۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

معادن و صنایع معدنی استان یزد پیشتاز در مبارزه با کرونا/ برنامه خانه معدن یزد برای نقش پررنگ در توسعه اقتصادی استان

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۲۲
کد خبر: 425508
معادن و صنایع معدنی استان یزد پیشتاز در مبارزه با کرونا/ برنامه خانه معدن یزد برای نقش پررنگ در توسعه اقتصادی استان

یک مقام مسئول در استان یزد گفت: به محض شناسایی ویروس کرونا در کشور، در استان یزد همه واحدهای معدنی با هماهنگی خانه معدن مواد ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک و لوازم بهداشتی را تهیه و در بین بیمارستان‌ها توزیع کردند و محیط‌های کاری را به صورت روزانه گندزدایی کردند. چنین تمهیداتی باعث شد هیچ مورد ابتلا به کرونا در معادن استان یزد مشاهده نشود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ سعید افضلی پور رییس خانه معدن استان یزد در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین درمورد شیوع ویروس کرونا گفت: از زمانی که ویروس کرونا وارد ایران شد، بر تمام بخش‌های اقتصادی، خدماتی و اجتماعی تاثیر گذاشت، اما این تاثیر بر بخش معدن کمتر از بخش‌های دیگر بود چرا که این بخش به دلیل پویایی و فعال بودن، همیشه کمترین آسیب را در بحران‌ها کسب کرده است.

وی ادامه داد: به محض شناسایی ویروس کرونا در کشور، در استان یزد تمام واحدهای معدنی با هماهنگی خانه معدن مواد ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک و لوازم بهداشتی را تهیه و در بین بیمارستان‌ها توزیع کردند و محیط‌های کاری را به صورت روزانه گندزدایی کردند. چنین تمهیداتی باعث شد هیچ مورد ابتلا به کرونا در معادن استان یزد مشاهده نشود.

افضلی‌پور افزود: با توجه به اعلام وزارت بهداشت که زمان اوج این بیماری هفته آخر اسفندماه خواهد بود، جلساتی را در محل استانداری و با حضور مسولان سازمان صمت استان برگزار کردیم که خروجی این جلسه کاهش فعالیت‌های کارگاه‌ها و معادن به صورت داوطلبانه بود و با مرخصی دادن به نیروی انسانی مانع از حضور آن‌ها در محیط های پرخطر شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اکثر واحدهای معدنی و صنایع معدنی که در حاشیه شهر و مرکز مستقر هستند، فعالیت‌ها را به حداقل رساندند و تصمیم گرفتند به سمت اورهال کردن و تعمیر و بازسازی بروند و تهدید را به فرصت تبدیل کردند. مدیریت بحران در استان یزد و پیش بینی‌های صورت گرفته باعث شد که استان یزد از نظر آمار ابتلا به کرونا در معادن صفر باشد. 

رییس خانه معدن استان یزد اضافه کرد: این یک موضوع ملی است و نمی‌توان انتظار داشت که لطمه‌ای به اقتصاد نزند اما با تصمیمات کارشناسی و مدیریت صحیح بحران می‌توان آسیب‌ آن را کمتر کرد.  استان یزد توانست با مدیریت صحیح اثرات ناشی از این ویروس را مخصوصا در بخش معدن و صنایع معدنی کمتر کند که در این پروسه تشکل‌ها و نهادهای معدنی کمک شایانی کردند و جزو گروه‌های پیشگام در حوزه تولید استان بودند.

سعید افضلی پور تاکید کرد: به محض شیوع کرونا در کشور  و با توجه به عدم آمادگی و غافلگیر شدن بخش‌های درمانی و بیمارستانی استان، خانه معدن استان یزد امکانات خود را بسیج کرد و تامین اقلام پزشکی و بهداشتی قابل توجهی را برعهده گرفت و در اختیار ستاد مبارزه با کرونا در استان قرار داد.

وی افزود: تمامی بخش‌های معدنی استان نیز  در شهرستان‌ها کمک‌های بسیار خوبی در تامین نیازهای ضروری بیمارستان‌ها و کادر پزشکی قرار دادند و خانه معدن نیز ماده اولیه 40 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده را در اختیار مراکز درمانی استان قرارداد.

وی در ادامه به فعالیت‌های خانه معدن استان یزد در سال 98 اشاره داشت و گفت: خانه معدن استان کارگروه‌ و کمیته‌های تخصصی زیادی دارد که هرکدام برنامه ای ویژه‌ای برای خود دارند. اعضای هیات مدیره خانه معدن و روسای کارگروه‌ها به صورت ماهانه و هر سه ماه یک بار هم با مسولان استان در حوزه معدن، منابع طبیعی، محیط زیست و معاونت معدنی سازمان صمت استان جلساتی دارند و خروجی آن‌ها در مورد بهبود فضای کسب وکار معدن استان است. همچنین خانه معدن حضور موثری در شورای گفت وگوی، ستاد تسهیل و رونق اقتصادی استان دارد و بسیاری از مصوبات استان در سال 98 به پیشنهاد خانه معدن استان یزد بود. 

وی بیان داشت: استان یزد در خرداد ماه سال‌جاری همایش ملی معدن پیرامون تاثیر معدن در توسعه اقتصادی کشور را برگزار کرد. همچنین بازدیدهای علمی دوره‌ای را از صنایع معدنی و معادن استان را انجام دادیم. افضلی پور ادامه داد:  خانه معدن استان نقش خوبی در فعالیت‌های خیرخواهانه به نفع مردم و بیماران کم بضاعت در راستای مسوولیت اجتماعی داشته است.

این فعال معدنی اظهار کرد: پیش بینی بخش معدن استان یزد برای سال 99 حضوری پررنگ‌تری در اقتصاد استان داشته باشد و برنامه‌ریزی ها در جهت بهبود فضای کسب وکار و تسهیل آن است. روند مجوزهای معدنی و استعلام از سوی منابع طبیعی و محیط زیست همیشه با مشکلاتی همراه است و از هر 100 درخواست با 70 تا مخالفت می شود. با توجه به شرایط خاص اشتغال در کشور، فارغ التحصیلانی که به بازار کار مراجعه می‌کنند که باید  به همان میزان ظرفیت اشتغال ایجاد کرد اما وقتی روند صدور مجوزها با مشکل روبرو است نمی‌توان ظرفیت جدیدی برای اشتغال ایجاد کرد.