۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

ایمپاسکو بازوی اجرایی ایمیدرو در حوزه‌های اکتشاف و فرآوری معادن

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبر: 402899
ایمپاسکو بازوی اجرایی ایمیدرو در حوزه‌های اکتشاف و فرآوری معادن

نایب رییس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) درباره طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس که در سال جاری به شرکت تهیه و تولید واگذار شد، گفت: با توجه به وجود بیش از 4 هزار معدن غیرفعال در کشور که حدود 98.5 درصد آنها را معادن کوچک مقیاس تشکیل می‌دهند، اکنون ایمپاسکو به معدن‌کاری کوچک مقیاس ورود پیدا کرده تا بتواند ظرفیت‌های بر زمین مانده کشور را به بالفعل تبدیل کند.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ بهروز برنا نایب رییس هیات مدیره ایمپاسکو در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) محسوب می‌شود. معادنی در کشور برای تامین مواد اولیه از جمله زغال سنگ، سنگ آهن، منگنز ، انواع نسوز ، آهک و غیره جهت صنایع مهم و حساسی همچون ذوب آهن فعالیت دارند.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید با هدف تامین مواد اولیه صنایع مهم کشور شکل گرفت و توانست در بسیاری از حلقه های اکتشاف، معدن، فرآوری و صنایع معدنی را در کشور توسعه دهد، بطوریکه توانست تعدادی از شورآبه‌‌های مهم کشور را از جمله شورابه خور و بیابانک، شورابه ترود- معلمان واقع در جنوب شاهرود و شورابه دریاچه نمک که مابین سه استان قرار دارد را فعال کند.

برنا به عملکرد مثبت ایمپاسکو در بحث طلا، مس، آنتیموان، فسفات و دیگر عناصر فلزی و غیرفلزی استراتژیک و پهنه‌های اکتشافی اشاره کرد و بیان داشت: ایمپاسکو معادنی در اختیار داشته است که با مشارکت بخش‌ خصوصی به جایی رسیدند که توانستند به شرکت کمک کنند و باری از روی دوش دولت بردارند، همچنین تلاش بسیاری در ارتقای تحقیق و توسعه شرکت کرده‌اند. وی ادامه داد: شرکت برای اهدافش استراتژی مهمی را تدوین کرد که مانع از این می‌شد شرکت به افول برسد و باعث جوان و فعالتر شدن آن شد.

نائب رییس هیات مدیره ایمپاسکو به کارنامه  شرکت در آنتیموان و قطران و کک سازی اشاره کرد و افزود: در شرق کشور مناطق محرومی وجود داشت که با فعالیت‌های شرکت تهیه و تولید، مجتمع‌های معدنی خوبی در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تاسیس شد که محدوده های جانجار، هیرد، خونیک و حنار به شرایط مطلوبی رسیدند، بدین شکل در منطقه هیرد یک کارخانه طلا در حال احداث است و این دو استان در بحث آنتیموان، طلا و مس و دیگر پلی متال‌ها نقش لیدر را دارند. همچنین یک مجتمع فرآوری آنتیموان در حیدرآباد تاسیس شد که باعث اشتغالزایی گردید و کشور را در تولید شمش آنتیموان -که در بسیاری از صنایع امروزی مورد استفاده است - بی نیاز کرد.

برنا بیان کرد: شرکت در سرب نخلک که معدنی بسیار قدیمی بوده و احتمال تعطیلی آن هم مطرح بوده است با انجام سیاست‌ درست واگذاری باعث شد نخلک پیر، جوان شود و با کمک بخش خصوصی شاهد افزایش اشتغال در این معدن هستیم.

با نگاه ویژه هیات مدیره و مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نسبت به راهبری مجتمع های نفلین سینیت، فروکروم جغتای سبزوار و توسعه شرکت در دیگر مجتمع های معدنی تحت پوشش ایمپاسکو شاهد برطرف شدن مشکلات این مجتمع‌ها هستیم.

به عنوان مثال تاسیس کارخانه فرآوری در مناطقی که ضرورت ایجاد آن وجود داشت یا اولویت قرار دادن تحقیق و پژوهش و اصلاح روش‌های استخراجی و اکتشافی ازجمله کارهایی بود که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام شد و همچنان درحال پیگیری است.

نائب رییس هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اظهار کرد: میزان حفاری‌ها، تهیه نقشه، فعالیت‌های اکتشافی جز اولویت‌های شرکت بوده است. از سال 92 تا 96 حداقل 270هزار متر حفاری صورت گرفته، همچنین شرکت طی این سال‌ها 46700کلیومتر مربع پهنه داشتند که در این مدت 51 محدوده مشخص، 31 پروانه اکتشاف و 18 گواهی کشف صادر شد و یک ذخیره980 میلیون تنی به ذخایر کشور اضافه شد. اینها فعالیت‌های بزرگی بوده که توسط شرکت انجام شده است.

بهروز برنا ادامه داد: 6 مجتمع و 19 طرح در مالکیت ایمپاسکو است که 5 مجتمع و 13 طرح دیگر هم از سوی ایمیدرو به این شرکت اضافه شد. ایمیدرو به شرکت تهیه و تولید اهمیت خاصی می‌دهد، به شکلی که به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، کارها را به راحتی بتواند انجام دهد. در اکثر استان‌های کشور، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مجتمع، طرح و یا پهنه اکتشافی دارد که به نوعی در تمامی کشور فعالیت دارد.

وی مطرح کرد: طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس امسال به شرکت تهیه و تولید واگذار شد. بیش از 4000معدن غیرفعال در کشور داریم که حدود 98.5 درصد معادن کشور جزو معادن کوچک مقیاس محسوب می‌شوند. ایمپاسکو به معدن‌کاری کوچک مقیاس ورود پیدا کرد تا بتواند ظرفیت‌های بر زمین مانده کشور را به بالفعل تبدیل کند و مشکلات معادن را شناسایی و با معدنداران، سرمایه‌گذاران و سرمایه پذیرها، استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها پای میز مذاکره بنشیند تا به معادنی که سال‌هاست متروکه بوده و به ظرفیت لازم نرسیده‌اند کمک کنند تا بتوانند تولید را افزایش دهند و آنگاه رونق اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد.

وی در مورد واگذاری مجتمع ها به بخش خصوصی بر اساس اصل 44 قانون اساسی گفت: شرکت اکثر واحدهای خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است. واگذاری در شرکت تهیه و تولید بسیار متفاوت تر از واگذاری‌ها در سایر شرکت‌های دولتی است. برنا در پایان تاکید کرد: واگذاری باید بر اساس منطق و دلیل صورت بگیرد، معدن جزء انفال و حق ملت است که نمی توان آن‌را واگذار کرد  و باید حق ملت را درنظر بگیریم که شرکت نظارت بسیار قوی در این موضوع دارد و اگر متوجه شود مجموعه ای توان اداره معدن واگذاری را ندارد  از او سلب فعالیت می‌کند و کار را به مجموعه دیگر محول می‌کند.