۰ نفر

چرا گوش دادن به موسیقی برای مغز مفید است؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۰:۴۸
کد خبر: 679986
چرا گوش دادن به موسیقی برای مغز مفید است؟

موسیقی واقعا می تواند بر سلامتی، یادگیری، عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و حتی شادی شما تأثیر بگذارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، یک نظرسنجی اخیر درباره موسیقی و سلامت مغز که توسط AARP انجام شد، یافته‌های جالبی را در مورد تأثیر موسیقی بر سلامت شناختی و عاطفی نشان داد:

شنوندگان موسیقی نمرات بالاتری برای سلامت روان داشتند و سطح اضطراب و افسردگی آنها در مقایسه با افراد دیگر بسیار کمتر بود.

از پاسخ دهندگان نظرسنجی که به اجرای موسیقی می رفتند، ۶۹٪ سلامت مغز خود را «عالی» یا «بسیار خوب» ارزیابی کردند.

از بین کسانی که در کودکی اغلب در معرض موسیقی قرار گرفته اند، ۶۸ درصد توانایی خود را در یادگیری چیزهای جدید "عالی" یا "بسیار خوب" ارزیابی کردند.

بزرگسالانی که از ابتدا در معرض موسیقی قرار نگرفته‌اند، اما در حال حاضر درگیر موسیقی هستند، نمرات سلامت روانی بالاتر از حد متوسط را نشان می‌دهند.

نگاهی دقیق تر به مطالعه تاثیر موسیقی روی مغز

این نظرسنجی آنلاین ۲۰ دقیقه ای دارای محدودیت هایی است. در وهله اول، شامل ۳۱۸۵ بزرگسال آمریکایی ۱۸ ساله و بالاتر بود که برای تعمیم نتایج به کل جامعه، این مقدار، عدد کمی است.

نکته بعدی، این نظرسنجی واقعا از نظرات مردم است. به عنوان مثال، اگرچه افراد ممکن است سلامت مغز خود را "عالی" گزارش کنند اما هیچ معیار عینی سلامت مغز مانند اسکن MRI یا حتی آزمایشی برای اندازه گیری شناخت آنها وجود نداشت.

در نهایت، حتی اگر رتبه‌بندی‌ها درست باشند، یافته‌ها فقط دارای همبستگی هستند و به طور مثال، از کودکی در معرض موسیقی بودن می تواند دلیلی برای بهبود توانایی یادگیری باشد، اما کسانی هم هستند که ممکن است سروکار زیادی با موسیقی نداشته باشند ولی مطالب جدید را به خوبی و با سرعت فرا می‌گیرند.

تاثیر باورنکردنی موسیقی روی کیفیت زندگی تان

اما بیایید فرض کنیم که نتایج نظرسنجی AARP واقعا درست است. چگونه موسیقی می تواند چنین تأثیرات مغزی چشمگیری داشته باشد؟ اگرچه ما پاسخ‌ها را به طور قطع نمی‌دانیم، اما پیشرفت‌های علوم اعصاب شناختی در چند سال گذشته به ما اجازه داده است تا در مورد برخی مکانیسم‌های احتمالی حدس بزنید.

موسیقی تقریباً تمام مغز را فعال می کند

موسیقی برخی از گسترده ترین و متنوع ترین شبکه های مغز را فعال می کند. بخش هایی از مغز که درگیر احساسات هستند نه تنها در حین موسیقی احساسی فعال می شوند، بلکه با هم هماهنگ می شوند. موسیقی همچنین مناطق مختلف حافظه و سیستم موتور را فعال می کند. در واقع، این نظریه مطرح شده است که فعال شدن سیستم حرکتی مغز است که به ما امکان می دهد ضربان موسیقی را حتی قبل از شروع ضربه زدن به آن، انتخاب کنیم.

پس موسیقی تقریبا تمام مغز را فعال می کند. اما این موضوع چرا اینقدر مهم است؟

آیا تا به حال شنیده اید که می‌گویند «اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد»؟

این عبارت درباره کارکرد مغز صادق است. مسیرهای مغزی در صورت استفاده تقویت می شوند و در صورت عدم استفاده ضعیف می شوند. دلیل کارآمد بودن مغز این است. هرچقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، مغز شما تقویت و قوی می شود. به همین دلیل است که مثلا صحبت کردن به آن زبان خارجی که قبلا بلد بودید اما چندین سال است که از آن استفاده نکرده اید دشوارتر می شود؛ چون بسیاری از مسیرهای قدیمی مغز تخریب شده اند و نورون ها برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند.

موسیقی شبکه های مغزی شما را قوی نگه می دارد

بنابراین چگونه موسیقی باعث بهبود سلامتی، تقویت یادگیری، تحریک عملکرد شناختی، بهبود کیفیت زندگی و حتی القای شادی می شود؟ پاسخ این است که از آنجایی که موسیقی می‌تواند تقریباً تمام مناطق و شبکه‌های مغز را فعال کند، می‌تواند به قوی نگه داشتن مسیرها و شبکه‌های مغزی کمک کند، از جمله شبکه‌هایی که در بهزیستی، یادگیری، عملکرد شناختی، کیفیت زندگی و شادی نقش دارند. در واقع، تنها یک موقعیت دیگر وجود دارد که در آن می‌توانید شبکه‌های مغزی زیادی را به یکباره فعال کنید، و آن زمانی است که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنید.

منبع: Harvard Health Publishing