۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

بررسی تاثیر ویروس کرونا بر قیمت مس و سنگ آهن

۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 412061
بررسی تاثیر ویروس کرونا بر قیمت مس و سنگ آهن

انتشار و پیگیری دقیق اخبار مربوط به انتشار کرونا ویروس (ویروس کشنده‌ای که بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی چین حداقل ۲۵ قربانی تا به امروز گرفته است) علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی اکنون به مبحث معدن و صنایع معدنی نیز سرایت کرده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ نگاهی به داده‌های منتشر شده در روز پنجشنبه – زمانی که نگرانی‌ها درباره انتشار ویروس به شهرهای دیگر چین افزایش یافته بود-  نشان می‌دهد قیمت مس و سنگ آهن در روز پنجشنبه با افزایش شمار قربانیان و اعلام اخبار قرنطینه و شیوع ویروس در برخی دیگر از شهرهای چین با کاهش قابل توجهی روبرو شد.

در شرایطی که چین چندی پیش با اعلام اخبار کاهش سرعت رشد اقتصادی و دست یافتن به کمترین رشد اقتصادی طی سال‌های اخیر نگرانی خود را از این بابت و تاثیرگذاری این کاهش رشد بر اقتصاد کشور اعلام کرده بود، اکنون انتشار ویروس کرونا در پهنه کشوری که به عنوان بزرگترین وارد کننده انواع کامودیتی در جهان شناخته می‌شود بر نگرانی‌های این کشور در رابطه با رشد اقتصادی افزوده است.

بر این اساس، بررسی اخبار در یک هفته گذشته از زمان انتشار نخستین خبرها در رابطه با انتشار این ویروس نشان می‌دهد که در شش روز متوالی، محموله‌های خرید و فروش مس که برای تحویل در ماه مارس در بورس مورد معامله قرار می‌گرفت با کاهش قیمت روبرو شد، این کاهش قیمت وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بر طبق آمار اعلام شده کل دستاوردهای سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر این مساله قرار گرفته و به پایین‌ترین نرخ در هفت هفته گذشته (۲.۷۷۱ دلار در هر پوند یا ۶ هزار و ۱۱۰ در هر تن) در معاملات نیویورک رسیده است.

اخبار منتشر شده بیانگر آن است که قیمت سنگ آهن هم در روز پنجشنبه ۳.۴ درصد از قیمت خود را از دست داد و با معیار قیمت واردات در شمال چین سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی فست مارکتس Fastmarkets به ۹۳.۴۴ دلار در هر تن رسیده است.

با توجه به اینکه چین بیش از نیمی از مس جهان را وارد می‌کند و بیش از سه چهارم تجارت سنگ آهن دریابرد را در اختیار دارد می‌توان به میزان تاثیرگذاری این کاهش قیمت‌ها بر قیمت‌های جهانی و تجارت این دو محصول مهم معدنی پی برد.

کل واردات مس تصفیه شده در سال ۲۰۱۹ در این کشور با ۶ درصد کاهش روبرو شد اما واردات کنسانتره مس با ثبت رکورد افزایش ۱۱.۶ درصدی در سال گذشته به ۲۲ میلیون تن افزایش یافت.   همچنین واردات سنگ آهن چین در سال گذشته برای سومین سال پیاپی به ۱ میلیارد تن رسید.

نشریه کپیتال اکونومیک (سرمایه اقتصادی) در یادداشتی در این باره نوشت:‌ ساخت و سازهای املاک در چین در فعالیت‌های اقتصادی فصل‌های مالی آینده تاثیر مهمی بر جای خواهد گذاشت. با این وجود با شروع تقاضای خارجی، کاهش سرعت رشد اقتصادی همزمان با حضور کرونا ویروس به صورت تدریجی اتفاق خواهد افتاد.