۰ نفر

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی به اقتصادآنلاین خبر داد:

تفاهم‌ با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی/ روند مثبت حفاری‌های معدنی در سال98

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 395165
تفاهم‌ با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی/ روند مثبت حفاری‌های معدنی در سال98

مبحث اکتشاف به عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های معدنی اکنون در کشور ما مورد انتقادهای زیادی قرار می‌گیرد، مهمترین انتقادی که به این بخش وارد شده عدم ورود به حفاری‌های عمیق است که بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها و عدم اجازه واردات ماشین آلات معدنی و برخی مواد اولیه برای ساخت این ماشین آلات در داخل کشور عنوان می‌شود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ دبیر اتحادیه حفاران غیر نفتی خبر داد: وضعیت اکتشافات معدنی انجام شده از سوی ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و شرکت مس که با اتحادیه حفاران غیرنفتی همکاری دارند، در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

شهناز نوایی با اشاره به اینکه در مجموعه‌هایی که با آنها همکاری داشته‌ایم اکتشافات معدنی سال جاری عمق بیشتری هم نسبت به سال گذشته داشته است، توضیح داد: بر اساس مناقصه‌هایی که در بحث حفاری مطرح می‌شود و البته از سوی سازمان زمین شناسی نیست و اغلب از سوی ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و شرکت صنایع ملی مس برگزار می‌شود، می‌توان گفت شرکت‌هایی که حفاری عمیق دارند و در پهنه‌های اکتشافی فعال هستند در این زمینه طی یک سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه اخیرا پهنه‌هایی به صورت گسترده در اختیار کنسرسیوم‌هایی قرار گرفته است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد پس از این حفاری‌ها به شکلی بهتر و گسترده‌تر انجام شود.

نوایی با تاکید بر اینکه ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در بحث زرشوران و مس و شرکت‌های بزرگی مثل گل گهر و ... همکاری‌هایی با اتحادیه حفاران غیرنفتی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در این موارد ما حفاری‌های عمیق داشته‌ایم و اخیرا هم برای حدود 100 هزار متر برای حفاری مناقصاتی برگزار خواهد شد که طی یکی دو هفته آینده این مناقصه‌ها عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این باورم که در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان متراژ حفاری تاکنون با رشد خوبی مواجه بوده و این روند تا پایان سال هم ادامه می‌یابد.

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی در رابطه با مشکلات سال گذشته اعضای اتحادیه در واردات ماشین آلات مورد نیاز تصریح کرد: این مشکل تا حدودی مرتفع شده، نه به این مفهوم که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد بلکه ما می‌توانیم برخی از این ماشین آلات را با شرایط بسیار خاص از ترکیه وارد کنیم اما در عین حال با توجه به نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌های شدیدی داشته‌ایم.

نوایی خبر داد: در زمینه واردات ماشین آلات مورد نیاز اتحادیه حفاران غیرنفتی پیش نویس تفاهم نامه‌ای را با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی آماده کرده که احتمالا طی هفته آینده به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه پیش نویس این توافقنامه از دیدگاه حقوقی در حال بررسی است، درباره توافقنامه توضیح داد: ما به عنوان اتحادیه حفاران غیرنفتی قصد داریم از این طریق بتوانیم شرکت‌هایی را که تحت پوشش داریم برای نوسازی ناوگان سیستم حفاری این شرکت‌ها، از تسهیلات این صندوق برای بهسازی این ناوگان بهره ببریم.

دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی در پایان عنوان کرد: از سازندگان داخلی چه قطعات و چه دستگاه‌ها در داخل کشور حمایت می‌کنیم، که عملکرد آنها حتی در اعماق بالا را هم شاهد بوده‌ایم که راضی کننده بوده است و برخی مواد اولیه که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم به صورت مستقیم وارد کنیم اکنون از طریق کانال‌های دیگر و با هزینه بیشتر در حال واردات آن هستیم.