۰ نفر

انتقاد رییس انجمن سنگ آهن از وضع قوانین جدید در حوزه معادن +فیلم

۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 406388
انتقاد رییس انجمن سنگ آهن از وضع قوانین جدید در حوزه معادن +فیلم

مهرداد اکبریان از وضع قوانین و ابلاغ دستورالعمل‌های جدید دولت در حوزه معادن انتقاد کرد و گفت وزارت صمت از پتانسیل تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی حمایت کند

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: خوشبتختانه ظرفیت قانونی استفاده از مشاوره تشکل‌ها خصوصی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: چندی پیش معاون حقوقی ریاست جمهوری خانم جنیدی تاکید کردند که تصمیمات هیچ وزارتخانه‌ای نباید بدون مشورت بخش خصوصی باشد و برگه نظر مشاوره به پیوست بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باشد اما متاسفانه دولت در این مورد اهمال کرد.

اکبریان افزود: روند صادرات سنگ آهن از سال 92 تا 97  خوب بود، اما به یکباره در سال 98  دچار خلای عجیبی شد. یک اختلاف  قیمت 30درصدی بین سنگ آهن خارجی و داخلی پیش آمد؛ بدین شکل که  قیمت سنگ آهن در خارج افزایش اما درداخل افزایش پیدا نکرد و مسولان دولتی حاضر به تغییر در قیمت‌های دستوری نشدند.

وی تصریح کرد: هر بنگاه اقتصادی که محصولی تولید می‌کند، اگر فرد یا شرکتی در خارج از کشور باشد که 30 درصد گرانتر از قیمت‌های داخلی بخرد، قطعا در سیستم هیات مدیره آن بنگاه ترجیح بر صادرات  است چرا که به صورت نقدی و آنی پرداخت می‌کنند.

رییس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: دولت باید این اختلاف قیمت را حل می‌کرد، اما نه تنها آن را حل نکرد بلکه با انتخاب راهی غلط، تصمیم به حل موضوع گرفت. در این بین تشکل‌ها تلاش کردند نظر دولت را اصلاح کنند اما نتیجه‌ای حاصل نشد و منجر به وضع عوراض بر صادرات و اختلاف بین بخش فولاد و معدن شد.