۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

برنده شدن کنسرسیوم مورد حمایت در یکی از مهمترین مناقصه‌های معدنی/ پیشنهاد ۱۴میلیارد دلاری کنسرسیوم اس‌ام‌بی برای بلوک‌های یک و دو معدن سیماندو

۲۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
کد خبر: 394779
برنده شدن کنسرسیوم مورد حمایت در یکی از مهمترین مناقصه‌های معدنی/ پیشنهاد ۱۴میلیارد دلاری کنسرسیوم اس‌ام‌بی برای بلوک‌های یک و دو معدن سیماندو

رقابت در میان شرکت‌های بزرگ معدنی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع این روزها با قدرت بیشتری در حال شتاب گرفتن است، معدن سیماندو در کشور گینه یکی از بزرگترین معادن دنیاست که این روزها مناقصه‌ای برای سرمایه گذاری بر روی آن و استخراج مواد معدنی با شرایط خاص تعیین شده از سوی دولت گینه برگزار شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ یک منبع آگاه به رویترز در روز چهارشنبه خبر داد کنسرسیوم شرکت فرانسوی معدنی بوک و وینینگ شیپینگ (SMB-Winning) با ارائه پیشنهاد ۱۴ میلیارد دلاری برنده مناقصه توسعه بخشی از پروژه سنگ آهنی سیماندو در گینه شد، این رقابت در حقیقت میان این شرکت با گروه فلزات فورتسیکو استرالیا Australia's Fortescue بود که اکنون این شرکت برنده آن شده است.

این کنسرسیوم –به نمایندگی از منافع چین، فرانسه، سنگاپور و گینه- متعهد شده است که بلوک‌های یک و دو بزرگترین ذخایر شناخته شده در نوع خود را توسعه بخشیده و بیش از دو میلیارد تن سنگ معدنی با کیفیت بالا را از این معادن استخراج کند.

گینه برای چندین دهه به دنبال توسعه مطلوب سیماندو با سرمایه گذاری مناسب بود، اما این پروژه با اختلافات حقوقی طولانی مدت مسکوت مانده بود در حالی که ذخایر بالای این معدن و هزینه‌های بالای آن هرگز علایق بین‌المللی را به این پروژه کاهش نداده بود.

دولت ساخت خط آهن ۶۵۰ کیلومتری و بندری در آب‌های عمیق را برای انتقال سنگ از نقطه جنوب غربی گینه به دیگر سواحل برای صادرات را برای داوطلبان متقاضی به عنوان یک ضرورت مطرح کرده و برخی از معدن کاران را از حضور در این مناقصه منع کرده بود.

به گفته یک منبع دولتی که خواسته نامش فاش نشود (چرا که این منبع مجاز به صحبت از طرف وزارت معدن نیست) اس ام بی وینینگ (SMB-Winning) ۱۴ میلیارد دلار برای توسعه این بلوک‌های معدنی و ایجاد زیرساخت‌های ضروری پیشنهاد داده است؛ رقمی که فادی وزنی رییس شرکت اس ام بی وینینگ آن را تایید کرده است.

دو منبع دولتی دیگر همچنین خبر از پیشنهاد ۹ میلیارد دلاری فورتسکیو استرالیا داده‌اند و در عین حال خبر داده‌اند که این شرکت استرالیایی به صورت رسمی قولی برای ساخت این راه آهن با نام ترنسجینین را نداده است. این در حالی است که رویترز به هیچ یک از مقام‌های شرکت فورتسکیو برای تایید یا رد این خبر دسترسی نیافت. آن هم در شرایطی که سیماندو می‌توانست نخستین سرمایه‌گذاری این شرکت در آفریقا باشد.

وزیر معدن گینه عبداله مگاسوبا به رویترز گفته است موضوع راه آهن ترنسجینین در تصمیم به اعطای این بلوک معدنی به اس ام بی وینینگ بسیار تاثیرگذار بوده است.

سرمایه گذاران در کنسرسیوم نسبتا شناخته شده اس ام بی وینینگ شامل گروه بندر یانتای، دولت گینه، شاندونگ وایشیو تولیدکننده چینی آلومینیوم و هونگچیائو شرکت تابعه چینی بوده است.

این کنسرسیوم همچنین صادرکننده برجسته بوکسیت و سنگ معدنی آلومینیوم در گینه نیز هست.

اریک هامفری اسمیت، تحلیل‌گر ارشد آفریقا که در وریسک مپلکرافت مشغول است، در این باره گفت: دستیابی به این نتیجه جای تعجبی ندارد و از همان ابتدا مشخص بود که اس ام بی بیش از فورتسکیو در این معامله و به خصوص در قرارداد خط آهن ترنسجینین عملکرد جدی خواهد داشت.

مگاسوبا وزیر معدن گینه نیز تصریح کرد:‌ دولت جزییات فنی معامله با اسم ام بی وینینگ را به زودی علنی می‌کند و توافق حاصل را در مجلس به رای می‌گذارد.

کنسرسیوم اس ام بی وینینگ قصد دارد ظرف مدت پنج سال پس از تصویب این توافق، این میزان سپرده را به پروژه تبدیل به تولید کند.

سان شیوشون مدیرعامل کنسرسیوم در این باره عنوان کرده است: پروژه سیماندو برای آینده گینه از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و این سپرده بزرگ فرصتی برای ایجاد اشتغال و ثروت در سراسر این کشور است.

این دو بلوک معدنی پس از حل و فصل مسائل حقوقی در ماه فوریه بین دولت گینه و میلیاردر اسرائیلی بنی اشتاینمتز که در حال حل یک اختلاف قانونی طولانی مدت بودند، بار دیگر به مناقصه گذاشته شده بود.