۰ نفر

با حضور وزیر راه و شهرسازی اتفاق افتاد؛

عبور راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان از مسیر ریل ذوب آهن اصفهان

۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۸:۵۹
کد خبر: 451513
عبور راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان از مسیر ریل ذوب آهن اصفهان

عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار – زاهدان با استفاده از ریل تولید شده در ذوب آهن اصفهان طی مراسمی ‌روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه با حضورمحمد اسلا می‌ وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران درعملیات ریل گذاری راه آهن چابهار – زاهدان گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور و یکی از وعده‌های دولت، ریل‌گذاری چابهار- زاهدان بود که امروز در فرآیند تحقق آن هستیم.

وی افزود : پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال ــ جنوب است که تنها بندر اقیانوسی ما را به شبکه ریلی کشور متصل و معاهدات منطقه‌ای به‌خصوص معاهده سه‌جانبه ایران، افغانستان و هندوستان را تقویت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم تاکید کرد: یکی از افتخارات کشور بومی‌سازی و تولید ریل توسط ذوب آهن اصفهان است. تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل است. همچنین ۹۲ هزار تن ریل مورد نیاز این پروژه تماما توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود .

اسلامی ‌با اشاره به اینکه کلیه اقلام و متعلقات روسازی این پروژه از قبیل ریل ساخت داخل است، گفت: استفاده از تولید داخلی این پروژه را به یک پروژه صد در صد ایرانی تبدیل کرده است. این طرح با 44 درصد پیشرفت امروز در قطعه هشت زاهدان وارد مرحله ریل گذاری شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این طرح درنیمه اول سال آینده آماده بهره برداری شود و در مدت کوتاهی به هفت میلیون تن ظرفیت حجم بار ترانزیتی برای ارسال به آسیای میانه برسد.

 خیرالله خادمی ‌معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این خصوص گفت: در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعا حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.

معاون وزیر راه افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندارد مورد نیاز است که با تفاهم سه جانبه قرار است توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و تحویل قرارگاه خاتم الانبیا(ص) گردد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی ‌در توسعه و تکمیل کریدور جنوب - شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشور‌های دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن در تولید ریل  سرعت  می‌گیرد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن اصفهان و تولید ریل مورد نیاز این پروژه سرعت می‌گیرد، گفت:‌ روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری می‌شود.

سعید محمد با تقدیر از ذوب آهن اصفهان که ریل مورد نیاز را در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا (ص) قرارداده اظهار داشت: وعده داده شده بود که عملیات اجرایی راه آهن چابهار ـ زاهدان سرعت بگیرد، خوشبختانه با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، استاندار و مسولان استان موفق شدیم که بخش زیرسازی را سرعت دهیم و همچنین از زاهدان به سمت خاش عملیات ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طول مسیر خط آهن 730 کیلومتر است، تصریح کرد: روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد. همچنین پیگیری شده که از چابهار نیز مسیر آماده شود و یک جبهه کاری برای ریل گذاری از سمت چابهار داشته باشیم که با این وضعیت طبق زمانبندی که قبلا شده بود، امیدواریم پروژه آماده و تحویل شود.

 اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظا می ‌و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این پروژه کلان را دو چندان کرده است.

طول راه‌آهن زاهدان - چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.