۰ نفر

مدیرکل دفتر صنایع معدنی در پاسخ به اقتصاد آنلاین:

طرح عوارض بر صادرات سنگ‌آهن موفقیت‌آمیز بود/ واحدهای فرآروی در سنگان با کمبود گندله مواجه است

۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 394786
طرح عوارض بر صادرات سنگ‌آهن موفقیت‌آمیز بود/ واحدهای فرآروی در سنگان با کمبود گندله مواجه است

هدف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین عوارض بر صادرات سنگ آهن، رسیدن به طرح جامع و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که به این منظور به ۱۵۵ میلیون تن سنگ آهن در آن زمان نیاز داریم، یعنی تقریباً به ازای هر یک تن فولاد نیازمند سه تن سنگ آهن می باشیم.

اقتصاد آنلاین - طاهره گودرزی؛ سیف‌اله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزرات صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: جلسه پایش عوارض 25درصدی، به احتمال زیاد 28 یا 29آبان برگزار می‌گردد. البته هنوز در مورد حضور ذینفعان دراین جلسه صحبتی نشده اما به نظر من، اعضای انجمن سنگ و همه ذینفعان باید در این جلسه حضور داشته باشند.

امیری در مورد موفقیت‌آمیز بودن 25درصد عوارض گفت: وضع عوارض برای سنگ آهن، کنسانتره و گندله بسیار موفق بوده است. طی بازدید روزهای اخیر از پروژه سنگان، متوجه شدیم که با کمبود گندله مواجه هستند به حدی که با 30 درصد ظرفیت کار می کنند. هرکس ادعا مازاد در گندله را دارد، به وزارتخانه اعلام کند تا از آن‌ها خریداری کنیم. کمبود کنسانتره و گندله در واحدهای فرآوری کاملا مشهود است، نه تنها سنگان بلکه  واحدهای فرآوری در یزد هم با کمبود مواجه هستند.

وی اظهار کرد: طبق تقسیم بندی‌های وزارت صمت مبنی بر تامین نیازواحدها، به این تقسیم بندی عمل نمی‎‌کنند و محصولات را تحویل نمی‌دهند. اگر واقعا مازاد دارند با عدد و ارقام به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

امیری افزود: خیلی ها به تقسیم بندی وزارت صمت برای تامین مواد اولیه واحدهای فرآوری اعتراض دارند که به طور مثال کارخانه در سنگان است و در تقسیم بندی باید نیاز یک واحد در یزد را تامین کند و هزینه حمل و نقل هم به آنها تحمیل می شود. کاملا حق با آن‌هاست و باید در جلسه بررسی شود و تجدیدنظر صورت گیرد.

مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی افزود: وزارت صمت به بخش خصوصی باور و اعتماد دارد، صادرات را حقشان می‌داند و بر طبق نیازشان می توانند با شرکت های خارجی قرارداد منعقد کنند . منتهی این درصورتی محقق می شود که ابتدا نیاز داخل را تامین کنند. هدف اصلی وزارتخانه، تامین نیاز داخل است و لاغیر. وی ادامه داد: بعد از تامین نیاز داخل، باید مازاد محصولات صادر شود وراهی جز صادرات وجود ندارد و هیچ علاقه‌ای به از دست دادن بازارهای صادراتی بخش خصوصی نداریم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی مطرح کرد: وزارت صمت نیز به پلکانی بودن عوارض باور دارد و نمی‌شود همه را با از یک زاویه دید. لذا قطعا در جلسه بازبینی طرح، این موارد اصلاح خواهد شد. همچنین صادرات مس با عوارض 10 درصد فعلا آزاد شده و قطعا در جلسه بازنگری در موضوع مس قطعا تجدید نظر می‌شود، برای اینکه در کنسانتره مس مازاد وجود دارد، لذا کنسانتره مس باید بدون عوارض صادر شود.

سیف اله امیری آسیب وضع عوارض به معادن کوچک و متوسط مقیاس را رد کرد و افزود: معادن کوچک و متوسط به راحتی نمی‌توانند صادرات داشته باشند، تنها در صورتی موفق می‌شوند که تشکیل هلدینگ دهند. از طرفی واحدهایی مانند ذوب آهن تعهد دادند که سنگ آهن معادن کوچک را نقدا خریداری کند. اگر ذوب آهن به تعهدش عمل نکند، قطعا وزارتخانه تصمیم دیگری برای این مشکل خواهد گرفت.