۰ نفر

از کجا بفهمیم کسی دروغ می گوید؟ / وقتی تمام بدن یک شخص از دروغگو بودن او خبر می دهد!

۷ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۵۳
کد خبر: 677110
از کجا بفهمیم کسی دروغ می گوید؟  / وقتی تمام بدن یک شخص از دروغگو بودن او خبر می دهد!

طبق تحقیقات بین المللی، همه انسان‌ها توانایی دروغ گفتن را دارند. اما طبق تحقیقات CIA تنها 4% مردم دنیا هستند که می‌توانند به طور مادرزادی دروغ بگویند و همه حرف‌هایشان را باور کنند.

علامت صورت آدم دروغگو؛ جالبه حتما بخون

به گزارش اقتصاد آنلاین، 96% مردم همیشه یک مشکلی را در دروغ گفتن دارند که دست آخر کار دستشان می‌دهد. به گفته تریسی برون، نویسنده کتاب زبان بدن افراد دروغگو، زبان بدن یکی از مهم ترین نشانه های آدم دروغگو است که نمی‌توانند آن را کنترل کنند. کافیست به آن دقت کنید و متوجه شوید که فرد با شما رو راست هست یا نه. در این مقاله اینکه چگونه بتوانیم زبان بدن دروغگو را تشخیص دهیم، قرار است نشانه‌هایی را بررسی کنیم که مأموران سازمان CIA از آن‌ها برای تشخیص دروغگو یا صادق بودن متهم از آن استفاده می‌کردند. پس بدون از دست دادن یک لحظه برویم تا این مقاله عالی را بخوانیم.

آموزش زبان بدن

اصلا قبل از ورود به بحث جالب زبان بدن دروغگو توضیح مختصری در مورد زبان بدن و آموزش زبان بدن را مطرح کنیم. زبان بدن یعنی رساندن احساسات و منظورمان بوسیله حرکات بدن و حالات صورت یا به عبارت دیگر همان رفتار غیر کلامی. زبان بدن را میتوان با استفاده از تکنیک هایی تقویت کرد. هرچقدر زبان بدن ما قوی تر باشد تاثیر کلام ما و رسیدن به اهدافمان راحت تر می شود.توصیه میکنم برای آموزش زبان بدن به مقاله مربوط به آن که در مقدمه لینک آن را قرار دادیم ، مراجعه بفرمایید.حالا به صورت ویژه  برویم به سراغ زبان بدن دروغگو.

دروغگویی

چرا هنگام دروغگویی زبان بدنمان تغییر میکند؟

دروغگویی برای هر انسانی کاری سخت و دشوار است به جز کسانی که همیشه به دیگران دروغ گفته اند و به آن عادت کرده اند.و البته سختی آن به این دلیل است که، زمانی که ما دروغ می‌گوییم، ذهن نیمه هوشیار و حتی وجدان ما به شدت واکنش نشان میدهد و سعی میکند به ما بفهماند که چیزی که گفته ایم اشتباه است.

واکنش ذهن ما و پیام های عصبی که ارسال می‌کند، باعث بروز حرکت هایی کاملا غیر ارادی و علامت های معکوس بدنی می‌شود که کنترل آن ها اغلب از توان ما خارج است. این حرکات به راحتی دروغ ما را به دیگران لو می‌دهند. به همین علت است که انسانها هنگام دروغ گفتن سعی در پنهان کردن بدن خود میکنند. و کنترل آن کاری بس دشوار است.

بهترین راه تشخیص دروغ

با اینکه زبان بدن می تواند بیانگر خیلی از افکار باشد ، مساله این است که برخی از این نشانه‌ها لزوما علامت انحصاری دروغگویی نیستند و ممکن است در موقعیت‌های دیگری هم پدیدار شوند. با وجود تمام ویژگی هایی که از زبان بدن افراد دروغگو بیان شد، چند نشانه مهم دیگر نسبت به افراد در هنگام دروغ گفتن را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

مبهم و مرموز بودن: اگر فرد به طور عمدی و از قصد از بیان جزئیات خودداری کند، ممکن است که در حال دروغ گفتن باشد.

صدای لرزان: اگر فردی با لحن نامطمئن و لرزان صحبت کند، احتمال اینکه در حال دروغ گفتن باشد زیاد است.

بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی: وقتی فرد قصد دارد خود را بی‌تفاوت و بی‌علاقه نشان دهد احتمالا سعی دارد تا با چنین رفتار اغراق‌شده‌ای، احساسات واقعی خود را پنهان کند.

زیاد فکرکردن: وقتی از کسی خواسته می‌شود تا جزئیات داستان را شرح دهد و او برای توضیح دادن زیاد از حد فکر می‌کند، احتمال اینکه دروغ بگوید زیاد است.

قبل از اینکه نشانه‌های زبان بدن افراد دروغگو را بررسی کنیم بهتر است این جمله را از آقای ابراهام لینکون بخوانیم:

زبان بدن افراد دروغگو تنها راه تشخیص دروغ است؟

باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه بدن می‌تواند نشانه‌های دروغگویی را بروز دهد اما شما باید سراغ علایم واقعی بروید و از روی حدس و گمان فردی را به دروغگویی متهم نکنید. فقط زبان بدن نیست، همانطور که گفتیم صحبت‌های فرد هم برای بازجو یا قاضی ارزشمند هستند. در ادامه مقاله 10 روش حرفه ای برای تشخیص دروغ مانند مآموران CIA را به شما توضیح دادیم. نیوبری (Newberry) یک مأمور بازنشسته CIA این نکات را در کلاس‌هایش آموزش داده است. از آنجایی که به جز صحبت‌های نیومن تحقیقات روانشناسی دیگری در این حوزه صورت گرفته است، برای همین مجبور شدیم این نشانه‌ها را به صورت پراکنده برای شما توضیح بدهیم.

زبان بدن دروغگو با دقت به حالات سر 

در موقعیتی که پرسشی را بیان کنید و شخص مقابل به سرعت سر خود را حرکت دهد، می توان حرکتش را دروغ تعبیر کرد. سر را پس می کشد، همراه با حرکت سر به این طرف و آن طرف نگاه می کند، سرش را به جهت مخالف می برد و یا سر به یک سمت تمایل می یابد.

علت این حرکت این است که افراد می خواهند خودشان را حواس پرت نشان بدهند تا شما پرسش را بار دیگر مطرح کنید و در این فرصت به دروغی که قصد گفتنش را دارند، فکر کنند و یا اضطراب خود را کنترل کنند.

زبان بدن دروغگو با توجه به حالات صورت 

این از آن ویژگی‌هایی که مآموران سازمان CIA برای شناسایی افراد دروغگو استفاده می‌کردند، در حقیقت مسئله اصلی این است که انسان نمی‌تواند میکرواکسپرشن های (Microexpression) صورت خودش را پنهان کند. برای کسری از ثانیه حالت صورتش تغییر خواهد کرد و اگر ریز بینانه آن‌ها را تشخیص دهید، راحت متوجه خواهید شد که در آن لحظه خاص دوست یا فرد مظنون چه احساسی دارد. در این روش تشخیص دروغ از زبان بدن در اوایل راه ممکن است کمی مشکل داشته باشید، چرا که 90% افراد دنیا به جزئیات صحبت‌ها توجه نمی‌کنند. پس هر طور که شده باید خودتان را وارد آن 10 درصدی بکنید که فریب دروغ را نمی‌خورند.

1. سرخی یا رنگ پریدگی چهره

دروغ گفتن معمولا برای انسان ها با یک هیجان و حالات عصبی همراه است. عصبانیت باعث سرخ شدن رنگ پوست، به خصوص گونه ها می شود.

گاهی پیش می آید که شاهد این باشیم که هنگام صحبت با کسی، به یک باره مخاطبمان را رنگ پریده ببینیم و این می تواند عدم صداقت مخاطبمان را از قالب ترس یا هیجان نمایان کند.

2. لبخند مصنوعی بر لب دارند

یک نفر وقتی به طور واقعی لبخند می زند، گوشه چشم هایش چین می خورد و حالت خنده و شادی در تمام اجزای صورت، به ویژه چشم ها دیده می شود. اما کسی که مصنوعی و دروغین لبخند بر لب دارد فقط لب ها و گونه ها به سمت بالا متمایل می شود و چشم ها تغییری نمی کنند. می شود اینطور برداشت کرد که افراد دروغگو می خواهند با لبخند، در مخاطب اطمینان ایجاد کنند.

3. غنچه کردن لب ها

افراد هنگام دروغ گفتن، ناخوداگاه تلاش می کنند که جلب توجه کنند و شگفت انگیز به نظر برسند. گاهی با لبخند مصنوعی، گاهی با بزرگ کردن چشمانشان و گاهی هم با غنچه کردن لب هایشان! (یا حالت اردکی لب ها)

افراد هنگام دروغ گفتن، ناخوداگاه تلاش می کنند که جلب توجه کنند که یکی از راه های آن، غنچه کردن لب هاست

4. تشخیص زبان بدن افراد دروغگو با دقت به جویدن یا فشار دادن لب ها

فرد دروغگو اصولاً اطمینانی از وضعیت خود ندارد و چون در حالت صحبت کردن بزاق دهانش کم می شود و یا گلویش خشک می شود، ناخودآگاه لب هایش را می جود و فشار می دهد.

5. مردمک چشم ها

چشم های ما انسانها آیینه ایی از افکار و احساسات ما است. به همین جهت بازتاب تمام فرایندهای و فعل و انفعالات ذهنی را میتوانید، به صورت مستقیم در چشم افراد مشاهده کنید.

تحقیقات جامع در حوزه های اعصاب و زبان شناسی نشان میدهد که، چشم نسبت به فکر های متفاوت ذهن از خود واکنش های مختلفی نشان می‌دهد.به همین علت مردمک چشم های افراد دروغگو، در هنگام دروغ گفتن شروع به تنگ شدن می کند.

هر چقدر هم که فرد مهارت بیشتری در این کار داشته باشد، نمی تواند مردمک چشمان خود را کنترل کند، و  مردمک چشم او شروع به تنگ شدن میکند، که قدرتمند ترین نشانه دروغ یک فرد است.

 زبان بدن دروغگو با توجه به حالات دست ها 

1. پوشاندن دهان و دست زدن مداوم به دهان

افراد وقتی نمی خواهند پاسخ بدهند و یا پاسخی درست بدهند، به صورت خودکار دستشان را روی دهان می گذارند. این حرکت در بزرگسالان به این معناست که قرار نیست نم پس بدهند و حرف درستی بزنند!

[افراد وقتی نمی خواهند پاسخ بدهند و یا پاسخی درست بدهند، به صورت خودکار دستشان را روی دهان می گذارند]

2. پوشاندن نواحی آسیب پذیر و لمس نقاط مختلف بدن

یکی دیگر از راه تشخیص زبان بدن افراد دروغگو توجه به نواحی آسیب پذیر بدن می تواند گلو، سر، سینه یا شکم باشد. پوشاندن نواحی آسیب پذیر بدن در در هنگام دروغ گفتن، به صورت غریزی است.

همان طور که در مقاله زبان بدن افراد با اعتماد به نفس گفته شد، هر انسانی زبان بدن خاص خود را دارد و باتوجه به میزان اهمیت صحبت هایش، نحوه حرکت دست ها تغییر می کند ولی این حرکات دست در هنگام دروغ متفاوت است. آن ها وقتی می خواهند حواس شما را از دروغی که می گویند پرت کنند، دست ها را بی جهت و نامربوط  تکان می دهند.

البته گاهی این حرکات دست حالتی نوازش گون و یا مجازاتی برای خودشان دارند که می خواهند با این کار از استرس خود بکاهند و خود را آرام کنند (نوازش) و گاهی با آسیب رساندن به بخشی از بدن مانند مشت کردن سفت دست، خود را مجازات می کنند (البته مجازات کردن فقط در افرادی وجود دارد که واقعا دوست ندارند دروغ بگویند و درحال تحمل عذاب وجدان هستند).

3. بالا انداختن شانه ها با بی تفاوتی!

هنگام دروغ گفتن ممکن است افراد شانه های خود را با بی تفاوتی و بسیار آرام بالا بیندازند و نکته قابل توجه این است که در بالا انداختن طبیعی شانه ها که ناشی از ندانستن مسئله ای است، کل بدن فرد درگیر حرکت می شود، اما در این مورد فقط شانه ها به سمت بالا حرکت می کند. فرد با انجام این حرکت سعی دارد خود را به موضوع مورد نظر بی تفاوت نشان دهد.

4. اشاره زیاد با انگشت

باید بگویم که دروغگوها حالت تدافعی هم به خود می گیرند؛ چون می دانند که در حال انجام کار اشتباهی هستند و احساس خطر می کنند. انگشت اشاره ناشی از حالتی خصمانه و تهدید آمیز است و چون افراد در هنگام دروغ گفتن سعی بر مغلوب کردن شخص مقابل دارند، مدام از این حالت تدافعی استغاده می کنند. در واقع این افراد می خواهند به مخاطبشان بقبولانند که راستگو هستند.

در مقاله اشتباهات زبان بدن نیز گفتیم که دست به سینه ایستادن هم می تواند از حالات تدافعی باشد، معمولاً این افراد طوری نگاه می کنند که گویی منتظر حمله ای از جانب شما هستند.

5. خاراندن پشت گردن یا کنار گوش ها

وقتی افراد درحال دروغ گفتن هستند، کنترل احساسات برایشان دشوارتر است و بدنشان مدام سیگنال های مختلفی از جمله خارش در اجزای مختلف بدن ارسال می کند و آن ها هم برای دور کردن خودشان از آن وضعیت و هیجانات منفی، از خاراندن گردن و پشت گوش ها بهره می برند. هنگامی که سوالی را پرسیدید و شخص مقابلتان خیلی سریع دست خود را به سمت گردن و پشت گوش های خود برد، می توانید به صداقت او مشکوک شوید.

6. تشخیص زبان بدن دروغگو با توجه به پنهان کردن کف دست ها

درحالت عادی افراد برای اثبات صداقت کلامشان، کف دست خود را نشان می دهند. در حالی که به وقت دروغ گفتن به صورت غیر ارادی کف دست ها در جیب، زیر میز و یا پشت یکی از اشیای دم دستشان، برای لو نرفتن دروغشان پنهان می کنند.

جدا از حالات سر، صورت و دست ها، نشانه های دیگری هم در زبان بدن دروغگوها وجود دارد که اکنون به آن ها می پردازیم.

7. تشخیص زبان بدن افراد دروغگو با توجه به بازی کردن آنها با وسایل مختلف

بازی کردن با انگشتان دست ها و یا بازی کردن با وسایل همراه خود نشانه ایی از استرس و اضطراب است.افراد دروغگو معمولا در زمان صحبت کردن، حرکات زیادی از خود بروز می دهد.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید به راحتی با آن به دروغگویی طرف مقابل خود پی ببرید، که چون به طور غریزی تمایل به پنهان کردن دستهای خود دارد، پس سعی میکند آنها را در جیب یا پشت خود پنهان کند یا نه با وسایل خود یا هر شی در دسترس دیگری بازی کند.به این صورت توجه را از دست های خود برمیدارند.

1. قهقهه یا خنده بی مورد و بیش از حد

دروغگویان برای این که حواس شما را پرت کنند و آرامش درونی خود را به رخ شما بکشند، سعی دارند گاه و بیگاه به صورت مصنوعی بخندند ویا حتی قهقهه بزنند. با این کارشان می خواهند به شما ثابت کنند که موضوع نگران کننده و پنهانی وجود ندارد و می توان در کمال آرامش خندید!

2. جابه جا کردن و بی قراری پاها یا تکان نخوردن!

معمولاً افراد وقتی می خواهند دروغی را به شما بگویند، دو حالت که متضاد هم هستند را می توانند داشته باشند:

یک حالت این است که پاهای بی قراری دارند، مدام آن ها را جابه جا می کنند و به زمین ضربه می زنند که این کارها حاکی از استرس آن هاست. چون فضای موجود ناخوشایند است و پاهایشان مدام تمایل به حرکت و ترک مکان را دارد.

ولی بعضی افراد دروغگو هم حالت کاملاً متضادی دارند و نه تنها پاهای بی قراری ندارند، بلکه از جایشان تکان نمی خورند! این ممکن است یک علامت از جنگ عصبی در ĩن فرد باشد و با بی حرکت ایستادن، خود را برای مواجهه احتمالی با خطر آماده می کند. پس وقتی شخصی در جای خود محکم نشسته و یا ایستاده، ممکن است چیز خوبی در سر نداشته باشد!

3. تشخیص زبان بدن دروغگو از تغییر نحوه تنفس آنها

فرد وقتی که در حال دروغ گفتن است، در واقع در معرض اضطراب و تنش قرار می گیرد و ضربان قلب بالا رفته و جریان خون تغییر می کند. این سبب می شود فرد به نفس نفس بیفتد، شانه هایش بالا برود و صدایش ضعیف شود. همه این علائم نتیجه دروغی است که می گوید.

4. تشخیص زبان بدن افراد دروغگو از حرکت چشم آنها

معمولا کسی که در حال دروغ گفتن است، از ارتباط چشمی با شما خودداری می کند (البته این موضوع بیشتر اوقاتی رخ می دهد که دروغگو واقعاً از کارش شرمگین باشد) اما افرادی هم هستند که قصد ندارند با پلک زدن بیش از حد حواس شما را از دروغشان پرت کنند و شرمگین هم نیستند. بنابراین از راه خیرگی به شما سعی بر فریب دادنتان می کنند! یعنی ارتباط چشمی خود را باشما حفظ کرده و بدون پلک زدن زیاد به شما خیره می شوند. دروغگوها از نگاه سرد و خیره برای کنترل و ترساندن مخاطبشان استفاده می کنند.

5. یک چیزی برای محافظت از خود دارند

گاهی هم پیش می آید که هنگام گفت و گو با یک فرد دروغگو، او به طور غیرارادی چیزی را بین شما و خودش مانع می کند. چیزهایی مثل میز و صندلی، خوراکی که ممکن است در دست داشته باشد و یا یک کتاب. برای مثال سعی می کند با کتابی که در دست دارد، قسمتی از صورت خود را بپوشاند و یا قسمتی از بدن خود را پشت میز پنهان کند. این کار یکی از نشانه های مشترک با افرادی است که اعتماد به نفس بالایی ندارند و طبیعی است که دروغگوها هم به دلیل صحت نداشتن صحبت هایشان از اعتماد به نفس برخوردار نباشند.

6. تشخیص زبان بدن دروغگو با توجه به عرق کردن شدید آنها

به هر حال دروغ گفتن یک عامل استرس زا است و باعث می شود دمای بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه تعریق فراوانی در بدن صورت می گیرد.

همه نکاتی که تا به این قسمت از این مقاله شرح داده شد، زبان بدن انسان ها به هنگام دروغ گفتن بود. حالا قرار است نکاتی در رابطه با شیوه صحبت کردن این افراد را توضیح دهیم که مرتبط با فن بیان آن هاست و قطعاً موجب تکامل بیشتر اطلاعات شما در این موضوع می شود.

7. تمایلی به شنیدن ندارند

معمولا ما انسانها به صورت ناخودآگاه با مشاهده ی چهره افراد می توانیم تشخیص دهیم که آیا مایل هستند با ما صحبت کنند یا نه؟ از این رو چهره افرادی که دروغ می گویند، هنگامی که قصد دارند در مورد آن حرف بزنند، کامل ناراضی است.

انگار کسی آنها را به زور مجبور به صحبت کرده است. و اصلا تمایلی ندارند که برای بار دوم یا سوم دروغ خود را بشنوند.و تمام تلاش خود را میکنند تا به سرعت، موضوع مورد صحبت را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تغییر دهند.

۸. تشخیص زبان بدن دروغگو با توجه به حالت تدافعی آنها

جمع کردن بدن و رفتن در لاک دفاعی یکی دیگر از نشانه های دروغگویی است.فرد دروغگو ممکن است ناخودآگاه اشیایی را بین شما و خودش قرار دهد تا به صورت ناخوآگاه  یک دیوار دفاعی را در اطراف خود به وجود می آورند.

از همین جهت است که پوشاندن دهان و یا حتی نصف چهره هم می تواند یک نوع دیگر از حالت تدافعی است.و کاملا آماده است که شما هر سخنی که بگویید به سرعت جوابتان را بدهد، و با تمام توان از خودش دفاع کند.

کتاب زبان بدن دروغگو اثر لیلیان گلاس

این کتاب ویژه و کاملا کاربردی هر آنچه که برای کشف و شناخت افراد دروغگو لازم دارید را به شما یاد می دهد و شما را به یک دستگاه دروغ‌سنج تمام عیار تبدیل میکند.گلاس میگوید که دروغ باعث می شود انسانها به صورت کاملا ناخودآگاه و خود به خودی حرکات بدنی را انجام دهند که با دقت به آنها می‌توانید به راحتی افراد دروغگو را از بقیه جدا کنید.

مطمئنا که شما هم دروغ شنیدن و گول خوردن را تجربه کرده اید. و وقتی که میفهمید فردی که زمانی به او کاملا اعتماد و اطمینان داشتید شما را فریب داده است. مطمئنا حس بسیار وحشتناکی را تجربه می کنید. کهبه صورت انواع حس ها در شما نمایش داده میشود. و مدام خودتان را به خاطر این موضوع سرزنش می کنید.

اما اگر کمی با خود فکر کنید متوجه می شوید که چطور می خواستید که بدون آموزش نشانه های موجود را متوجه شوید. و پی ببرید که چه کسی دروغ میگوید.  

جالب است که بدانید که در بخشی از این کتاب آمده است که،همه ما انسانها از تعریف و تمجید خوشمان می آید. اما باید آگاه باشیم که وقتی فردی بیش از حد از ما تعریف می‌کند. ممکن است که چیزی از شما بخواهد یا سعی در پنهان کردن موضوعی دارد.

 

بهترین راه تشخیص زبان بدن دروغگو 

یکی از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و مهارت های آن مثل همین زبان بدنو خواندن زبان بدن دیگران معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.