۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اقدام چین برای خرید یک معدن طلا در کانادا/ ادامه معاملات و ادغام‌ها در معادن طلا

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 399088
اقدام چین برای خرید یک معدن طلا در کانادا/ ادامه معاملات و ادغام‌ها در معادن طلا

شرکت معدنی زیجین که بزرگترین تولیدکننده طلا در چین است، در اقدامی با هدف افزایش ذخایر شمش و جریان نقدی و همچنین سود شرکت معدن کانادایی کانتیننتال گلد را به مبلغ 1.4 میلیارد دلار کانادا خریداری می‌کند.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ این غول معدنی در یک معامله دوستانه که امکان دسترسی به دارایی اصلی شرکت کانتیننتال –پروژه بوریتیکا گلد در کلمبیا- را فراهم می‌آورد 5.50 دلار کانادا به ازای هر سهم پیشنهاد می‌دهد در حالی که بالاترین قیمت هر سهم این شرکت در روز جمعه گذشته 4.87 دلار کانادا بوده است.

بوریتیکا که در شمال غربی کلمبیا واقع شده است، دارای 165.47 تن ذخیره طلای شناسایی شده و 187.24 تن طلای احتمالی است. انتظار می‌رود که بهره برداری از این معدن از سال آینده آغاز شود، پیش بینی می‌شود این معدن سالانه 250 هزار اونس طلا در طول 14 سال تولید کند.

شرکت معدنی زیجین در این رابطه اعلام کرده ادغام با شرکت کانتیننتال موجب افزایش ذخایر طلای این شرکت به بیش از 2 هزار تن و افزایش تولید تقریبا 20 درصدی زیجین خواهد شد.

چن جینگهه رییس شرکت زیجین در بیانیه‌ای در این رابطه عنوان کرده است: بوریتیکا یکی از بزرگترین و سطح بالاترین پروژه‌های طلا در جهان و این ادغام نشان دهنده یک مکمل افزوده شده بر سبد دارایی‌های بین‌المللی زیجین است.   

این شرکت معدنی چینی که در زمینه‌های معدن‌کاری طلا، مس و زینک فعالیت دارد، قصد دارد با دستیابی به معادنی از آفریقا تا کانادا و استرالیا زمینه فعالیت خود را در قاره‌های مختلف افزایش دهد. در همین راستا، در ماه نوامبر زیجین اعلام کرد دارایی‌های مس و طلای فری‌پورت مک مورگان در صربستان را تا مبلغ 390 میلیون دلار خریداری می‌کند که این ادغام در نهایت می‌تواند منجر به افزایش دارایی‌های زیجین در زمینه‌های مس و طلا شود.

سال گذشته، زیجین مبلغ 1.26 میلیارد دلار برای 63 درصد از سهام بزرگترین معدن مس صربستان با نام RTB Bor پرداخت کرد که این سرمایه گذاری از استخراج تا مراحل بالاتر را در هزینه‌های این معدن در بر می‌گرفت.

زیجین همچنین پیشنهاد نامطلوب شرکت معدنی لوندین برای منابع نوسون  Nevsun Resources کانادا را به دست آورده بود، پروژه مس و طلای تیموک خرید دیگری بود که منجر به دستیابی این شرکت به بخشی دیگر از دارایی‌های صربستان شده است. با این اقدام، زیجین مالکیت خود را در عملیات شرکت معدنی که در ونکوور واقع شده و بر روی پروژه مس و طلای بیشه در اریتره فعالیت می‌کند امنیت بیشتری بخشید.

نیومونت گلدکورپ که بزرگترین شرکت طلای جهان است، در بیانیه‌ای اعلام کرده از پیشنهاد زیجین برای دستیابی به کانتیننتال با فروش 19.9 درصدی سهام خود در شرکت معدنی کانادایی و اوراق قابل تبدیل به مبلغ 260 میلیون دلار حمایت می‌کند.

با اعلام خبر فروش رد لیک به مبلغ 375 میلیون دلار این غول معدنی اعلام کرده است انتظار می‌رود با پایان یافتن معاملات دوره سه ماهه سال 2020، کل درآمد نقدی شرکت به 635 میلیون دلار برسد. پیشنهاد زیجین برای خرید کانتیننتال به نظر می‌رسد که آخرین خرید طلایی سال 2019 باشد. با این وجود در ماه گذشته کرکلند لیک گلد کانادا مبلغ 3.7 میلیارد دلار پیشنهاد برای سهم رقیب قدیمی خود دیتور گلد ارائه کرد.

در صورت موفقیت این خرید، لیست ادغام و مالکیت‌های این بخش در سال جاری به نقطه افزایشی خود ادامه می‌دهد، با احتساب مالکیت‌های چند میلیارد دلاری باریک، رانگلد، نیومونت و گلدکورپ معاملات سال 2019 به اوج خود دست می‌یابد.