۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

زیان انباشته 820میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان/ بدهی‌ها و وام‌های بانکی در راس مشکلات

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 416453
زیان انباشته 820میلیارد تومانی ذوب آهن اصفهان/ بدهی‌ها و وام‌های بانکی در راس مشکلات

آخرین صورت مالی 9 ماهه منتشر شده شرکت ذوب آهن اصفهان در صفحه کدال نشان دهنده زیان انباشته حدود 820 میلیارد تومانی این شرکت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین شرکت فولادی ایران که بهره برداری آن سال 1350 آغاز شد. با هدف صادرات به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی راه اندازی شد و اکنون پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از فعالیتش با بحران‌های مختلف از جمله مازاد نیروی کار، تامین انرژی مورد نیاز، تامین سنگ آهن و مواد اولیه مورد نیاز و به خصوص مشکلات نقدینگی و بدهی روبروست.

آمار بدهی‌ها و وام‌های بانکی با بیان این توجیه که صرف توسعه اقتصادی و تولید ملی شده، اکنون در راس مشکلات ذوب آهن قرار گرفته و در شرایطی که سوددهی یکی از اساسی‌ترین ارکان هر واحد تولیدی محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که ذوب آهن اصفهان در جلب اعتماد بانک‌ها با مشکل روبرو شده است.

اگرچه اخبار روزهای پایانی سال گذشته حاکی از این بود که 2400 میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی ذوب آهن اصفهان با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت تهاتر شد، بر این اساس شرکت ذوب آهن در روزهای پایانی اسفند سال گذشته اعلام کرد که مبلغ ۱۱۰۲ میلیارد تومان از بدهی‌های بانکی شرکت به صورت قطعی در سال ۱۳۹۷ تهاتر خواهد شد و این روند در سال 98 نیز ادامه می‌یابد اما در سال جاری هم یکی از معضلات اساسی این واحد تولیدی بدهی عنوان شده است.

نگاهی به وضعیت شرکت ذوب آهن اصفهان در سامانه کدال اگرچه نشان دهنده سود عملیاتی شرکت طی سال 98 است اما این نکته قابل توجه است که ذوب آهن در شرایط فعلی دارای زیان غیرعملیاتی 75 ریالی است. همچنین آخرین صورت مالی 9 ماهه منتشر شده در کدال نشان دهنده زیان انباشته حدود 820 میلیارد تومانی این شرکت است. در شرایطی که فولاد سازان عموما از یارانه‌های قابل توجه انرژی برای کوره‌های قوس الکتریکی بهره‌مندند، ذوب آهن بخشی از بدهی‌های خود را ناشی از هزینه‌هایی می‌داند که برای تامین سوخت مورد نیاز کوره‌های بلند در این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوعی که ذوب آهن را از یارانه سنگین انرژی متعلق به دیگر فولادسازان گلایه مند ساخته و هزینه خرید زغالسنگ را به ذوب آهن تحمیل کرده است.

این در حالی است که ذوب آهن اصفهان طی سال‌های اخیر مشکلات زیادی در پرداخت به معدن‌کاران زغالسنگ و خرید به قیمت روز و یا نزدیک به قیمت جهانی داشته، مشکلی که در نهایت سال گذشته با مداخله وزارت صمت و شخص وزیر تا اندازه‌ای مرتفع و بنا شد تا بر اساس فرمول تعیین شده از سوی انجمن زغالسنگ ایران پرداخت‌ها انجام گیرد.