۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فولاد خراسان در حال رایزنی برای کسب سهمیه کنسانتره‌ از مجتمع سنگان/ تمهیدات ویژه فولاد خراسان برای مقابله با کرونا

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 420825
فولاد خراسان در حال رایزنی برای کسب سهمیه کنسانتره‌ از مجتمع سنگان/ تمهیدات ویژه فولاد خراسان برای مقابله با کرونا

مدیرعامل فولاد خراسان گفت: در حال رایزنی با معاون امور معدنی وزارت صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو هستیم تا بتوانیم سهمیه‌ای را از منطقه سنگان اخذ کنیم که متاسفانه هیچ سهمیه‌ای تا به امروز از این منطقه نداشته‌ایم، به همین دلیل بهای تمام شده‌ فولاد خراسان بسیار بالاست. تامین مواد اولیه تمام فولادسازان بزرگ اعم از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان،فولاد خراسان و ذوب‌آهن دغدغه همه است و این چهار واحد بزرگ فولادی همیشه درگیر این موضوع مهم بوده‌اند.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد آنلاین در مورد تمهیدات بهداشتی فولاد خراسان در رابطه با کرونا گفت: محیط کارخانه را به صورت مداوم ضدعفونی و ماسک و دستکش در اختیار همه پرسنل قرار می‌گیرد، ورودی و خروجی‌ها در حال چک شدن و دستگاه تب سنج در ورودی کارخانه تبیین شده است، سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان علاوه بر ضدعفونی شدن، تعداد نفرات کمتری را در هر نوبت جابه جا می‌کند، نماز جماعت در مجتمع فعلا به حالت تعلیق درآمده، غذای پرسنل در ظروف یکبار مصرف در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد تا در محیط رستوران کنار هم جمع نشوند. اقداماتی از این دست برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مجتمع فولاد خراسان اندیشیده شده است.

وی به اثر شیوع کرونا بر صادرات گفت: همانطور که می دانید صادرات ما بیشتر به کشورهای خلیج فارس است و لنج‌ها و کشتی ها نمی‌توانند پهلوگیری کنند و چند روزی است که درگیر این موضوع هستند و تاثیرات جدی بر صادرات می‌گذارد.

کسری غفوری در مورد مشکل تامین مواد اولیه فولادسازان مخصوصا فولاد مبارکه گفت: این دغدغه همه فولادسازان بزرگ اعم از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و ذوب‌آهن است. این چهار واحد بزرگ فولادی همیشه درگیر این موضوع مهم بوده‌اند.

غفوری افزود: در کنار این که مواد اولیه مکفی نیست و باید از چند جای مختلف تامین کنیم، مشکلات عدیده ای در مورد شرکت‌ها و نرخ حمل و نقل، کیفیت‌های مختلف بارهای فلزی کنسانتره و گندله وجود دارد. ضمن این که مجتمع ما به دلیل اینکه در خراسان است و بهترین حالت تامین مواد اولیه و کنسانتره از مجتمع سنگان است که به ما نزدیک است، در صورتیکه مواد اولیه فولاد خراسان از کردستان، یزد، همدان و کرمان می‌آید و هزینه حمل بسیار بالاست که در بهای تمام شده تاثیر بسیار جدی می‌گذارد.

مدیرعامل فولاد خراسان بیان داشت: در حال رایزنی با معاون امور معدنی وزارت صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو هستیم تا بتوانیم امسال سهمیه‌ای را از منطقه سنگان اخذ کنیم که متاسفانه هیچ سهمیه‌ای تا به امروز از این منطقه نداشته‌ایم، به همین دلیل بهای تمام شده‌ فولاد خراسان بسیار بالاست.

کسری غفوری تصریح کرد: کمبود مواد اولیه فولادسازان بسیار جدی است. طی صحبت‌هایی که با مدیران فولاد مبارکه داشتم دغدغه‌شان بسیار جدی‌تر شده است. فولاد خراسان هم دغدغه جدی برای تامین مواد اولیه دارد و به دنبال تامین مواد اولیه از هر راهی است. طی ماه گذشته کارخانه درگیر مشکلات عدیده‌ای از قبیل قطعی گاز و برق  به دلیل سردی بیش از حد هوا بود و کمبود مواد اولیه هم مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: همانطور که استحضار دارید قیمت فروآلیاژها به شدت افزایش یافته است و دود آن بیشتر به چشم فولادسازان می‌رود چرا که نهایتا بایستی محصولات در بورس عرضه شود و یک کف قیمت برای واحدهای فولادی می‌گذارند اما هیچ نظارتی بر رانتی که بیرون از بازار شکل می‌گیرد، وجود ندارد و متاسفانه سود را افراد دیگر می‌برند و بیشترین آسیب نصیب واحدهای فولادی می‌شود .

غفوری در مورد افزایش قیمت محصولات فولادی و ایرادات وارده به سامانه بهین‌یاب و کشف قیمت، تصریح کرد: مرتبا درجلسات مختلف نظر خود را دراین مورد اعلام کرده‌ایم.متاسفانه سود بالارفتن قیمت ملیگرد به نفع فولادسازان نیست، افرادی در بازار هستند که از این افزایش قیمت سود می برند.

 متاسفانه قیمت فروآلیاژها و مواد افزودنی بر قیمت مواد اولیه تاثیر می‌گذارد و فولادسازان مواد اولیه را  70درصد بالاتر تامین می‌کنند اما در بحث قیمت هیچ منفعتی برای آن‌ها ندارد.

وی اذعان کرد: در جلسات با معاونت معدنی سابق و اقای اسماعیلی معاون جدید طی جلسات متعدد کف قیمت را به جد مطرح کردم اما متاسفانه هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

غفوری افزود: اعتقاد من این است که در بحران نمی‌شود تصمیم گرفت و نشست ها باید به صورت دوره‌ای باشد و تصمیمات در زمان آرامش اتخاذ شود چراکه هر تصمیم در زمان بحران بیشتر حالت مسکن در بازار است.