۰ نفر

غریب پور در مراسم تبادل تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و کک سوزنی بین ایمیدرو و شرکت پالایش و پخش؛‌

خروج ارز برای واردات کک به عنوان ماده استراتژیک صنعت فولاد و آلومینیوم منتفی می‌شود/ مصرف کک صنایع فولاد و آلومینیوم به 600هزار تن افزایش می‌یابد

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 416118
خروج ارز برای واردات کک به عنوان ماده استراتژیک صنعت فولاد و آلومینیوم منتفی می‌شود/ مصرف کک صنایع فولاد و آلومینیوم به 600هزار تن افزایش می‌یابد

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: با دانش فنی که در تولید کک به دست آمده، خروج ارز برای واردات این محصول استراتژیک، منتفی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور که صبح امروز در مراسم امضای تفاهمنامه بین ایمیدرو و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی که با حضور وزرای نفت و صنعت معدن و تجارت برگزار شد،‌ تصریح کرد: طی سال های متمادی صنایع فولاد و آلومینیوم برای تامین الکترود گرافیتی و آند تا یک میلیارد دلار صرف واردات می کردند که در حال حاضر این رقم به 500 میلیون دلار رسیده است.

غریب پور افزود: نیاز سالانه 4 شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم در ایران به کک اسفنجی (برای تولید آند)، به 300 هزار تن می رسد که با افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب، این رقم به 600 هزار تن خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه تا سال 1404 رقم فوق به مصرف صنعت آلومینیوم ایران می رسد، اظهار داشت: در بخش کک سوزنی مورد نیاز تولید الکترود گرافیتی، در سال در حدود 300 میلیون دلار ارز از کشور خارج می شود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: با امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و کک سوزنی، زمینه تامین نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم به این ماده استراتژیک فراهم شد.

کک تولیدی پالایشگاه ها، تضمینی خرید می شود
غریب پور با اشاره به اینکه اقدام فوق در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، گفت: ایمیدرو طبق تفاهمنامه ای که با شرکت پالایش و پخش منعقد کرده چنانچه محصول تولیدی مطابق با استاندارد های مورد نظر باشد، نسبت به خرید تضمینی این محصولات اقدام خواهد کرد.
به گفته وی، طبق تفاهم به عمل آمده، قرارداد خرید سالانه 300 هزار تن کک اسفنجی و 30 هزار تن کک سوزنی در برنامه طرفین وجود دارد.
طبق تفاهمنامه ای که امروز به امضا رسید، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، برنامه ریزی تولید محصولات فوق در شرکت های پالایش نفت بندرعباس و امام خمینی شازند را انجام می دهد.
وی یادآور شد: طرح تولید کک مورد نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم از سال 83 روی میز بوده و سرانجام در سال 93 پایلوت آن در پژوهشکده صنعت فولاد راه اندازی شد. رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: با دانش فنی که پژوهشگاه صنعت نفت به دست آورده، تولید این محصولات شبیه سازی شده است.

افتتاح الکترود گرافیتی تا پایان امسال
غریب پور در مورد نقش شرکت های بزرگ در توسعه و رفع نیاز داخل اظهار داشت: زمانی که با راهبری ایمیدرو، شرکت فولاد مبارکه در قالب کنسرسیومی سرمایه گذاری در پروژه تولید الکترود گرافیتی را عهده دار شد، کار به سرعت پیش رفت. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: بخش ماشین سازی این طرح آماده است و به زودی افتتاح می شود.
غریب پور ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان نیز با همین روش رهبری کنسرسیوم طرح تولید کک نفتی اروند را برعهده گرفت.

توسعه معدن و صنایع معدنی فراتر از کانه های فلزی
رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروزه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای اقدامات خود را فراتر از کانه های فلزی هدایت کرده و توسعه فراگیر بخش معدن و صنایع معدنی را انجام می دهد. به گفته غریب پور،‌ مدیریت سود انباشته شرکت ها با هدف توسعه، افزایش برنامه اکتشاف از 250 هزار کیلومتر مربع به 650 هزار کیلومتر مربع با حضور 13 شرکت خصوصی، راه اندازی پایلوت طرح عناصر نادر،‌ شروع اقدام برای طرح های جامع گوهر سنگ ها و سنگ های تزئینی در کنار توجه به مسوولیت اجتماعی بخشی از اقدامات صورت گرفته ایمیدرو در یکسال اخیر بوده است.
وی با یادآوری اینکه شرکت های بزرگ در سیل بهار 98 رقمی معادل 100 میلیارد تومان به مناطق سیل زده کمک کردند،‌ گفت: امروزه حوزه مسوولیت اجتماعی از سوی شرکت ها به طور جدی پیگیری می شود و در ایام دهه فجر نیز شرکت فولاد خوزستان طرحی با هدف اشتغال زایی کارگاه کوچک دوزندگی و تامین لباس کار این شرکت، راه اندازی کرد.

افزایش سرمایه ملی مس و مبارکه به یک میلیارد دلار رسید؛ گل گهر و چادرملو در نوبت افزایش سرمایه
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره افزایش سرمایه شرکت های بزرگ گفت: امسال شرکت های ملی مس و فولاد مبارکه معادل یک میلیارد دلار افزایش سرمایه دادند و سال جدید نیز شرکت های سنگ آهن گل گهر و چادرملو در نوبت افزایش سرمایه قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه گامی در جهت تسریع در اجرای طرح های توسعه است، اظهار داشت: دو غول سنگ آهنی گل گهر و چادرملو 2 میلیارد دلار پروژه توسعه ای دارند و شرکت های مبارکه 2.5 میلیارد دلار و فولاد خوزستان 2 میلیارد دلار طرح جدید پیش رو دارند.
غریب پور خاطر نشان کرد: در حالی که بنگاه های تحت پوشش ایمیدرو در بورس 22درصد ارزش بازار را در اختیار دارند اما 50درصد از سود انباشته بورس به این شرکت ها تعلق دارد.