۰ نفر

دکتر غریب پور خبر داد:

ابلاغ بومی سازی2 طرح فولادی شامل «ریخته گری» و «فولاد کرایوژنیک»

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۵
کد خبر: 433798
ابلاغ بومی سازی2 طرح فولادی شامل «ریخته گری» و «فولاد کرایوژنیک»

رئیس هیات عامل ایمیدرو از ابلاغ بومی سازی 2 طرح فولادی شامل «ماشین ریخته گری» و «فولاد کرایوژنیک» در کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دکتر خداداد غریب پور عصر امروز در جلسه ویدیو کنفرانسی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به تولید فولاد کرایوژنیک به عنوان یکی از اولویت های کشور، ماه گذشته تفاهم نامه بسیار مهمی با جهاد دانشگاهی و شرکت های فولاد مبارکه و فولاد اکسین برای بومی سازی فناوری این نوع فولاد امضا کردیم که از این شرکت ها جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: امروز برای اجرای طرح مذکور، با حضور شرکت های فولاد مبارکه و اکسین برنامه زمان بندی تعیین شد تا قرارداد آن احصا شود. آقای دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز از 28 اسفند پیگیر این موضوع بوده و امیدواریم این جدیت، به نتایج درخشانی برای صنایع نفت، فولاد و جهاد دانشگاهی منتهی شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه از مهر سال گذشته، موضوع بومی سازی ماشین ریخته گری صنعت فولاد را با جهاد دانشگاهی و واحد صنعتی شریف آغاز کردیم، گفت: با اراده و سازماندهی ایجاد شده بین ایمیدرو، جهاد دانشگاهی، فولاد مبارکه و فولاد اکسین و نیز توان متخصصان داخلی، می توانیم صاحب دانش ریخته گری شویم.

وی ادامه داد: در این طرح، ایمیدرو ناظر، جهاد دانشگاهی «مسئول تولید دانش فنی»، شرکت های پیمانکاری پایا و ام.ام.تی.ای «مسئول طراحی مهندسی» و شرکت های فولاد ساز، تامین کننده مالی و فنی خواهند بود.

تاکید بر اجرای طرح غبارگیر فولاد مبارکه

غریب پور در این جلسه، خواستار جدیت در اجرای طرح زیست محیطی غبارگیر فولاد مبارکه شد و گفت: اثرات زیست محیطی این طرح مهم است و با اجرای موفق در فولاد مبارکه، این طرح قابل تعمیم به سایر فولادسازی ها خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در بازیابی آب، جزو برترین های کشور است و به اذعان وزیر نیرو، تکنولوژی در این شرکت منحصر به فرد است.

برابری توانمندی شرکت های ایرانی در مقابل اروپایی ها و چینی ها

حمید رضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در این جلسه با اشاره به اعلام آمادگی این نهاد برای طرح ساخت فولاد کرایوژنیک، گفت: در این طرح، همکاری مناسبی بین ایمیدرو، مبارکه، اکسین و جهاد دانشگاهی ایجاد شده و توانمندی اجرای موفق این طرح برای بومی سازی، در 4 مجموعه یاد شده وجود دارد.

وی افزود: شرکت های ایرانی در زمینه نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات، با شرکت های اروپایی و چینی برابری می کنند و می توانند با سازماندهی و اشتراک گذاری توانمندی های خود، به توسعه دست یابند.

فولاد کرایوژنیک برای توسعه زیرساخت های صنعت گاز

علی کلاکی، نماینده شرکت مهندسی و توسعه نفت در این جلسه با اشاره به کاربرد فولاد کرایوژنیک گفت: لوله های فولاد کرایوژنیک در توسعه زیرساخت های صنعت گاز قابل استفاده است و با توجه به نداشتن صنعت تولید آن و مشکلات تحریم، ساخت این نوع فولاد در کشور ضروری است.

وی ادامه داد: تا سال 2019، حدود 6 میلیارد دلار گردش مالی ناشی از تولید فولاد کرایوژنیک در دنیا حاصل شده و پیش بینی می شود تا سال 2024 این رقم به 8 میلیارد دلار برسد.

توجیه اقتصادی تولید فولاد کرایوژنیک

 امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین نیز در این جلسه با اشاره به بومی سازی ورق های فولادی قابل استفاده در خط لوله نفت گفت: در بخش نورد، تجربه مناسبی در بومی سازی داریم.  وی افزود: در تولید کرایوژنیک، مهمترین موضوع تامین اسلب مورد نیاز است و در این موضوع، آماده همکاری هستیم. کل صادرات فولاد ما 4 میلیارد دلار است که تولید این محصول توجیه اقتصادی دارد.

 توانایی تامین اسلب مورد نیاز

 کیومرث میرزایی، مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین گفت: این شرکت توان تولید اسلب 50 تنی دارد و می توانیم نیاز شرکت فولاد اکسین را برای تولید فولاد کرایوژنیک تامین کنیم.

توانایی داشتن دانش ریخته گری

مهران خرم نیا، معاون برنامه ریزی و توسعه فولاد خوزستان در این جلسه با بیان اینکه بحث بومی سازی ریخته گری سال گذشته مطرح شد، گفت: با توجه به تجربه بومی سازی تجهیزات و قطعات و همچنین دانش پرد، نیاز به تاسیس یک شرکت مهندسی برای اجرای این طرح داریم.

وی ادامه داد: برخی سازندگان در زمینه ریخته گری، اقداماتی انجام داده اند اما بیشتر به صورت مونتاژ بوده است. اما با همکاری جهاد دانشگاهی، پیمانکاران و فولادسازان، می توانیم صاحب دانش ریخته گری شویم.

وجود 70 درصد دانش ریخته گری

سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی و فناوری شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: برآوردها نشان می دهد که 70 درصد دانش ساخت ماشین ریخته گری را داریم و می توانیم با استفاده از ظرفیت های موجود، این صنعت را به طور کامل بومی سازی کنیم.