۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

قول مساعد وزارت صمت برای باز کردن LC داخلی برای حل مشکل فروش نقدی/ تامین مواد اولیه همچنان مشکل اصلی صنعت لوله و پروفیل

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۱۲
کد خبر: 428695
قول مساعد وزارت صمت برای باز کردن LC داخلی برای حل مشکل فروش نقدی/ تامین مواد اولیه همچنان مشکل اصلی صنعت لوله و پروفیل

یک مقام مسوول گفت: تکلیف تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل فولادی باید مشخص شود. کارخانه‌ای که 30روز آن هم فقط با یک شیفت کار کند، فقط به اندازه یک هفته و یا نهایت 10روز به آن مواد اولیه طبق سهیمه‌بندی اختصاص می‌یابد و این یعنی 20روز باقی مانده موادی ندارد که بتواند فعالیت کند پس نمی‌تواند به اهداف تعیین شده دست یابد. عدم نقدینگی مشکل دیگر این صنعت است و بایستی بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت را با کمترین نرخ سود در اختیار کارخانجات قرار دهند و محدودیت در قوانین صادرات را از میان بردارد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امراله زمانی رییس هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه 1398، تاثیر چندانی بر تولیدات صنعت لوله و پروفیل نداشته است چراکه ما از قبل مشکلاتی در کمبود مواد اولیه و فروش به صورت نقدی در بورس را داشتیم اما گسترش این ویروس تاثیرات بسیاری بر صادرات داشته است.

وی افزود: اعضای سندیکا لوله وپروفیل فولادی که صادرات داشتند، در این مدت با مشکل مواجه شده و صادراتشان به خاطر بسته شدن مرزها به دلیل شرایط بحرانی کرونا که حاکم بر تمام کشورها می‌باشد، متوقف شده است . 

رییس سندیکای لوله و پروفیل ادامه داد: در سال جدید نیز با مشکلات سهمیه بندی مواد اولیه و فروش نقدی  وجود دارد البته معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت قول مساعد برای باز کردن LC داخلی برای بعد از تعطیلات عید  داده است  لذا باید دید که طی هفته‌های آتی این قول عملیاتی می‌شود یا خیر.

زمانی ضمن اشاره به شروع فعالیت‌های تولیدی از  امروز (شانزدهم فروردین)، گفت: متاسفانه شرایط به طور کل بلاتکلیف است، یعنی برخی کارخانجات فعالیت خود را  شروع  و برخی دیگر که در شهرهای بزرگ هستند به دلیل اعمال کنترل‌ها و ایجاد محدویت‌ها در عبور و مرور، نمی‌توانند  فعالیت را آغاز کنند. به طور مثال کارخانجات تهران بیشتر اطراف شهر مانند کرج، دماوند، شمس آباد هستند و کارگران نمی‌توانند بدون مجوز رفت و آمد کنند.

وی تصریح کرد: با توجه اینکه صنعت لوله و پروفیل جز مشاغل تولیدی است اما هنوز تکلیف کامل مشخص نشده است. در شهرستان‌های کوچک به دلیل بومی ‌و کوچک بودن محیط کار، فعالیت‌ها با رعایت استانداردهای بهداشتی آغاز شده است.

مدیرعامل تعاونی فولاد علویجه بیان داشت: حال اگر تولید هم شروع شود به دلیل تعطیلی آهن فروشان خریداری وجود ندارد تا محصول را از ما خریداری کند. لذا به نظر من قطعا در 3 ماه آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم. از جمله عدم نقدینگی چرا که موادی که از فولاد مبارکه خرید و پول آن پرداخت شده است و  اگر نتوانیم آنرا بفروش رسانیم، نقدینگی به چرخه تولید باز نمی‌گردد و تولید دچار مشکل می‌شود.

زمانی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر کارخانجات در شهرهای بزرگ به خاطر محدودیت های ایجاد شده به خاطر عدم شیوع ویروس کرونا نتوانند فعالیت را شروع کنند، اوضاع این صنعت بدتر هم می‌شود و نمی‌توانند هزینه های جاری مانند حقوق و بیمه را  پرداخت کنند. همچنین تا پایان فروردین ماه کارخانجات باید ارزش افزوده را پرداخت کنند و تا کنون اداره دارایی فرصت جدیدی را برای پرداخت مشخص نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: طبق اعلام بانک‌ها نیز  قرار شد در صورت تعویق اقساط تسهیلات بهره اضافه تعلق نگیرد که تا کنون نیز  هیچ بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نشده است. لذا برای جلوگیری از بیکاری کارگران و مشکلات معیشتی، دولت باید اقداماتی را از طریق بانک‌ها، اداره دارایی، تامین مواد اولیه و ایجاد LC  در داخل انجام دهد.

رییس سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در خصوص برنامه سندیکا برای تحقق شعار جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اعضای سندیکا آمادگی اجرای شعار سال را دارند و نیازمند انجام دو کار مهم است یکی تامین نیاز داخل و در صورت مازار صادرات محصول با کیفیت.

وی تصریح کرد: اما باید ابتدا تکلیف تامین مواد اولیه مشخص شود. اگر کارخانه‌ای بخواهد 30 روز آن هم فقط یک شیفت کار کند فقط به اندازه یک هفته و یا نهایت 10روز به آن مواد اولیه طبق سهمیهبندی به آن اختصاص می‌یابد یعنی 20روز دیگر را موادی ندارد که بتواند فعالیت کند. پس نمی‌تواند به اهداف تعیین شده دست یابد.

زمانی تاکید کرد: مسئله بعدی عدم نقدینگی است و بایستی بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت را با کمترین نرخ سود در اختیار کارخانجات قرار دهند و محدودیت در قوانین صادرات را از میان بردارد.

وی معتقد است اگر دولت نمی‌تواند به تامین مواد اولیه این صنعت کمک کند، تعرفه واردات را صفر و ارز قیمت مناسب را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را وارد و به محصول تبدیل کرده و سپس با صادر کردن محصول ارز را به کشور بازگردانیم و اشتغال پایدار این صنعت را که حدود 40 هزار نفر در آن فعالیت می کنند را تضمین کنیم. همچنین بتوانیم با کشورهایی مانند چین و ترکیه رقابت نماییم.