۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پتانسیل بالای معادن ایران برای گردشگری معدنی/ اخذ اولین مجوز گردشگری معدنی ایران توسط مجتمع معدنی سرب وروی انگوران استان زنجان

۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
کد خبر: 443313
پتانسیل بالای معادن ایران برای گردشگری معدنی/ اخذ اولین مجوز گردشگری معدنی ایران توسط مجتمع معدنی سرب وروی انگوران استان زنجان

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران گفت: معادن ایران پتانسیل بالایی برای گردشگری دارند، از جمله این معادن می‌توان به مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اشاره کرد. در همین راستا اولین مجوز گردشگری معدنی ایران و ژئوتوریست در استان زنجان به نام ایمپاسکو و مجتمع سرب و روی انگوران صادر شد که اولین مجموعه معدنی است که توانسته این مجوز را از سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کسب کند.

اقتصادآنلاین- طاهره گودرزی؛ امید فلاح مدیر مجتمع سرب و روی انگوران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در خصوص کسب مجوز گردشگری این مجتمع از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: معادن در ایران پتانسیل بسیار بالایی در بحث پذیرش گردشگر دارند. همچنین مردم با حضور در این مناطق با زحمات و خدماتی که در معادن کشیده می‌شود، آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: در راستای شناسایی سرمایه‌های ملی برای متخصصان و مردم عادی، بحث گردشگری معدنی در دستور کار وزارتخانه و به تبع شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است که معادن بزرگی در زیر مجموعه خود با پتانسیلهای  بالایی برای گردشگری دارند که می توان به مجتمع پتاس خورو بیابانک ، مجتمع نخلک انارک، سرب و روی انگوران و زغالسنگ البرز مرکزی  اشاره نمود . برهمین اساس جلسات  کمیته گردشگری ستاد به صورت منظم و ماهانه جهت رسیدن به اهداف و  نتایج  مطلوب  بصورت ماهیانه را برگزار می نماید  .

فلاح افزود: مجتمع سرب و روی انگوران از ابتدای سال 98 به صورت رسمی‌ وارد این حوزه شد، با توجه به اینکه این مجتمع بزرگترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای  معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی  با دو تونل به طول تقریبی هر کدام 1200مترهمجوار ، همجواری با  ورودی ییلاق ماه‌نشان که با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر انجام می شود  و از طرف دیگر مجتمع در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد ، بنابراین مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب گردشگر قرار گرفت.

امید فلاح بیان کرد: اولین مجوز گردشگری معدنی ایران و ژئوتوریست در استان زنجان به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و مجتمع سرب و روی انگوران صادر شد. 

وی در مورد مزایای مجوز گردشگری برای خود معدن بیان فرمودند : هدف اصلی مجتمع شناساندن عملیات معدنی ، آشنایی با پتانسیل های معدنی کشور و ارائه دانش و تلاشی است که توسط معدن کاران انجام میشود ، فراهم نمودن زمینه‌ و فرصتی که  مردم عادی و علاقه‌مندان از نزدیک با جلوه‌های ویژه معدن آشنا شوند ولی هدف اصلی شرکت تهیه و تولید و مجتمع انگوران ایجاد اشتغال و کسب درآمد از طریق ارائه خدمات ، عرضه صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی و........ توسط  اهالی و عشایر منطقه ، جهت توسعه پایدار منطقه و شهرستان ماهنشان می باشد . 

وی تاکید کرد: مجتمع انگوران  در 25 کیلومتری بنای تاریخی تخت سلیمان واقع است و به این خاطر گردشگران زیادی جذب این منطقه می‌شوند . در فاصله ما بین زنجان و آن منطقه امکانات اسکان و تفریحاتی و رفاهی وجود ندارد  و گردشگرانی  که قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشتند با مشکل مواجه بودند. لذا هدف این بود که با راه اندازی گردشگری معدنی،برنامه‌های خوبی برای اسکان و تغذیه گردشگران فراهم شود تا گردشگران درکنار مسیرهای دیگر ، مسیر زنجان را برای بازدید انتخاب نمایند برهمین اساس این موضوع مورد استقبال بسیار مسوولان استان واقع شد .

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: در نزدیکی معدن انگوران کارخانه بزرگ کالسیمین وجود دارد که مواد اولیه استخراجی از مجتمع انگوران را از طریق روپ وی (  تله کابین)  به طول تقریبی 20 کیلومترتا  کارخانه حمل می‌کند . که در آینده می‌توان با برنامه‌ریزی‌ بعمل آمده ، گردشگران با این تله کابین بخشی از مسیر را طی و بر فراز آن طبیعت زیبای منطقه ماهنشان  و انگوران را مشاهده نمایند . این منطقه زمستانهای بسیار برف گیری دارد که برف تا اواسط تیر ماه در بخش‌هایی از منطقه همچنان ماندگار است که می توان برای ورزشهای مفرح زمستانی برنامه ریزی نمود.  از مزایای دیگر منطقه پوشش بسیار مطلوب گیاهان دارویی  وجود سنگ‌های تزیینی و قیمتی در منطقه است که برای گردشگران مطلوب خواهد بود . همچنین در معدن تراورتن ، چشمه‌ای بسیار زیبای وجود دارد که سنگ سخت را شکاف داده و آبشاری  طبیعی به ارتفاع  7 متر را بوجود آورده است که در کنار عظمت معدن جلوه خاصی به منطقه بخشیده است .

وی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران  جناب آقای  مهندس جعفری، اعضای هیات مدیره و مدیران زیرمجموعه ، مدیران وکارکنان و سرپرست روابط عمومی مجتمع اذعان داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و فرمانداری شهرستان ماهنشان ،  بخشداری دندی ، اداره بهداشت ، مدیر اداره اماکن و.......  در این راه کمک شایانی به مجتمع برای اخذ مجوز گردشگری نمودند.