۰ نفر

دبیر انجمن سنگ در پاسخ به اقتصاد آنلاین:

بهره مالکانه معادن باید به چرخه صنعت و معدن بازگردد/ تامین منابع مالی دولت با افزایش حقوق دولتی معادن غیرکارشناسی است

۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 400586
بهره مالکانه معادن باید به چرخه صنعت و معدن بازگردد/ تامین منابع مالی دولت با افزایش حقوق دولتی معادن غیرکارشناسی است

دولت در تلاش است منابع مالی خود را به هر طریقی تامین کند. افزایش حدود 90درصدی حقوق دولتی باعث می‌شود بخش معدنی که مولد است، در چنین شرایطی غیر فعال شوند. در قانون معادن به این موضوع اشاره شده است که حقوق دولتی باید به چرخه ارزش، صنعت و معدن برگردد و در راستای توسعه صادرات، تامین زیرساخت‌ها و اکتشاف هزینه شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد افزایش 90درصدی حقوق دولتی در بودجه سال 99 گفت: در بررسی و ارزیابی تمام کشورهای دنیا اعم از پیشرفته یا غیرپیشرفته، حقوق دولتی زیر 5 درصد است اما متاسفانه در ایران نگاه مجلس و دولت به بخش معدن در راستای تامین منابع مالی  است.

وی افزود: در قانون معادن به این موضوع اشاره شده است که حقوق دولتی باید در موارد مختلف به چرخه ارزش، صنعت و معدن برگردد و در راستای توسعه صادرات، تامین زیرساخت‌ها و اکتشاف هزینه شود.

شریفی شرایط دولت را به لحاظ مالی دارای مشکلات بسیار دانست و گفت: دولت سعی می‌کند از هر نقطه‌ای منابع مالی خود را جبران کند که باعث می شود بخش معدنی که مولد است، در چنین شرایطی برخی از معادن غیر فعال می‌شوند مانند سنگ های تزیینی از 20هزار معدن موجود که کمتر از هزار معدن فعالیت دارند که البته با تمام ظرفیت هم کار نمی‌کنند.

دبیر انجمن سنگ‌های تزیینی افزود: ظرفیت تولید ما 30میلیون تن است که فقط 9 میلیون تن استخراج می‌شود و این نشاندهنده این است  که بخش صنعت و معدن ما بیمار است که به جای کمک به این بیمار، با تزریق آمپول هوا کار آن را راحت می‌کنند.

وی سیاست و نگاه دولت به بخش تولید و معدن را کاملا غیرکارشناسی خواند و گفت: واقعا  جای تاسف دارد که در چنین موضوعات مهمی با بخش خصوصی و نمایندگان انجمن ها وتشکل‌های تخصصی مشورت نمی کنند، با این که در قانون رفع موانع تولید به صراحت به این موضوع اشاره شده است.

شریفی افزود: دولت در راستای تامین منابع مالی خود بودجه‌ای را درنظر می‌گیرد که این نگاه به بخش معدن و فرآوری لطمه وارد می‌کند.

دبیر انجمن سنگ با واکنش به گفته مسولان وزارت صمت که تشکل ها و انجمن ها از افزایش 90درصدی حقوق دولتی اگاه بودند، بیان کرد: این گفته کاملا خلاف واقع است و هیچ‌یک از تشکل‌ها و خانه معدن در این جلسه حضور نداشتند و موافق این موضوع نبوده و نیستند. در تلاش هستیم نامه ای تهیه و به امضا تمام فعالان و انجمن‎های تخصصی برسانیم که این افزایش بیش از حدی بهره مالکانه معادن خلاف توسعه بخش معدن است.