۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چشم‌انداز آلومینیوم در سال2020/ همه مسائلی که می‌تواند بر تولید آلومینیوم تاثیرگذار باشد

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 415440
چشم‌انداز آلومینیوم در سال2020/ همه مسائلی که می‌تواند بر تولید آلومینیوم تاثیرگذار باشد

به گفته تیم تحقیق و مشاوره وود مکنزی مستقر در انگلستان، توانایی چین در جذب مازاد، اختلال در عرضه احتمالی در خاورمیانه و انتقال انرژی به سراسر جهان، مهمترین عواملی است که بر چشم انداز آلومینیوم در سال 2020 تاثیرگذار خواهد بود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بر اساس پیش بینی وود مکنزی با در نظر گرفتن افزایش تقاضای یک سوم از ظرفیت تولید، بیش از یک میلیون تن به ظرفیت جدید ذوب آلومینیوم در سال 2020 افزوده می‌شود.

در حالی که راه اندازی و شروع مجدد برخی ظرفیت‌های خارجی همچنان در دستور کار قرار دارد، ذوب‌های با قیمت بالاتر ممکن است تحت فشار کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن (LME) قرار گیرد. در نتیجه کاهش تولید داوطلبانه آلومینیوم می‌تواند چشم انداز مازاد وود مکنزی را تعدیل کند.

تولید آلومینا – به استثنای چین – سریع‌تر از تولید معادل آلومینیوم در حال رشد است. ادگار گلسومینو تحلیل‌گر آلومینیوم وود مکنزی در این باره توضیح می‌دهد: «بنابراین ثبات کل بازار جهانی آلومینا به یک الگوی ثابت و منظم صادرات به چین بستگی دارد. یک الگوی غیرقابل پیش بینی پتانسیل تعیین قیمت‌های رکود را دارد اگرچه ممکن است تولیدکنندگان به دلیل عدم تمایل یا عدم توانایی تولیدات خود را کاهش ندهند.» 

گلسومینو همچنین اظهار می‌کند که با افزایش واردات هر چه بیشتر در چین، تولید بیشتر آلومینا در این کشور هدف قرار گرفته و ناچار به جایگزینی می‌شود. «بنابراین قیمت‌های پایین آلومینا ممکن است پالایشگاه‌های چینی را مجبور به کاهش تولید یا ایجاد تاخیر در برنامه‌های توسعه‌ای این کشور کند.»

تنش‌های خاورمیانه

تولید آلومینیوم همچنین ممکن است تحت تاثیر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قرار گیرد. گلسومینو در این باره می‌گوید: «با 6.8 تن متریک، منطقه خاورمیانه 10 درصد از تولید آلومینیوم جهان را در اختیار دارد و اگر تولید چین را کنار بگذاریم این درصد معادل 22 درصد از کل تولید جهان خواهد شد.» 

تحلیل وود مکنزی به این نکته اشاره دارد که محاصره تنگه هرمز – واقع شده در میانه خلیج فارس و خلیج عمان – پتانسیل ایجاد اختلال در تولید آلومینیوم جهان را دارد. گلسومینو در این باره تاکید می‌کند: به غیر از عربستان سعودی و عمان، که با توجه به اعتماد کمتر وابستگی زیادی به تنگه هرمز ندارند، تمام دیگر اقدامات در این مسیر آسیب پذیر هستند. محاسبات بر این مبناست که حدود 4 میلیون تن تولید ذوب در این راستا می‌تواند تحت تاثیر کمبود مواد اولیه قرار گیرد. تولید آلومینا و واردات آن نیز می‌تواند از این مساله تاثیرپذیر باشد.

انتقال انرژی

همچنین پیش بینی می‌شود که انتقال انرژی در جهان هم بر تولید آلومینیوم تاثیرگذار باشد، چرا که آلومینیوم سبز در نهایت ممکن است توان پوشش وثیقه مورد نظر تولید کنندگان را داشته باشد.

در سطح جهانی، منابع سوخت فسیلی 72 درصد از کل منبع برق ذوب را در سال 2019 به خود اختصاص داده است. در حال حاضر چندین تولید کننده با توجه به استفاده از نیروی برق آبی، برندهای آلومینیوم سبز خود را مطرح کرده‌اند. 

گلسومینو همچنین عنوان می‌کند: در حالی که هیدرو، یو سی روسال، ریوتینتو و آلکوآ چندین سال است که اقدام به فروش فلز اولیه با میزان کربن کمتر کرده‌اند، حق بیمه سبز برای صنعت آلومینیوم با قیمت بورس فلزات لندن دریافت نکرده‌اند. در یک مورد مشابه، هیچ مصرف کننده عمده قصد ندارد مبلغ بیشتری برای آلومینیوم سبزتر پرداخت کند.

بورس فلزات لندن  LMEدر حال بررسی امکان ایجاد بازار جدیدی برای آلومینیوم سبز با استفاده از اسناد مالکیت انبارها برای شناسایی مواد کم کربن است. اگرچه LME را در حد ایجاد یک قرارداد آتی با کربن پایین، که قادر به ایجاد تغییر در قیمت‌ها باشد را رد کرده است. گلسومینو تصریح می‌کند: ممکن است سال 2020 همان سالی باشد که مفهوم بازار دو لایه برای آلومینیوم عمده تثبیت شود. 

عرضه گینه 

آلفا کوند، رییس جمهوری کنونی گینه به دنبال برگزاری یک همه پرسی در سال 2020 است. «روز هفتم ژانویه 2020، حزب مخالف وی اعلام کرد که این همه پرسی را در یک اقدام اعتراضی تحریم خواهد کرد؛ اشاره به نکات سیاسی و درگیری احزاب مختلف در گینه به این دلیل است که چنین موارد می‌تواند موجب ایجاد اختلال در تولید و صادرات بوکسیت از سوی این کشور در میزان حداقلی خواهد بود.»

با این حال، افزایش تولید بوکسیت در گینه که از سال 2015 آغاز شد، تحت تاثیر این قضیه قرار خواهد گرفت به این مفهوم که اگر تمرکز بر اعتراضات ضد دولتی افزایش یابد، زیرساخت‌های صادراتی یکی از اهداف استراتژیکی است که می‌تواند هدف واقع شود. اکنون تولید بوکسیت گینه تقریبا دو سوم بازار جهانی بازارهای کنار دریا را شامل می‌شود.