۰ نفر

افراد مزاحم و آزار دهنده را چگونه در محیط کار تحمل کنیم؟ / چند ترفند مقابله با همکار مزاحم

۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۰۴
کد خبر: 683773
افراد مزاحم و آزار دهنده را چگونه در محیط کار تحمل کنیم؟ / چند ترفند مقابله با همکار مزاحم

صرف نظر از مسیر شغلی یا محیط زندگی، هر کسی حداقل یک بار در زندگی خود به احتمال زیاد با یک فرد مزاحم روبرو می شود. کنار آمدن با این افراد یک عنصر مهم برای اجتناب از درگیری و یادگیری غلبه بر ناملایمات است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یادگیری استراتژی موثر برای مقابله با افراد مزاحم در داخل و خارج از محل کار می تواند تمرکز را بهبود بخشد و به کاهش استرس در زندگی کمک کند. در این مقاله اهمیت دانستن نحوه برخورد با افراد مزاحم را توضیح می دهیم و راهکارهای موثر برای آن را فهرست می کنیم.

چرا دانستن نحوه برخورد با افراد مزاحم مفید است؟

دانستن نحوه برخورد با افراد مزاحم در محل کار و زندگی شخصی ضروری است. مهم نیست که کجا زندگی می کنید یا چه شغلی دارید، در هر مرحله از حرفه خود می توانید با همکارانی روبرو شوید که این مسیر را برای شما دشوار می کنند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی دانستن نحوه برخورد با افراد مزاحم آورده شده است:

بدون درگیری: 

کار کردن افراد مزاحم می تواند ناامید کننده باشد و منجر به سوء تفاهم های زیادی شود. یکی از مزایای آشکار مقابله مؤثر با افراد مراحم این واقعیت است که می تواند به شما در جلوگیری از درگیری های غیر ضروری کمک کند.

استرس کمتر:

 وقتی از درگیری هایی که یک همکار مزاحم می خواهد شروع کند اجتناب می کنید، از احساس استرس نیز جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه، می‌توانید با موفقیت فضای مثبتی را حفظ کنید که در آن احساس راحتی در بیان خود و افکارتان فراهم شده است.

تمرکز بهتر: 

برخورد با افراد مزاحم می تواند زمان بر باشد. دانستن اینکه چگونه خود را از مشکلات آنها جدا کنید به شما کمک کند تا روی چیزهای مهم تمرکز کنید و کارهای بیشتری را در کار و زندگی انجام دهید.

بهبود کار تیمی: 

دانستن اینکه چگونه با یک فرد مزاحم رفتار کنید، می تواند زمانی که در یک گروه کار می کنید بسیار مهم باشد. با یافتن راه حلی برای رفتار تحریک‌آمیز یک نفر، می‌توانید عملکرد کل تیم را بهبود ببخشید و در هنگام کار با هم راحت‌تر شوید.

چگونه با افراد مزاحم کنار بیاییم

بسته به موقعیت و محیط شما، راه های مختلفی برای مقابله با یک فرد مزاحم وجود دارد. در اینجا چند استراتژی مفید برای بررسی وجود دارد:

1. سعی کنید احساسات آنها را درک کنید

بسیاری از مردم هنگام ملاقات با شخصی آزاردهنده احساس خشم یا ناامیدی می کنند، اما این واکنش می تواند بی اثر باشد و باعث تنش بیشتر شود. به جای عصبانی شدن، سعی کنید دیدگاه و احساسات فردی که شما را آزار می دهد را درک کنید. در بسیاری از موارد، افرادی که زندگی را برای دیگران سخت می کنند از رفتار خود به عنوان مکانیزم مقابله ای استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد احساس برتری داشته باشند. نشان دادن اینکه درک می‌کنید چه احساسی دارند می‌تواند باعث احساس امنیت آنها شود تا خود واقعشان را به شما نشان دهند.

افراد مزاحم

2. از شایعات پرهیز کنید

وقتی کسی را آزاردهنده و مراحم می بینید، به راحتی می توانید چیزهای بدی در مورد او به دیگران بگویید. برای اطمینان از اینکه هیچ درگیری ایجاد نمی کنید، بسیار مهم است که از شکایت و شایعه پراکنی در مورد شخصی که شما را آزار داده اجتناب کنید. همچنین می توانید به شایعاتی که دیگران درباره افراد مزاحم اطرافتان با شما در میان می گذارند واکنش نشان ندهید. به این ترتیب، شما می توانید الگوی خوبی برای افرادی باشید که همکاری با آنها دشوار است.

3. آرامش خود را حفظ کنید

وقتی با فردی مزاحم سروکار دارید، مهم است که بدون توجه به آنچه می‌گوید یا انجام می‌دهد، آرام بمانید. نشان دادن یک واکنش شدید، مانند فریاد زدن یا فحش دادن، احتمالاً شما را بیشتر ناراحت می کند. با نفس عمیق و حفظ آرامش می توانید صبر را تمرین کنید و به افراد مزاحم نشان دهید که رفتار آنها شما را آزار نمی دهد.

4. درایت داشته باشید

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که افراد خاصی از روی عمد، مثلاً برای منافع شخصی خود، دیگران را آزار می دهند. در چنین موقعیتی، مهم است که با آنها به شیوه ای زیرکانه و هوشمندانه مقابله کنید. اگر در محل کار با شخصی مزاحم روبرو هستید، تا حد امکان چیزهایی را که می گویید متمرکز بر کار کنید. به عنوان مثال، وقتی یک همکار سعی می کند حواس شما را از تکمیل یک پروژه مهم منحرف کند، می توانید چیزی شبیه به این بگویید: "می دانم که می خواهید درباره برنامه آخر هفته خود با من صحب کنیم و خوشحال می شوم درباره آن بشنوم و این گفت و گو را برای وقت نهار نگه دارید.

5. مراقب سلامتی خود باشید

کم خوابی یا خوردن غذای غیر مغذی می تواند شما را بیشتر عصبانی کند و باعث شود در مقابل افراد مزاحم واکنش شدید نشان دهید. مراقبت از سلامت روحی و جسمی می تواند به شما کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید. در نتیجه، می توانید در برابر هر موقعیت سخت یا آزاردهنده ای که در زندگی یا محل کار اتفاق می افتد انعطاف پذیرتر شوید.

6. یاد بگیرید که حد و مرز تعیین کنید

اگر با کسی کار یا زندگی می‌کنید که شما را آزار می‌دهد، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کنار آمدن با افراد مزاحم، تعیین مرزهای سخت‌گیرانه برای آن رابطه است. شما اغلب می توانید این کار را با محدود کردن زمان صرف شده در طول روز انجام دهید. اگر این امکان پذیر نیست، سعی کنید هر زمان که در اطراف افراد مزاحم هستید، روی چیز دیگری تمرکز کنید تا ذهن شما را به خود مشغول کند. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران نزدیک شما را آزار می دهد،در تمام طول روز در محل کار با شما صحبت می کند، هدفون به سر داشته باشید تا به آنها نشان دهید که صحبت کردن با شما در زمان کار بی تاثیر است.

۷- کمک بخواهید

ممکن است موقعیتی وجود داشته باشد که در آن رفتار کسی شما را آزار دهد اما نمی خواهید مستقیماً در مورد آن با او روبرو شوید. در چنین شرایطی، گاهی منطقی است که از کسی بخواهید در ارزیابی موقعیت به شما کمک کند یا برای شما با افراد مزاحم صحبت کند. به عنوان مثال، زمانی که از سرپرست خودمی خواهید تا با همکارتان که مدام کار شما را قطع می کند صحبت کند، می تواند مفید باشد.

8. برای یافتن راه حل با افراد مزاحم کار کنید

اگر متوجه شدید که رفتار آزاردهنده شخصی بر عملکرد یا خلق و خوی کل گروه تأثیر می گذارد، ضروری است که در مورد آن با او صحبت کنید. به عنوان مثال، وقتی یکی از اعضای تیم شما همیشه در طول جلسات صدای خود را بلند می کند، می توانید از او بپرسید که علت آن چیست و آیا کاری وجود دارد که برای جلوگیری از این عمل انجام دهید. همچنین مهم است که به طور عینی به افراد مزاحم توضیح دهید که رفتار آنها ممکن است بر عملکرد گروه تأثیر منفی بگذارد، زیرا برای برخی از افراد پاسخ دادن به کسی که دائماً هنگام صحبت کردن صدای خود را بلند می کند، ناراحت کننده است.

9. توضیح دهید که آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند

اگر شخصی به طور مداوم کاری را انجام می دهد که شما را آزار می دهد، ممکن است مفید باشد که با او آشکارا در مورد احساسی که رفتارش در شما ایجاد کرده صحبت کنید. در طول آن مکالمه، از قضاوت کردن یا گفتن چیزی که باعث ناراحتی آنها می شود، خودداری کنید. در عوض، احساسات خود را با استفاده از جملات «من» به وضوح توضیح دهید. به این ترتیب می توانید دیدگاه خود را به صورت سازمان یافته و با ملاحظه مطرح کنید.

10. درک کنید که اجتناب از همه افراد مزاحم غیرممکن است

اگرچه اغلب اوقات صرفاً کنار گذاشتن یا محدود کردن زمان صرف کردن با افراد مزاحم  که شما را آزار می‌دهند موثر است، اما در مواقع دیگر ممکن است امکان پذیر نباشد. درک این نکته مهم است که در این دنیا افرادی هستند که به گونه ای دیگر فکر ،عمل و صحبت می کنند که ممکن است گاهی اوقات برای ما آزار دهنده باشد. یادگیری پذیرش تفاوت‌های بین خود و دیگران می‌تواند برای داشتن یک زندگی شادتر و تمرکز بر آنچه برای ما مهم‌تر است، حیاتی است.

نکاتی برای از بین بردن رفتارهای آزاردهنده

همه افراد در مواقعی می توانند رفتار آزاردهنده از خود بروز دهند و مزاحمت ایجاد کنند. برای آنکه متوجه شوید که راه های مقابله با افراد مزاحم و آزارگر را دریافته اید و همچنین خودتان یکی از افراد مزاحم به شمار نمی روید نکات زیر را بخوانید:

شنونده فعالی باشید: 

گوش دادن به آنچه دیگران برای گفتن دارند و کمتر در مورد خود صحبت می کنند، زمانی که می خواهید بهتر درک کنید که چگونه در اطراف افراد مراحم رفتار کنید، می تواند موثر باشد. انجام این کار به شما امکان می دهد در مورد ترجیحات آنها و آنچه که آنها را آزار می دهد مطلع شوید.

از قطع حرف دیگران بپرهیزید: 

بسیاری از مردم وقتی صحبت های دیگران را قطع می کنند آزاردهنده هستند . وقتی کسی می‌خواهد چیزی را بگوید که برایش مهم است، به او اجازه دهید تمام شود.

روی نکات مثبت تمرکز کنید:

 حذف رفتار آزاردهنده نیز شامل ایجاد یک محیط مثبت است. کمتر صحبت کردن در مورد نکات منفی و تمرکز بر جنبه های مثبت هر موقعیتی می تواند برای آن مفید باشد.

با صدای معمولی صحبت کنید: 

برای برخی افراد، شنیدن صدای بلند  می تواند آزاردهنده یا نگران کننده باشد. اطمینان از اینکه همیشه در سطح پایین صحبت می کنید به شما کمک می کند حرفه ای تر و آرام تر ظاهر شوید.