۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جواز تاسیس به شرط واردات / صدور مجوز گندله‌سازی نی‌ریز کارشناسی شده است؟

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۵
کد خبر: 452397
جواز تاسیس به شرط واردات / صدور مجوز گندله‌سازی نی‌ریز کارشناسی شده است؟

خبر صدور مجوز گندله سازی شرکت فولاد غدیر نی‌ریز هفته گذشته (جمعه 20 تیر ماه) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. انتشار این خبر در شرایطی که اعطای مجوز تاسیس واحدهای کنسانتره یا گندله سازی از سوی معاونت معدنی وزارت صمت از ابتدای سال‌جاری ممنوع اعلام شده، این سوال را ایجاد کرد که چگونه چنین واحدی در میانه تمام مباحثه‌های مرتبط با مشکلات ایجاد شده در تامین مواد اولیه مجوز فعالیت دریافت کرده است؟ ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که پای یک نماینده مجلس به میان می‌آید.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ فرهاد طهماسبی نماینده شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر و انتشار جواز تاسیس این واحد نوشت: با پیگیری‌ها و تلاش مکرر، پس از حضور در کمیسیون صنایع و معادن، صدور مجوز کارخانه گندله‌سازی شرکت فولاد غدیر که به دلیل برخی سنگ اندازی‌ها از روال عادی خارج و متوقف شده بود، به جریان افتاد و طی چند روز گذشته این مجوز ارزشمند صادر و تحویل شرکت فولاد غدیر شد.

طهماسبی در ادامه این متن آورده است: ساخت این کارخانه مستقیما برای 150 نفر اشتغال‌زایی دارد و شرکت فولاد غدیر مصمم است به سرعت نسبت به احداث آن اقدام کرده تا جمع زیادی از جوانان منطقه، طعم شیرین اشتغال این کارخانه را بچشند؛ گفتنی است ارزش این مجوز علاوه بر بحث اشتغال‌زایی، در تکمیل زنجیره تولید فولاد شرکت فولاد غدیر و قطع وابستگی به سایر شرکت‌ها جهت تامین گندله می‌باشد.

نخستین سوالی که در این راستا مطرح می‌شود این است که کدام یک از معاونت‌های وزارت صمت جواز تاسیس این واحد تولیدی را صادر کرده‌اند؟

داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت طی مصوبه‌ای به تمامی سازمان‌های مربوطه اعلام کرده است که صدور هرگونه مجوز برای تاسیس واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی ممنوع است مگر آنکه واحد مذکور به اندازه 10 سال خوراک و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر شرکت یا شخصی قصد تاسیس واحد کنسانتره سازی داشته باشد باید عمر معدن آن بیش از 10 سال باشد و برای گندله‌سازی نیز باید به مدت  10 سال کنسانتره داشته باشد.

صدور مجوزهای 10 شاخه صنعتی در زمان صدارت نعمت‌زاده در وزارت صمت به سازمان‌های صمت استان‌ها تفویض شد، فولاد یکی از این 10 شاخه صنعتی است. در شرایطی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قصد داشته باشد مجوزی در حوزه خود صادر کند، نیاز است که درخواست مذکور را به معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ارسال کرده و این معاونت درخواست مربوطه را برای تایید داشتن خوراک آن مجموعه به اندازه 10 سال را به معاونت معدنی ارسال می‌کند که درصورت تایید این معاونت، مجوز تایید نهایی می‌شود.

یک منبع آگاه در معاونت معدنی وزارت صمت در این راستا به اقتصاد آنلاین گفت: درخواست تاسیس واحد 2.5 میلیون تنی گندله‌سازی غدیر نی‌ریز سال گذشته به وزارت‌ صمت ارسال شد. معاونت امور معدنی وقت وزارت صمت آقای سرقینی به شرطی با این مجوز موافقت کردند که " اگر تعهد دهند که ادعای خوراک نخواهند کرد، مخالفتی ندارم". شرکت غدیر نی‌ریز در نامه درخواست خود اعلام کرده بود که تعهد می‌دهد هیچ خوراکی از داخل نگیرد و در طرح آن نوشته شده بود که تامین مواد اولیه خارج از کشور خواهد بود. یعنی در داخل حتی یک گرم مواد اولیه به آنها تعلق نخواهد گرفت. اگر در نامه درخواست برای تاسیس این واحد ادعا می‌کرد که به خوراک از منابع داخلی نیاز دارد، قطعا این مجوز صادر نمی‌شد.

علیرضا هادی مدیرکل دفتر طرح‌ها و تامین مالی معاونت طرح و برنامه هم در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در این باره توضیح داد: تایید درخواست مجوز مربوط به راه اندازی این واحد تولیدی در دی ماه سال گذشته با قید تامین مواد اولیه از منابع خارجی و برعهده متقاضی است و این وزاتخانه هیچگونه تعهدی در خصوص تامین خوراک طرح را ندارد، لذا با این شرط مجوز در دی ماه سال گذشته صادر شد و به هیچ وقت قرار نیست از منابع داخلی استفاده کند. به عبارت دیگر اگر قرار باشد از منابع داخلی استفاده کند، مجوز آن باطل خواهد شد. هادی تصریح کرد: اگر بنگاه توانایی این را داشته باشد که مواد اولیه خود را وارد کند، هیچ منعی برای دادن مجوز وجود ندارد.

حال باید دید در شرایطی که قیمت ارز به صورت افسارگسیخته‌ای رو به افزایش است و با توجه به تحریم‌های موجود، آیا شرایط لازم برای واردات مواد اولیه گندله وجود دارد یا قرار بر این است که پس از مدتی با مطرح کردن این موضوع که شرکت نمی‌تواند به تامین مواد اولیه خود از منابع خارجی ادامه دهد و با بهانه‌‌هایی از قبیل اینکه اگر مواد اولیه لازم در اختیار آنها قرارنگیرد ناچار به اخراج نیروی کار خواهند بود، فشارها به وزارت صمت آغاز شود تا در نهایت اجازه بهره برداری از معادن منطقه حفاظت شده بهرام گور به آنها داده شود تا از طریق منابع داخلی مواد اولیه آنها تامین شود؟

2

1