۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام‌های آهسته بی‌اچ‌پی برای بازگشت به کامودیتی‌ها به منظور کاهش ریسک/ اقبال دوباره بزرگترین شرکت معدنی جهان از تجارت کامودیتی‌ها

۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۱
کد خبر: 403360
گام‌های آهسته بی‌اچ‌پی برای بازگشت به کامودیتی‌ها به منظور کاهش ریسک/ اقبال دوباره بزرگترین شرکت معدنی جهان از تجارت کامودیتی‌ها

رویترز طی گزارشی به نقل از مقام‌های آگاه خبر از ورود شرکت معدنی بی‌اچ‌پی که عنوان بزرگترین شرکت معدنی جهان را دارد به تجارت کامودیتی‌ها داده و دلیل این اقدام شرکت بزرگ معدنی بی‌اچ‌پی را برنامه‌ریزی برای کاهش ریسک عنوان کرده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ مقام‌های آگاه خبر داده‌اند که گروه معدنی جهانی بی‌اچ‌پی BHP Group در حال تصمیم گیری برای بازگشت به مسیر تجارت کامودیتی‌ها (کالای اولیه) است و به همین منظور در پی استخدام نیروهایی است که بتوانند شرکت را در پیشبرد هر چه بهتر این مسیر به سوی موفقیت یاری کنند، این اقدام قرار است به دنبال افزایش بازده و مدیریت ریسک معاملات از سوی این شرکت بزرگ معدنی انجام پذیرد.

رویترز در این باره نوشته است این بازگشت به مدار تجاری بزرگترین شرکت معدنی جهان –نخستین بار در اواسط دهه 2000 این عنوان را دریافت کرد -، باعث می‌شود ظرفیت تجارت در بخش‌های مس، انرژی و سنگ آهن را اضافه خواهد کرد. گام‌هایی که البته یکی از مقامات آگاه آن را گام‌های آهسته در این راستا خوانده است.

این اقدام چندین سال پس از حرکت آنگلو امریکن در تجارت کنسانتره‌ها شامل مواد طرف سوم که منابع صنعتی و معدنی آن را اقدامی موفق خوانده‌اند صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود بی‌اچ‌پی یونا چانگ که پیش از این با تجارت فلزات در شرکت کانکورد ریسورس و اجرایی کردن آن در بورس فلزات لندن LME فعالیت داشته است را به استخدام درآورده است. اگرچه چانگ حاضر به هیچ اظهارنظری در این باره نشده است.

منابع آگاه بی‌اچ‌پی در این باره اعلام کرده‌اند که قصد راه اندازی یک میز تجاری برای این منظور ندارند و البته این مساله هنوز مشخص نیست که آیا بی‌اچ‌پی اعتبارات خود را برای مشتریان که بخشی از آن به این معاملات جدید بازمی‌گردد افزایش خواهد داد یا خیر؟

سخنگوی شرکت بی‌اچ‌پی در این باره گفت: این شرکت معدنی بر روی ایجاد ارزش با مشتریان خود تمرکز کرده و این مهم جز از راه «بررسی مداوم گزینه‌های تجاری که از الزامات آنها پشتیبانی می‌کند و ارزیابی این گزینه‌ها نمی‌تواند شرکت را در رسیدن به اهداف خود یاری کند.»

معاملات بی‌اچ‌پی در زمینه کامودیتی‌ها پیش از این در سال 2001 در همراهی با بیلیتون همتای انگلیسی این شرکت صورت می‌گرفت و این گروه در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی یک مدل بازاریابی متمرکز در لاهه و سنگاپور است.

یکی از افرادی که در این پروژه به کار گرفته شده در این باره می‌گوید: این تفکر در واقع به دنبال تلاش برای دستیابی به مفهوم قیمت ثابت ایجاد شد، چرا که این اقدام تولیدات فیزیکی را برای شروع تجارت اختصاصی از پیش تعیین شده با حداقل ریسک در امر قیمت گذاری، کنسانتره و فلزات پالایش در نظر دارد.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ معدنی استرالیا خود را از ریسک معدنی مصون نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند بازده سود سهام در برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های چرخه کامودیتی‌ها در جریان باشد.