۰ نفر

آداب معاشرت کاری با رییس و مشتری چطور است؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۳۸
کد خبر: 680296
آداب معاشرت کاری با رییس و مشتری چطور است؟

تصور کنید شرکت‌تان به مناسبت کسب موفقیتی بزرگ جشنی تدارک دیده است و همه‌ی افراد شرکت را به یک شام دعوت کرده و شما هم حضور دارید. موسیقی ملایمی در پس‌زمینه پخش می‌شود و همه‌ی مهمانان در دسته‌های پراکنده در حال صحبت با یکدیگر هستند. با این حال، تعدادی از افراد حاضر بیشتر از بقیه جلب توجه می‌کنند. آنها پر سروصداترین حاضرین در اتاق هستند. و دائما با صدای بلند قهقهه می‌زنند.

اتیکت و آداب معاشرت درست رییس و کارمند

به گزارش اقتصاد آنلاین،آیا تا به حال کسانی را دیده‌اید که در شرکت رفتار نادرستی داشته‌اند. یا اصلا خودتان تا به حال کاری انجام داده‌اید که آرزو داشتید ‌ای کاش نکرده بودید؟ معاشرت کاری با همکاران، مشتریان، یا رییس‌تان، قواعد متفاوتی نسبت به معاشرت با دوستان و افراد خانواده دارد. با این حال، بسیاری از مردم در هر دو موقعیت رفتار مشابهی از خود نشان می‌دهند. این امر نه تنها اشتباه است بلکه می‌تواند منجر به عواقب بدی برای حرفه‌تان هم بشود.

در این مقاله مروری خواهیم داشت بر تعدادی از رایج‌ترین موقعیت‌های معاشرت کاری و چند توصیه ارائه می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند تا به آسانی و با اطمینان زمان خوبی را با دیگران سپری کنید.

معاشرت با مشتری‌های سازمانی

اکثر وضعیت‌های اجتماعی که با مشتری‌های سازمانی پیش می‌آیند، شامل همراهی در یک وعده‌ی غذایی هستند. «ناهارِ کاری» روشی قدیمی برای ایجاد روابط، برنده شدن در قراردادهای آتی و گسترش شبکه‌ی مشتریان است. اما اگر می‌خواهید این معاشرت کاری موفقیت‌آمیز باشد، به یک استراتژی و برنامه ریزی مناسب نیاز دارید.

۱. مکان را با دقت انتخاب کنید

بسیاری از افراد، به طور تصادفی مکانی را انتخاب می‌کنند؛ اما این کار ممکن است اشتباه بزرگی باشد. اگر رستوران بسیار پر سروصدا باشد، یا اگر مشتری مجبور شود راهی طولانی برای رسیدن به آنجا طی کند، تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. مکانی را انتخاب کنید که به مشتری‌تان نزدیک است، دسترسی آسان به پارکینگ و جو آرامی دارد. رستورانی را انتخاب کنید که غذا و خدماتش هم بسیار خوب باشد تا معاشرت کاری موفقیت آمیزی داشته باشید..

۲. کاری کنید که مشتری احساس راحتی کند

مشتری از همان ابتدا باید احساس راحتی کنند؛ پس به او بگویید چه کسی قرار است صورت‌حساب غذا را پرداخت کند. اگر میزبان هستید و پیشنهاد ناهار از سوی شما بوده، پس شما باید صورت‌حساب را بپردازید. جهت اجتناب از سردرگمی، از قبل به مشتری بگویید که مهمان شماست. (در ضمن قبل از اینکه گارسون برای گرفتن سفارش سر میز بیاید، به مهمان‌تان بگویید که چه چیزی می‌خواهید سفارش بدهید. اگر او غذایی گران‌قیمت سفارش بدهد و در مقابل شما تنها سالاد و سوپ سفارش دهید، او احساس بدی خواهد داشت.)

۳. به درستی خرج کنید

به خاطر داشته باشید که رییس‌تان احتمالا مقدار پولی که برای مشتری هزینه شده را بررسی و آن را با مقدار پولی که به طور معقولانه‌ای می‌توان از ایجاد این رابطه به دست آورد مقایسه می‌کند. برای مثال اگر مراجعه‌کنندگان شما فرصت‌های بالقوه‌ی فراوانی برای شما دارند، دعوت آنها به رستورانی گران‌قیمت برای شام کار درستی است، زیرا نرخ بازده‌تان بالا خواهد بود. اما اگر به طور بالقوه تنها یک یا دو قرارداد کوچک برای شما دارند، ناهاری متوسط مناسب‌تر است. قانون کلی این است که مطمئن شوید مقدار پول خرج شده برای مراجعه‌کنندگان متناسب با آن چیزی است که انتظار دارید از معاشرت کاری با آنها به دست آورید.

معاشرت با رییس

معاشرت کاری با رییس، مجموعه‌ی کاملا متفاوتی از چالش‌ها را در بر دارد. معاشرتِ پس از کار با رییس می‌تواند شیوه‌ای عالی برای گفت‌وگوی رودررو و دو نفره در محیطی آرام باشد. از سوی دیگر، فرا رفتن از مرز صمیمیت و رسیدن به مرز بسیار صمیمی، سریع رخ می‌دهد. پس تفاوت این دو را چگونه می‌فهمید؟

۱. به یاد داشته باشید که این مسئله‌ای کاری است

وقت گذراندن با رییس همیشه در خصوص کار است. فارغ از اینکه هر دوی شما چقدر خوب با هم کنار آمده‌اید، او هنوز هم رییس شماست. خط قرمزها را فراموش نکنید و انتظار رفتارهای خاصی نداشته باشید.

۲. احساس راحتی کنید ولی نه خیلی زیاد

معاشرت کاری با رییس ممکن است به او فرصت دهد تا به منظور ترفیع یا دادن مسئولیت‌های بیشتر، شما را بهتر بشناسد. خودتان باشید، اما بیش از حد احساس راحتی نکنید! چیزی نگویید یا کاری انجام ندهید که فردا پشیمان شوید. لباس مناسب بپوشید و محترمانه برخورد کنید.

۳. انتظارات غیرمعقولانه نداشته باشید

همین که در بازی بیلیارد به هر دوی شما خوش گذشته، به این معنی نیست که به طور خودکار به ترفیعی که می‌خواستید دست خواهید یافت. در ضمن وقتی با رییس‌تان معاشرت کاری می‌کنید، با تقاضای ترفیع یا درخواست افزایش حقوق، او را در رودربایستی قرار ندهید. حرف زدن در مورد کار خوب است (به ویژه اگر رییس‌تان بحث کاری را آغاز کند) اما چنین تقاضاهایی را به زمان درستی در دفتر کار موکول کنید.

معاشرت با همکاران

اینجاست که افراد بزرگ‌ترین اشتباهات خود را مرتکب می‌شوند. معاشرت کاری با همکاران مطمئنا آسان‌تر از معاشرت با مشتری یا رییس است، پس برخی از افراد به اندازه‌ی کافی محتاط نیستند و در رویدادهای شرکتی، کمی بیش از حد سر و صدا می‌کنند. شما با همکاران خود احساس راحتی بیشتری می‌کنید اما نباید کنترل‌تان را از دست بدهید. هم‌چنان باید اعتبار خود را حفظ کرده و احترام دیگران را نگه دارید.

۱. گفت‌وگویتان به‌جا و مناسب باشد

در مهمانی لطیفه‌هایی را تعریف نکنید که در دفتر هرگز به زبان نخواهید آورد. آزردن اعضای گروه ممکن است باعث شود احساس راحتی نداشته باشند و شاید احساسات آنها را جریحه‌دار کند. این موضوع چیزی است که آنها به این زودی‌ها فراموش نخواهند کرد.

۲. گرسنه سر قرار نروید

کارشناسان آداب کاری پیشنهاد می‌کنند که قبل از رفتن به جمع، حتما چیزی بخورید، چون هرگز نمی‌دانید چه مقدار غذا سرو خواهد شد و مطمئنا دوست ندارید تنها کسی باشید که مقدار زیادی غذا در بشقاب خود انباشته‌اید و این از اصول اولیه معاشرت کاری و آداب معاشرت با اشخاص نا آشنا است.

۳. در مورد موضوعات غیرکاری بحث کنید

هدف‌تان دور نگه داشتن گفت‌وگو از موضوع کاری باشد. سعی کنید گروه‌تان را بشناسید. از آنها در مورد سرگرمی‌ها، خانواده و علائق‌شان بپرسید. صحبت کردن در مورد گزارشی که نوشته‌اید، یا بحث کردن در مورد ترفیع اخیرتان نه تنها خسته‌کننده، بلکه آزاردهنده هم هست.

۴. با افراد جدید وقت بگذرانید

رویدادهای شرکتی روشی برای شناختن همکاران و ایجاد ارتباطات نزدیک در قالب گروه هستند. اما در مقابل وسوسه شدن به صحبت با حلقه‌ی همیشگی همکاران‌تان مقاومت کنید. به اطراف بروید و با افرادی از بخش‌های دیگر آشنا شوید. شانس اینکه رییس‌تان شما را ببیند بالاست. پس اگر شما با افراد مختلفی دیده شوید این امر بازتاب‌دهنده‌ی توانایی‌تان به عنوان برقرارکننده‌ی ارتباط خواهد بود.

معاشرت در کنفرانس‌ها

معاشرت کاری

کنفرانس‌ها جایی عالی برای معاشرت کاری ارزشمند هستند. به همین دلیل است که نشان دادن بهترین رفتار، بسیار مهم است.

۱. با دست چپ نوشیدنی یا بشقاب‌تان را نگه دارید

این کار باعث می‌شود دست راست‌تان برای دست دادن هنگام ملاقات با افراد جدید آزاد باشد. به علاوه، دست‌تان به دلیل نگه داشتن لیوان، سرد یا مرطوب نخواهد بود چرا که این امر احساس بدی را به فرد مقابل القا می کند.

۲. نخستین فردی که به کنفرانس می‌آید یا آخرین فردی که کنفرانس را ترک می‌کند نباشید

معمولا بهتر است هنگامی که کنفرانس هنوز داغ است آنجا را ترک کنید. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی به خانه بروید، به مدیر عاملی که برای او احترام زیادی قائل هستید دقت کنید. زمانی که او کنفرانس را ترک کرد، شما نیز دنبالش بروید و اینگونه معاشرت کاری مودبانه ای داشته اید.

۳. مستمع باشید نه سخنگو

بیشتر مردم وقتی واقعا به آنچه که می‌گویند گوش می‌دهید، احساس خاص بودن می‌کنند. اگر شما تنها کسی باشید که صحبت می‌کند، دیگران شما را خودخواه و خودپسند می‌دانند. پس ابتدا گوش بدهید، بعد صحبت کنید.

برنامه‌ریزی برای یک رویداد

اگر مسئولیت برنامه‌ریزی رویداد با حضور مشتریان یا اعضای گروه بر عهده شماست، فعالیتی را انتخاب کنید که همه از آن لذت ببرند. برای مثال اگر به پیاده‌روی یا کوهنوردی علاقه‌ی زیادی دارید این بدان معنی نیست که همه‌ی اعضای شرکت هم از این فعالیت‌ها لذت می‌برند. علاقه‌ی شدید شما به موسیقی سنتی، به معنای آن نیست که مشتریان هم از کنسرت‌های سنتی لذت خواهند برد و گاهی می توان معاشرت کاری را با تفریح همراه کرد.

چیزی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مشتریان یا همکاران‌تان دوست دارند و مطمئن شوید که افراد را در موقعیتی قرار نمی‌دهید که احساس ناراحتی کنند. محیط و مکان را با دقت انتخاب کنید و اهداف کلی خود را به یاد داشته باشید. اگر هدف از رویداد، تقویت پیوندها در بخش خاصی است، پس گردشی در هوای آزاد تدارک ببینید که به افراد امکان می‌دهد یکدیگر را بشناسند. اگر در تلاشید تا با مراجعه‌کننده‌ای قرارداد مهمی ببندید، فعالیت و مکانی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد به طور جدی صحبت کنید.