۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش دومین شرکت معدنی جهان برای تبدیل حرارت معادن زیرزمینی به نیروی برق

۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 454874
تلاش دومین شرکت معدنی جهان برای تبدیل حرارت معادن زیرزمینی به نیروی برق

شرکت ریوتینتو دومین شرکت معدنی بزرگ جهان، اعلام کرد از طرح‌های پیشنهادی جلوگیری از اتلاف گرمای معادن زیرزمینی و تبدیل آن به برق برای استفاده مجدد استقبال می‌کند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ شرکت ریوتینتو در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که از هر ابتکار عملی با هدف کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای استقبال می‌کند تا بتواند تا سال ۲۰۵۰ و برنامه تعیین شده در تولید هر چه کمتر کربن رویکردی موثر داشته باشد.

این پروژه ابتدا در معدن مس رزولوشن در ایالت آریزونا که ریو مالکیت آن را به همراه بی‌اچ‌پی در اختیار دارد اجرایی خواهد شد. در این معدن سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع بسیار بزرگ به دلیل گرمای متصاعد شده از لایه‌های زیرزمینی وظیفه خنک کردن محیط را بر عهده دارند.

در خلاصه بیانیه مطبوعاتی ریو آمده است: معدن مس رزولوشن یک معدن زیر زمینی با حدود ۲ کیلومتر (۷ هزار فوت) عمق است که دمای محیط آن بین ۷۶ تا ۸۲ درجه سانتی‌گراد (۱۶۸ تا ۱۸۰ درجه فارنهایت) و دمای آب زیرزمینی آن در حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد (۱۹۴ درجه فارنهایت) است. بر همین اساس ریوتینتو به دنبال راه‌حل‌هایی برای استفاده مجدد از این قدرت گرمای زیرزمینی به منظور کمک به تجهیزات مورد نیاز خنک کننده است. هر راه حلی برای جذب و تبدیل این انرژی حرارتی به انرژی الکتریکی باید ایمن، سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه باشد.

این شرکت معدنی همچنین اعلام کرده است: علاوه بر جذب گرما برای استفاده مجدد، راه حل پیشنهادی باید تولید برق از دمای کم  تا دمای بالا را پشتیبانی کند. در عین حال، راه‌حل پیشنهادی باید مقیاس پذیر بوده و به راحتی از طریق راه‌های زیرزمینی که برای تهویه، استخراج و انتقال سنگ معدن به سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل اجرا باشد. 

ریو همچنین درخواست کرده تا طرح‌های پیشنهادی امکان توزیع انرژی الکتریکی حاصل از عملیات استخراج از طریق معدن به شبکه برق را مورد بررسی قرار داده و همچنین امکان ذخیره انرژی تولید شده در این روش، برای استفاده در دوره‌های اوج مصرف هم در این مطالعات گنجانده شود.