۰ نفر

وزیر صمت در بازدید از سازمان زمین‌شناسی؛

برنامه استخراج ۶۰۰میلیون تن ماده معدنی تا سال۱۴۰۰/ مهمترین هدف تغییر نگاه موجود است

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۱۸
کد خبر: 405827
برنامه استخراج ۶۰۰میلیون تن ماده معدنی تا سال۱۴۰۰/ مهمترین هدف تغییر نگاه موجود است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از سازمان زمین شناسی از نقشه ملی زمین شناسی کواترنری ایران رونمایی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا رحمانی وزیر صمت در بازدید از سازمان زمین شناسی با برشمردن هفت محور اجرایی وزارت صمت در سال ۹۸ گفت: در بخش معدن، اجرای نقشه راه معدن یکی از ۷۲ هدفی است که پیش بینی شده و اجرای سیزده برنامه آن بر عهده سازمان زمین شناسی است.

وی افزود: فعال سازی معادن کوچک مقیاس، تعمیق زنجیره ارزش فلزات اساسی و ... از جمله بخش‌هایی است که در این برنامه اجرایی مورد توجه قرار دارد و البته مهمترین هدف ما تغییر نگاه موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نقطه آغاز این زنجیره اکتشاف است، عنوان کرد: در این بخش در ۹ ماهه گذشته پیشرفت خوبی را شاهد بوده‌ایم.

رحمانی تاکید کرد: سازمان زمین شناسی در زمان راه‌اندازی خود از سازمان‌های پیش‌رو به حساب می‌آمده گرچه در حال حاضر تا حدودی شرایط تغییر یافته اما در کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا، سازمان زمین شناسی این کشور مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشور ما به صورت خدادادی دارای پتانسیل‌های ویژه در این زمینه است، توضیح داد: در انجام اکتشافات سازمان زمین شناسی باید محور قرار گیرد و از هر نوع موازی کاری جلوگیری شود و فعالیت و موفقیت ایمیدرو در مساله اکتشافات به این معنی نیست که راه بر روی سازمان زمین شناسی بسته شود و هر نوع فعالیتی در دیگر دستگاه‌ها و بخش خصوصی باید در هماهنگی با سازمان زمین شناسی باشد.

رحمانی با اشاره به اینکه وزارتخانه باید کاری کند که مرجعیت سازمان زمین شناسی حفظ شود، گفت: با وجود پتانسیل‌های موجود در سازمان، نیروی انسانی تحصیل‌کرده و جوان که سرمایه‌های اصلی این سازمان هستند، اما متاسفانه با توجه به بودجه کم سازمان هنوز اکتشافات سطحی است و به سمت عمق نرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در بخش معدن اعتقادم این است که ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی از سال ۹۷، ۲۰ میلیارد دلار بوده امروز به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است. 

رحمانی با تاکید بر اینکه همه معتقدند معدن باید جایگزین نفت شود، بیان کرد: ابتدا باید به مبحث زمین شناسی پرداخت؛ امسال در مس ذخایر ما ۵ تا ۶ برابر شده و پتانسیل ما حتی بیشتر از این ارقام است.

وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: حفظ تولید برای آینده ضرورت دارد و می‌تواند موجب توسعه بخش معدن شود کما اینکه علیرغم مشکلات فراوان در ۹ ماهه سال جاری صادرات ما رشد داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات در سال گذشته منفی بوده است، ادامه داد: ظرفیت صادراتی ما در مس به اندازه میزان تولید ماست و به جرات می‌توانیم بگوییم با وجود تحریم‌ها بازارهای صادراتی همچنان حفظ شده و نیاز است آقای سرقینی وقت بگذارد و برنامه صادراتی را تا سال ۱۴۰۰ پیگیر باشد و نیز معدن را در فرآیندهای تولید جدی‌تر بگیریم.

رحمانی با اشاره به اینکه سال گذشته گلوگاه‌های زیادی در عرصه تولید وجود داشت، عنوان کرد: توازن در زنجیره فولاد سال گذشته وجود نداشت اما امسال ایجاد شده و ما باید در تمامی حوزه‌ها منابع را به سمت حلقه‌های مفقوده پیش ببریم.

وی ادامه داد: ریسک در اکتشافات باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد چرا که همین ریسک‌های بالا مانع از سرمایه‌گذاری و فعال شدن در بخش معدن می‌شود. 

وزیر صمت با بیان اینکه امکانات سازمان زمین شناسی در آزمایشگاه و تجهیزات خوب است، گفت: ژئوفیزیک هوایی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و اگر نیاز به تهیه هواپیما داریم سازمان نیاز خود را اعلام کند تا وزارت صمت و حتی شرکت‌های فولادی و مس این نیاز را برآورده سازند. 

وی با تاکید بر اینکه منابع در کشور ما نه کم و نه زیاد است و بسته به رفتار و برنامه‌ریزی مدیران دارد، عنوان کرد: امسال در تامین نقدینگی صنعت با توجه به کم بودن سرمایه بانک‌ها، در هفت محور شیوه‌های نوین تامین مالی را برای حوزه‌های معدن و صنایع معدنی مورد توجه قرار داده‌ایم که خارجی‌ها به عقد قراردادهای مونوپولی در این رابطه هستند.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه از صندوق توسعه ملی درخواست کمک چند هزار میلیاردی برای توسعه صادرات داشته‌ایم، افزود: در معادن نیاز به کشف معادن جدید مگاسایز همچون مس سرچشمه، سرب و روی انگوران و ... داریم که سرمایه‌گذار هم برای این امور اعلام آمادگی کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه معادن و صنایع معدنی موظفند تا جذب نیرو را در استان‌های محروم برقرار کنند، گفت: برنامه وزارت صمت تا ۱۴۰۰ استخراج ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی است که به همت همگان این امر محقق خواهد شد.

WhatsApp Image 2019-12-30 at 4.37.04 AM

WhatsApp Image 2019-12-30 at 4.37.01 AM

WhatsApp Image 2019-12-30 at 4.37.04 AM(1)