۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کمتر از 5درصد حقوق دولتی در استان خراسان رضوی هزینه می‌شود/ تخصیص بودجه برای حفاظت از محیط زیست وظیفه قانونی مجتمع سنگان است

۶ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵
کد خبر: 405098
کمتر از 5درصد حقوق دولتی در استان خراسان رضوی هزینه می‌شود/ تخصیص بودجه برای حفاظت از محیط زیست وظیفه قانونی مجتمع سنگان است

یک مقام مسئول گفت: 65درصد حقوق دولتی باید در زیرساخت‌ها و محیط زیست منطقه‌ای که معدن در آن وجود دارد هزینه شود اما متاسفانه این پول به خزانه دولت واریز می‌شود و در استان خراسان رضوی شاید کمتر از 5درصد آن به استان برمی‌گردد.

اقتصاد آنلاین- طاهره گودرزی؛ حبیب الله ترشیزیان رییس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی در گفت  وگو با اقتصادآنلاین  گفت: در ماه‌های اخیر در محدوده سنگان یک قلاده پلنگ مشاهده شده که همه ما را نگران کرده است، لذا نظام مهندسی معدن استان درحال تهیه نامه برای ریاست مجتمع سنگان است که با کمک متخصصین امر بودجه‌ای را برای حفاظت از یوزپلنگ و تمامی حیوانات منطقه لحاظ کنند.

وی ادامه داد: این وظیفه اخلاقی و قانونی مجتمع سنگان و همچنین وظیفه همگانی است که از محیط زیست چه جانوری چه خاک و گیاه حفاظت کنیم، امیدورایم مدیران سنگان همکاری لازم را انجام دهند.

خود تحریمی بیشتر از تحریم به تولیدکننده آسیب زده است

ترشیزیان به مشکلات معادن استان اشاره کرد و گفت: مشکلی که تمام معدنکاران در تمام کشور با آن مواجه هستند بحث عوارض صادراتی وضع شده برای تمامی محصولات معدنی (مس،کرومیت،سنگ آهن، کنسانتره ،گندله و ....) از سوی وزارت صمت است. وی افزود: در شرایط بحرانی و حساس، کشور نیاز به صادرات و ارز آوری دارد که متاسفانه با سیاست‌های اشتباه در حال از دست دادن موقعیت‌ها‌ هستیم.

رییس نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی ادامه داد: در تمام دنیا از تولیدکننده و صادرکننده حمایت‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد اما در ایران نه تنها حمایت نمی‌شویم بلکه سیاست های تنبیهی در نظر می‌گیرند که هیچ منطقی برایشان وجود ندارد. متاسفانه خود تحریمی ها بیشتر از تحریم ها به تولید و صادرات آسیب می‌رساند.

ترشیزیان بیان داشت: خریداران سنگ آهن،کرومیت و یا سنگ مس را بهتر است به قیمت جهانی بخرند و پول آن را نقد تسویه کنند نه اینکه پول را یکسال بعد پرداخت یا تهاتر کنند. همانطور که فولاد سازان باید محصول خود را صادر کنند تا سود بدست بیاورند، معدنکار نیز باید تولید برایش سود داشته باشد نه اینکه مجبور شود کمتر از قیمت تمام شده به کارخانه‌ها بفروشد. وی ادامه داد: این رفتارها باعث می‌شود بازارهای جهانی و صادراتی خود را از دست بدهیم.

حقوق دولتی باید در زیرساخت ها و محیط زیست استان هزینه شود

وی به افزایش غیرمنطقی حقوق دولتی در لایحه بودجه سال آینده اشاره داشت و گفت: در قانون تعریف شده که 65 درصد حقوق دولتی باید در زیرساخت‌ها و محیط زیست منطقه ای که معدن در آن وجود دارد هزینه شود اما متاسفانه این پول به خزانه دولت واریز می‌شود و در استان خراسان رضوی که من در جریان هستم که در شورای‌عالی معادن نیز در مورد آن بحث شد، شاید کمتر از 5درصد آن به استان برمی‌گردد.

ترشیزیان ادامه داد: معدنداران آگاه به مشکلات  بودجه ای دولت هستند اما دولت نباید بهره مالکانه ای که از معادن می‌گیرد را به غیر از استان خرج کند و این بودجه باید برای توسعه مناطق محروم استان هزینه شود. اگر حقوق دولتی را به یکباره 89 درصد افزایش می‌دهند باید در مواردی که قانون مشخص کرده هزینه شود.

معادن و صنایع معدنی دارای آلوگی باید یک درصد از حق فروش را پرداخت کنند

رییس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در ادامه گفت: در قانون معادن مصوب شده تا معادن و صنایع معدنی که آلودگی ایجاد می‌کنند - بیشتر معادن را شامل می‌شود- باید یک درصد از حق فروش را صرف بازسازی و احیای محیط زیست، آب، خاک و هوای منطقه‌ای که باعث آلودگی شده‌اند، بکنند. وی افزود: استاندار خراسان رضوی در شورای‌عالی معادن این اختیار را به رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان  تفویض کرد تا لیست معادن و صنایع معدنی که شامل این قانون می شوند را تهیه و با مشخص شدن فروش، یک درصد آن را محاسبه کنند.

ترشیزیان نگرانی اهالی معدن و صنایع معدنی را این دانست که حق فروش هم  مانند حقوق دولتی در استان هزینه نشود. باید مانع این چرخه معیوب شد.