۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان دوران خوش زغال‌سنگ‌های وال استریتی/ چالش‌های شرکت‌های بزرگ زغال‌سنگ

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 403765
پایان دوران خوش زغال‌سنگ‌های وال استریتی/ چالش‌های شرکت‌های بزرگ زغال‌سنگ

شرکت‌های زغال سنگ آمریکا طی دو سال گذشته بازپرداخت‌های کلانی به سرمایه‌گذاران پرداخته‌اند، حتی در شرایط سقوط ارزش سهام این شرکت‌ها، پرداخت غرامت در دوره کوتاه از جمله پیشنهاداتی است که از سوی این شرکت‌ها ارائه شده است.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ بلومبرگ در گزارشی درباره وضعیت شرکت‌های زغال سنگ آمریکا نوشته است: شرکت پیبادی انرژی Peabody Energy Corp. و وریر مت کول Warrior Met Coal Inc. در میان شرکت‌هایی هستند که بیش از 1.25 میلیارد دلار سود به سهامداران خود پرداخته‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 1.5 میلیارد دلار کاهش داشته و با پیشروی شرایط کنونی ممکن است در سال 2020 حتی نسبت به این رقم شاهد کاهش بیشتری باشیم.

قیمت زغال سنگ مورد استفاده در صنایع فولادی از ماه می بیش از 30 درصد کاهش داشته و این صنعت را در روند کند شدن رشد اقتصاد جهانی آسیب پذیرتر کرده است. کاهش مشابهی در سایر فرآورده‌های گرمایشی که برای تولید نیروی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود دارد: قیمت سوخت آپالاچین سنترال Central Appalachian در سال جاری 24 درصد کاهش یافته است که این میزان خود 1.7 درصد نسبت به ذخایر حوضه رودخانه پودر کاهش داشته است. نگاهی به این جریانات خود بیانگر شکستی است که در ارزش سهام شرکت‌های معدنی از این دست می‌توان مشاهده کرد.

وانیا دیمووا مدیر موسسه ارزیابی جهانی اس اند پی S&P Global Ratings در این باره معتقد است: هدف این است که بازده سهامداران در سال 2020 کاهش یابد.

سود سهام شرکت‌های زغالسنگ

(مقایسه میزان سود سهام شرکت‌های زغال سنگ در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹)

عملکرد شرکت‌های زغال سنگ

پیبادی به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایالات متحده در قیمت هر سهم خود افت ۶۸ درصدی داشته و دومین کاهش قیمت سهم را پس از بازگشت از دوران ورشکستگی تجربه کرده است. با این وجود، این شرکت بیشترین سود سهام خود را در ماه مارس پرداخت و عنوان کرده که قصد دارد همه جریان آزاد نقدی خود را در سال جاری به سهام‌داران بازگرداند. بر این مبنا بازپرداخت سود سهام ۱۲ ماهه ۲۵ درصد اعلام شده است.

شرکت وریر هم در سال ۲۰۱۹ در دومین کاهش پیش بینی شده سالانه یک کاهش ۱۲ درصدی را پشت سر گذاشت. در ماه می شرکت ۴.۴۲ دلار سود سهام به سهام‌دارانش پرداخت و عملکرد ۱۲ ماهه خود را به ۲۲ درصد رساند. گفتنی است که میانگین سود تقسیم شده میان سهام‌داران شرکت S&P برای شاخص ۵۰۰ معادل ۲ درصد بوده است. دیل بویل مدیرارشد مالی شرکت در این باره در کنفرانسی که ماه اکتبر برگزار شد، گفته است: شرکت قصد ندارد بازده سرمایه خود را مسکوت بگذارد.

شرکت پیبادی از ۲۹۸ میلیون دلار نقدینگی در سه ماهه سوم سال گذشته در سال جاری تنها به ۹۲ میلیون رسیده است. گلن کلو مدیر ارشد اجرایی شرکت در ماه اکتبر در این باره توضیح داد: شرکت همچنان تعهد خود را به بازدهی سود به سهام‌داران حفظ می‌کند. او با اشاره به اینکه شرکت رویکرد مالی چهار مرحله‌ای دارد که با تولید پول نقد، تقویت ترازنامه و سرمایه‌گذاری شروع می‌شود، عنوان کرد: بازگشت پول نقد به سهام‌داران آخرین مرحله است که به اجرا گذاشته می‌شود. ویک اسوک سخنگوی پیبادی نیز در این باره گفت: ظرفیت ما برای بازگشت پول به سهام‌داران بستگی به توانایی در تولید وجه نقد دارد.  

سود کوتاه مدت

اندرو کاسگرو تحلیل‌گر اطلاعات معدنی بلومبرگ در این باره می‌گوید: بسیاری از سرمایه‌گذاران زغال سنگ سهام را بیشتر از جنبه سود کوتاه مدت و خرید و فروش آسان آن مدنظر قرار می‌دهند تا آنکه دید بلندمدت به سهام این شرکت‌ها داشته باشند. در همین راستا کاهش بازده سود سهام‌داران باعث می‌شود جذابیت سهام آنها کمتر شود. سخت است که فکر کنیم مردم همچنان به خرید سهام شرکت‌های زغال سنگی ادامه می‌دهند.

دیموا مدیر موسسه ارزیابی جهانی اس اند پی هم در این رابطه عنوان کرده است: افرادی که همچنان به سرمایه‌گذاری در این مسیر ادامه می‌دهند ممکن است بازدهی که سال آینده دریافت می‌کنند از میزان سود بازده دریافتی سال جاری کمتر باشد و هیچ سود سهام بزرگی برای این صنعت در سال آینده نمی‌توان پیش بینی کرد.

سایر شرکت‌ها نسبت به تغییر برنامه‌های خود عملکرد سهل‌گیرانه‌تری داشته‌اند. شرکت آرک کول Arch Coal Inc.، دومین تولیدکننده بزرگ ایالات متحده بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ و بیشتر از طریق خریدهای اینترنتی موفق به بازگرداندن سود سهام به سهام‌دارانش شد. شرکت در ماه اکتبر اعلام کرد که انتظار دارد در تعدیل خرید سهام در طول سه ماهه بعدی، با روش «اعتدال» پیشروی کند که دلیل عمده در پیش گرفتن اعتدال وجود رکود بارز در بازار زغال سنگ متالورژی است.

در ماه می شرکت کانتورا انرژی Contura Energy Inc. اعلام کرد قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار سود سهام‌داران و خرید سهام آنها را بازگرداند. شرکت همچنان موفق به پرداخت این مبالغ نشده و در ماه نوامبر اعلام کرد که این معاملات متوقف شده است.

دو شرکت آرک و کانتورا موافق اظهارنظری در این باره به بلومبرگ نبوده‌اند.

به گفته دانیل اسکات تحلیل‌گر مسائل معدنی چنانچه قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش نداشته باشد، احتمالا این روند در سال آینده با تغییر چندانی روبرو نخواهد شد. واقعیت این است که زغال سنگ با کاهش ۳۰ درصدی در سال جاری، در بازگرداندن سود سهام شرکت‌ها به سهام‌داران آنها را دچار مشکلات عمده کرده است.