۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حرکت بازار فلزات به سمت مازاد عرضه/ تا پایان2021 با مازاد عرضه فلزات روبرو هستیم

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
کد خبر: 438722
حرکت بازار فلزات به سمت مازاد عرضه/ تا پایان2021 با مازاد عرضه فلزات روبرو هستیم

بر اساس آخرین گزارش بازار منتشر شده از سوی فیچ سولوشن Fitch Solutions بازارهای بیشتر فلزات به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در سال جاری به سمت مازاد عرضه حرکت خواهد کرد.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ آژانس تحقیقاتی فیچ سولوشن بخشی از پیش‌بینی‌های خود را در مورد تولید و مصرف فلزات در بین تعدادی از کشورهای جهان با توجه به وقایع چند هفته گذشته تغییر داده است. تحلیل‌های فیچ بیانگر آن است که شیوع ویروس کووید- 19 که در میان کارخانه‌ها و بخش‌های تولیدی با دستور دولتی و در سطح عمومی وقفه ایجاد کرد، در کنار کاهش داوطلبانه تولید با توجه به کاهش تقاضا و نیز سقوط قیمت فلزات در سال 2020، باعث شد تا در نهایت میزان تولید و مصرف فلزات تحت تاثیر شرایط پیش آمده بر پیش بینی‌های قبلی تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به تجدیدنظر در پیش بینی‌های قبلی این شرکت شود.فیچ در این تحلیل تاکید می‌کند که رکود جهانی در سال 2020 مانع از افزایش تقاضای فلزات می‌شود که در نتیجه رکود در بخش‌های استفاده نهایی از جمله تولیدکنندگان خودرو، لوازم خانگی و بخش ساختمانی ایجاد می‌شود.

2

(نمودار پیش بینی مصرف فلزات در سال‌های آینده)

مس

فیچ پیش بینی می‌کند که تولید جهانی مس در مقایسه سالانه در سال 2020 معادل 0.6 درصد افزایش داشته باشد که در مقایسه با پیش‌بینی پیشین که خبر از افزایش 1.9 درصدی تولید مس می‌داد کاهش قابل توجهی برای آن برآورد شده است.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، به دلیل اختلالات پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا تولید مس چین در ماه مارس با کاهش 2.5 درصدی، معادل 771 هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. در شرایطی که محدودیت‌ها در این کشور حذف شده، فیچ انتظار دارد تاثیر اختلالات زنجیره، واردات کنسانتره مس را تحت تاثیر قرار دهد؛ چرا که تعطیلی‌های اجباری در آمریکای لاتین بازارهای ساحلی را محدودتر کرده و این مساله تولید مس تصفیه شده در سه ماهه دوم سال 2020 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

Untitled

(چین – پیش بینی رشد مصرف فلزات در سال 2020 با تغییراتی مواجه شد)

فیچ همچنین پیش بینی می‌کند که مصرف جهانی مس در سال 2020 در مقایسه با پیش بینی قبلی که رشد 1.6 درصدی را سال به سال مطرح کرده بود 1.1 درصد کاهش داشته است.

این آژانس پیش بینی‌های رشد مصرف مس در سال 2020 را برای دو کشور بزرگ مصرف کننده یعنی چین و ایالات متحده از 2.5 درصد و 1.5 درصد رشد سالانه به کاهش 1.5 درصدی و 4.5 درصدی رسیده‌اند.

در این تحلیل عنوان شده است: در نتیجه تغییرات ایجاد شده انتظار می‌رود که بازار جهانی مس در سال 2020 به 334 کیلو تن مازاد برسد و این در حالی است که ما در این بازار در سال 2019 نزدیک به 63 کیلو تن کسری عرضه هم داشته‌ایم. همزمان با بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و البته تقاضای مس در سال 2021 انتظار می‌رود که مازاد عرضه به 162 کیلوتن برسد و در نهایت در سال 2022 با کسر عرضه 51 کیلوتنی مواجه خواهیم شد.

آلومینیوم

فیچ در پیش بینی خود عنوان می‌کند که تولید جهانی آلومینیوم در مقایسه سال به سال با رشد 1.3 درصدی به کمتر از نصف میزان پیش بینی قبلی که معادل 3 درصد بوده، برسد.

آژانس فیچ همچنین پیش بینی می‌کند که در سطح جهان، با شیوع کووید – 19 و ایجاد برخی از اختلالات تولید آلومینیوم تحت تاثیر قرار گرفته و پیش بینی‌های قبلی در تعدادی از کشورها از جمله چین، هند، آمریکا و آلمان مورد تجدیدنظر قرار گرفته است.

نورسک هیدرو در ماه مارس اعلام کرد که با توجه به شرایط پیش آمده تولید برخی از محصولات آلومینیومی یا با کاهش و یا با توقف تولید روبرو خواهند شد.

در آلمان، گروه محصولات ST Extruded سه کارخانه ذوب آلومینیوم را تعطیل کرد.

همچنین در این راستا روسال RUSAL اعلام کرد که افزایش ظرفیت در کارخانه ذوب تایشت را به تاخیر خواهد انداخت.

فیچ همچنین پیش بینی کرده است که میزان مصرف آلومینیوم در سال 2020 در جهان کاهش 2 درصدی داشته باشد در حالی که در پیش بینی‌های قبلی عنوان شده بود که میزان مصرف آلومینیوم رشد 1.5 درصدی خواهد داشت.

این شرکت که در پیش بینی خود از مصرف آلومینیوم چین، ایالات متحده و هند در سال 2020 نرخ رشد سالانه 2، 1.5 و 16 درصدی را مطرح کرده بود اکنون پیش بینی خود را به ترتیب به کاهش 2، 5 و 8 درصدی تغییر داده است. در نتیجه انتظار می‌رود که در سال 2020 بازار جهانی آلومینیوم با مازاد 3 میلیون تنی در مقایسه با مازاد 1 میلیون تنی سال 2019 روبرو شود. درست مانند مس انتظار می‌رود که این مازاد عرضه در سال 2021 کاهش یافته و به 2.5 میلیون تن برسد.

نیکل و قلع

بازار نیکل و قلع نیز از جمله بازارهایی است که از شیوع کووید – 19 تاثیر پذیرفته است. در شرایطی که پیش بینی‌های فیچ حاکی از رشد جهانی تولید این فلزات در سال 2020 بود اما میزان تولید نیکل و قلع به ترتیب با کاهش 0.3 و 6.3 درصدی به ترتیب به 0.3- و 2.6- تغییر یافته است.

در رابطه با قلع، کاهش تولید در میان تولیدکنندگان پیشرو به صورت داوطلبانه به دلیل کاهش قیمت‌ها به دلایل زیست محیطی و با دستورهای دولتی باعث شده که کاهش قابل توجهی در میزان تولید قلع در ماه‌های گذشته ایجاد شود.

فیچ پیش بینی می‌کند که فروش الکترونیکی در 58 بازار در سطح جهانی به 0.6 درصد برسد در حالی که در پیش بینی‌های قبلی رشد 3.4 درصدی در اوایل ژانویه عنوان شده بود.

کاهش فروش الکترونیکی مصرف کننده، انگیزه تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی را برای حفظ سطح قبلی تولید کاهش داده و بنا بر این بر تقاضای قلع تاثیر می‌گذارد.

پیش بینی‌های تجدیدنظر شده فیچ، اکنون نشان می‌دهد که تراز بازار قلع در سال 2020 به صفر برسد و پس از آنکه هر دو بازار در سال 2019 به ترتیب رشد 8 کیلوتنی و 58 کیلوتنی را به ثبت رسانده بودند بازار نیکل با 38 کیلوتن مازاد عرضه روبرو شود. این در حالی است که بازار نیکل در سال 2021 تنها 4 کیلوتن تولید خواهد داشت آن هم در شرایطی که تولید فولاد ضدزنگ افزایش خواهد یافت. بازار قلع مازاد عرضه 4 کیلوتنی خواهد داشت و همین مساله باعث خواهد شد تا هزینه‌های مصرف کننده در همین راستا افزایش داشته باشد.