۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حمل و نقل کامودیتی‌ها تحت تاثیر ویروس کرونا/ کاهش 99.9درصدی حمل سنگ آهن در پی شیوع کرونا

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۲۱
کد خبر: 414490
حمل و نقل کامودیتی‌ها تحت تاثیر ویروس کرونا/ کاهش 99.9درصدی حمل سنگ آهن در پی شیوع کرونا

در اوایل دهه 2000 شاخص حمل و نقل مواد خشک بالتیک که حدود 50 مسیر حمل و نقل انبوه را در سر تا سر جهان در برمی‌گیرد، مورد توجه زیادی قرار گرفت، این توجه درست همزمان با آغاز حمل و نقل کامودیتی‌ها به رهبری چین بود، چرخه‌ای که از آن با عنوان سوپرچرخه کامودیتی‌ها از آن یاد می‌شود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بررسی نرخ بارهای ردیابی شده در دریای بالتیک بیانگر آن است که بارهایی که برای کشتی‌های کپسایز (نام‌گذاری‌ها به این دلیل است که کشتی‌ها برای عبور از کانال پاناما بسیار بزرگ هستند) بهترین نگرش را در مورد سلامت تقاضای کالای چینی ارائه می‌دهد.

با توجه به اینکه شاخص کپسایز میزان تقاضا برای کشتی‌ها و میزان در دسترس بودن آنها را اندازه گیری می‌کند، شاخص اکنون به نقطه یک رسیده است؛ دقیقا نقطه یک. در اوایل ماه سپتامبر این شاخص به 5043 واحد رسیده بود، در حالی که در پایان ماه آوریل شاخص 92 واحد کاهش را پشت سر گذاشته بود.

11711

(نرخ بار با توجه به نگرانی‌های شیوع کرونا به واحد 1 رسیده است، کاهش فصلی) منبع بلومبرگ

در ماه ژوئن سال 2008، زمانی که کشتی سازان نتوانستند سرعت خود را با سرعت تجاری تنظیم کنند، نرخ روزانه کپسایز به رقم چشم نواز 234 هزار دلار رسید. این رقم اکنون به کمتر از 4 هزار دلار کاهش یافته است رقمی که آخرین بار در سال 2016 مشاهده شده بود.

اوایل سال 2016 اوج کاهش چرخه فلزات و معدن بود زمانی که سنگ آهن با کمتر از 40 دلار در تن به فروش می‌رسید و قیمت مس در هر پوند کمتر از 2 دلار رسیده بود.

بر اساس تحلیل فست مارکتس، قیمت واردات سنگ آهن چین پس از ایجاد وقفه به مناسبت تعطیلات سال نوی چین در آغاز سال جدید با کاهش 62 درصدی به 84.94 دلار رسید. کشتی‌های کپسایز قادر به حمل 160 تا 180 هزار تن کالا هستند و برای حمل و نقل 1.5 میلیارد تنی سنگ آهن در کل جهان وزنه بسیار مهمی محسوب می‌شوند.

88

(نقشه حمل و نقل تجاری دریایی جهان در مسیر چین)

محصولات مختلف فولادی اعم از پایین دستی و بالادستی فولاد بیش از یک پنجم تجارت جهانی بار خشک را تشکیل می‌دهند، بر این اساس محصولات فولادی دومین کالای معامله شده پس از نفت خام و پیش از زغالسنگ محسوب می‌شود.

شاخص وسیع‌تر بالتیک که شامل کامودیتی‌های نرم می‌شود، طی یک ماه گذشته به نصف کاهش یافته و به کمترین سطح خود همانند سال 2016 رسیده است.