. حتی ممکن است جای فیزیکی نداشته باشیم ولی با مخاطب مان ارتباط بگیریم. ما در فضا رقابت نمی کنیم بلکه در محتوا با آن ها رقابت می کنیم. به نظر من قرار گرفتن همه‌ی گالری ها در مرکز شهر بسیار اتفاق خوب بوده و نه تنها رقابتی نیست بلکه سود مند هم است چون روز جمعه مخاطبین در یک منطقه می توانند گالری های متعددی را ببینند."

گالری هو در خیابانِ استاد نجات الهی، کوچه خسرو واقع است و هر روز به جز شنبه ها تا ساعت 8 شب می توان به آنجا سر زد.