۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین:

قیمت گذاری زنجیره فولاد امروز تعیین تکلیف می‌شود/ کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران درصدهای افزایش قیمت را اعلام می‌کند

۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبر: 451011
قیمت گذاری زنجیره فولاد امروز تعیین تکلیف می‌شود/ کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران درصدهای افزایش قیمت را اعلام می‌کند

کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران امروز (دوشنبه ۱۶ تیر) پیشنهاد نهایی خود را در رابطه با افزایش درصدها در قیمت گذاری زنجیره فولاد به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهند کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ شنیده‌های اقتصادآنلاین حاکی از آن است که بر اساس پیشنهاد کمیسیون اقتصاد کلان (اتاق بازرگانی ایران) سنگ آهن ۸.۵ درصد، کنسانتره ۱۹درصد، گندله ۲۶ و آهن اسفنجی ۵۳ درصد قیمت گذاری شده‌اند.

بر این اساس گزارش امروز اتاق بازرگانی ایران در چهار بخش خلاصه گزارش جلسات، وضعیت فعلی قیمت‌های محصولات زنجیره ارزش فولاد، پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره آهن و فولاد کشور و در نهایت نتیجه‌گیری و پیشنهاد به معاونت معدنی وزارت صمت ارائه خواهد شد.

در پیشنهاد اتاق ایران آمده است: باید توجه داشـت که از دیدگاه کلان، قیمت گذاری سـنگ آهن و کنسـانتره، پایین‌تر از نرخ بازار در هر صـورت میل به صـادرات این اقلام را افزایش خواهد داد، همچنین با کاهش انگیزه برای اکتشاف جدید، عمر معادن کوتاه شده و با کاهش بهره‌وری کارخانجات فولاد به دلیل بهره گیری از نهاده ارزان، در بلند مدت تولید فولاد کشور با خطر جدی روبرو خواهد شد.

بخش دوم این پیشنهاد حاکی از اتفاق نظر کلیه ذینفعان زنجیره آهن و فولاد، در ایجاد الگوی اقتصادی قابل دفاع و همچنین عدم بهره گیری مصرف کننده نهایی از سرکوب قیمت است به این شکل که قیمت شمش فولادی از تعیین دستوری خارج و قیمت گذاری به روندهای بازاری محول شود.

در بخشی از پیشنهادات اتاق ایران به موضوع عوارض صادراتی برای تولیدات مازاد بر نیاز داخلی در هر بخش از زنجیره اشاره شده و درخواست شده تا به عنوان سیاست مختل کننده ساز و کارهای بازاری با اولویت تولیدکنندگان کوچک و متوسط لغو شود.

در همین راستا نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به اقتصادآنلاین خبر داد: اتاق ایران در رابطه با قیمت گذاری زنجیره فولاد به نتیجه مناسبی رسیده که امروز آن را به وزارت صمت اعلام می‌کنیم.

محمدرضا انصاری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای اتاق بازرگانی، متوازن بودن زنجیره و تناسب در عناصر مختلف زنجیره بسیار مهم است، توضیح داد: در نهایت اقتصاد فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است و از سنگ آهن تا شمش، همه باید در توازن قرار گیرند چرا که بخش‌های مختلف زنجیره به هم پیوسته است.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه نامتوازن بودن قیمت‌های زنجیره، عوارض منفی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: آنچه که امروز اتاق ایران بر روی آن تصمیم گیری کرده در راستای متوازن کردن نسبت‌های کل زنجیره است. نتیجه‌ای که قرار است اعلام شود مورد توافق تمام اعضای اتاق ایران است که تولیدکنندگان کل زنجیره در آن حضور دارند و درصدهای پیشنهادی را رعایت خواهند کرد.

انصاری با بیان اینکه در نامه‌ای که به معاونت معدنی ارائه می‌کنیم، قیمت‌های پیشنهادی اتاق کمی تعدیل شده است، عنوان کرد: از دیدگاه تصمیم گیران اتاق بازرگانی ایران پایین نگهداشتن قیمت‌های سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در معادن کاهش پیدا کند و در نتیجه آن در آینده، صنعت فولاد هم لطمه خواهد دید. به عبارت دیگر نباید فقط امروز نگاه ما فقط به انتهای زنجیره و فولاد باشد.

وی ادامه داد: ایجاد توازن در زنجیره، تامین آتی انتهای زنجیره یعنی فولاد را هم در برمی‌گیرد و کشور را به دستیابی به افق ۱۴۰۴و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نزدیک می‌کند.

انصاری توضیح داد: متوازن بودن زنجیره بدین معناست که فشارها را از بالادست برداشته و با ایجاد توازن از بالا تا پایین دست زنجیره اجازه بدهیم تا معدن نیز سودآوری داشته باشد و سرمایه‌گذاری در آن شکل بگیرد.

معدن