۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید سیمان و فولاد با استفاده از انرژی خورشیدی/ بیل گیتس سرمایه‌گذار شرکت انرژی متمرکز خورشیدی

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 396685
تولید سیمان و فولاد با استفاده از انرژی خورشیدی/ بیل گیتس سرمایه‌گذار شرکت انرژی متمرکز خورشیدی

از جمله مشکلاتی که کارخانه‌های فولاد سازی و همچنین تولید سیمان در کنار برخی صنایع دیگر با آن روبرو هستند، مصرف بالای انرژی در کنار ایجاد آلودگی است، شرکت انرژی پاک هلیوژن به تازگی اعلام کرده است که موفق به دستیابی به نوعی از انرژی متمرکز خورشیدی و ایجاد دمای بسیار بالا شده که در تولید فولاد و سیمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، یک استارتاپ انرژی که با حمایت بیل گیتس کار خود را آغاز کرده به تازگی اعلام کرده است که به نوعی از انرژی متمرکز و پاک خورشیدی دست یافته که با حذف دی اکسید کربن می‌تواند به میزان زیادی از آلاینده‌های موجود در محیط زیست بکاهد.

هلیوژن، یک شرکت انرژی پاک که روز سه شنبه نام آن علنی شد، اعلام کرده راهی یافته است که در آن با استفاده از هوش مصنوعی و قرار گرفتن آینه‌ها در یک نقطه خاص به منظور انعکاس نور خورشید حرارت بالای 1000 درجه سانتیگراد ایجاد می‌کند.

در حقیقت، هلیوژن یک اجاق خورشیدی ایجاد کرده است که –قادر به دستیابی به اندازه‌ای از دماست که می‌توان آن را تا حدودی یک چهارم دمایی خواند که در سطح خورشید وجود دارد.

دستیابی به چنین موفقیتی بدین معنی است که برای نخستین بار می‌توان از انرژی خورشیدی متمرکز برای ایجاد گرمای شدید مورد نیاز برای ساخت سیمان، فولاد، شیشه و سایر فرآیندهای صنعتی استفاده کرد. به عبارت دیگر، نور خورشید فاقد کربن می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی تولیدکننده شدید کربن در بخش ساکنی از انقلاب انرژی‌های پاک شود.

بیل گروس بنیان‌گذار و مدیرعامل هلیوژن در این باره به سی‌ان‌ان بیزنس گفت: ما در حال گسترش این فناوری هستیم که می‌تواند قیمت سوخت‌های فسیلی را نیز کاهش دهد و همچنین مانع از انتشار دی اکسید کربن شود که البته این بسیار ارزشمند است.

هلیوژن که از سوی پاتریک سون شیونگ میلیاردر صاحب لس آنجلس تایمز هم پشتیانی می‌شود، بر این باور است که این فناوری ثبت شده قادر به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنایع خواهد بود. به عنوان مثال، بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، سیمان 7 درصد از انتشار جهانی گاز دی اکسید کربن را در اختیار دارد.

سون شیونگ که عضو هیات مدیره هلیوژن نیز هست در این باره به سی‌ان‌ان گفت: "تیم متمرکز بر روی این کار و بیل اکنون موفق به مهار انرژی خورشید شده‌اند. پتانسیل‌های بشری بیشمار است و پتانسیل‌های تجاری نیز بسیار عمیق است."

بر خلاف انرژی خورشیدی مرسوم، که از پنل‌های روی بام برای جذب انرژی خورشید استفاده می‌کند، هلیوژن بر روی پیشرفت آنچه که به عنوان انرژی خورشیدی متمرکز شناخته می‌شود، کار می‌کند. این فناوری، که از آینه برای برای بازتاب نور خورشید به یک نقطه استفاده می‌کند، جدید نیست.

انرژی خورشیدی متمرکز در گذشته برای تولید برق و تا حدودی برای ایجاد نیروی گرمایشی مورد نیاز در برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ این انرژی حتی در حال حاضر در عمان برای ایجاد قدرت لازم در حفاری‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشکل این است که در گذشته انرژی خورشیدی متمرکز به این اندازه از قدرت دست نیافته بود که انرژی گرمایی مورد نیاز برای تولید فولاد و سیمان را در اختیار فعالان این صنایع قرار دهد. اولاو جانتیلا از شرکای مشاوران سرمایه گرین‌تک –بانک سرمایه گذاری انرژی‌های پاک- که در گذشته به شرکت‌های انرژی متمرکز مشاوره می‌داد، در این باره عنوان کرده است: این فناوری پایان عمر تکنولوژی‌هایی است که در حقیقت نمی‌توانند سیستم‌های فوق حرارت یافته را در اختیار بشریت قرار دهند.

استفاده از هوش مصنوعی برای حل بحران آب و هوایی

این بدان معنی است که انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز فرآیندهای صنعتی مانند سیمان و فولاد سازی را با مشکل مواجه نکرده است. و این مشکلی است که ناشی از اشتهای سیری ناپذیر جهان برای این مواد اولیه است. به عنوان مثال سیمان برای تولید بتن مورد نیاز در ساخت خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، این صنایع بیش از یک پنجم انتشار گازهای آلاینده جهان را در دست دارند.

به همین دلیل است که شرکت هلیوژن مستقر در لس آنجلس این پتانسیل را داشت که سرمایه‌گذاری بیل گیتس بنیان گذار مایکروسافت (MSFT) را به دست آورد؛ کسی که به تازگی با پیشی گرفتن از جف بزوس مدیرعامل آمازون (AMZN) موفق شده عنوان ثروتمندترین فرد جهان را در اختیار گیرد.

بیل گیتس در بیانیه‌ای در این باره عنوان کرده است: خوشحالم که پشتیبان نخستین فناوری انرژی متمرکز خورشیدی بر اساس رمان بیل گروس بوده‌ام. ظرفیت این پروژه برای دستیابی به دمای بالای مورد نیاز برای این فرآیندها یک پیشرفت امیدوار کننده است که روزی جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

در حالی که سایر شرکت‌های انرژی متمرکز خورشیدی به اضافه کردن فولاد برای سخت‌تر و مقاوم‌تر ساختن این فناوری روی آورده‌اند اما تیم هلیوژن و دانشمندان و مهندسان آن به هوش مصنوعی برای حل این مشکل روی آورده‌اند. هلیوژن از نرم افزار ویژن، تشخیص لبه اتوماتیک و سایر فناوری‌های پیشرفته برای یک مجموعه از آینه‌ها استفاده کرده تا پرتوهای انرژی خورشیدی را به یک نقطه متمرکز کند.

گروس با اشاره به اینکه هلیوژن موفقیت خود را از روز نخستی که اولین دستگاه انرژی متمرکز خود را روشن کرد، آغاز کرده است، عنوان کرد: اگر هزار آینه در اختیار داشته باشید و آنها را دقیقا در یک نقطه قرار دهید، می‌توانید به دمای بسیار بالا و فوق العاده زیاد دست یابید.

هلیوژن همچنین اعلام کرده است که این روش گرمای زیادی تولید می‌کند که در نهایت می‌توان از این فناوری برای ایجاد هیدروژن پاک در مقیاس هم استفاده کرد. آن هیدروژن عاری از کربن در نهایت می‌تواند تبدیل به سوختی برای کامیون‌ها و هواپیماها شود. گروس در این باره تصریح کرد: اگر بتوانیم هیدروژن سبز تولید کنیم، می‌توانیم تغییر دهنده بازی در آینده باشیم و بر همین اساس ما قصد داریم در آینده یک شرکت هیدروژن سبز باشیم.

در حال حاضر هلیوژن به شکل گسترده‌ای بر روی انرژی متمرکز خورشیدی کار می‌کند، اما یکی از مشکلات این طرح این است که همه روزها آفتابی نیستند، اما شرکت‌های صنعتی همچون تولیدکنندگان سیمان نیاز به گرمای مداوم دارند. هلیوژن در این رابطه اعلام کرده است با تکیه بر سیستم‌های ذخیره سازی که می‌توانند انرژی خورشید را برای روزهای بارانی نگه دارند تا این مساله مشکلی ایجاد نکند.

اکنون پس از کسب چنین دستاوردی، هلیوژن برای نشان دادن چگونگی استفاده از این فناوری در یک برنامه بزرگ مانند تولید سیمان تمرکز خواهد کرد. گروس در این باره می‌گوید: ما در یک مسابقه قرار گرفته‌ایم که تنها می‌خواهیم با بیشترین سرعت ممکن این اتفاق را رقم بزنیم. سون شیونگ همچنین اعلام کرد پس از اجرای این برنامه در مقیاس بزرگ، هلیوژن به زودی عرضه عمومی خواهد شد.

در همین حال، هلیوژن به میزان زیادی سرمایه سالم در مقیاس نیاز دارد و در یک دوره خصوصی از سرمایه گذاری با سرمایه گذاران کار خواهد کرد. سون شیونگ در این رابطه توضیح داد که قصد داریم سرمایه بیشتری برای این شرکت جمع آوری کنیم. با این حال هلیوژن از ارائه اطلاعاتی در رابطه با میزان سرمایه‌ای که تاکنون هزینه کرده خودداری کرده است.

بزرگترین چالش هلیوژن در حال حاضر متقاعد کردن شرکت‌های صنعتی در استفاده از سوخت‌های فسیلی برای سرمایه گذاری مورد نیاز و ایجاد این تغییر خواهد بود.با این وجود گروس عنوان کرد که این شرکت به صورت خصوصی با مشتریان بالقوه در حال گفت‌وگوست و به زودی نخستین مشتریان خود را معرفی خواهد کرد.

بزرگترین نقطه فروش این شرکت این است که بر خلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغالسنگ، نفت و گاز طبیعی، نور خورشید هزینه‌ای تحمیل نمی‌کند و رایگان است. هلیوژن معتقد است که این فناوری به دلیل اتکا به هوش مصنوعی، در مقابل سوخت‌های فسیلی صرفه اقتصادی بیشتری هم دارد.

گروس در پایان عنوان کرد: تنها راه رقابت این است که در نحوه استفاده از مواد اولیه در اختیار خود هوشمندانه عمل کنید، و این دقیقا همان کاری است که ما با استفاده از نرم افزار آن را انجام می‌دهیم.