۰ نفر

شعبانی درگفت وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

ارتقای استاندارد گزارش‌‌های اکتشافی با «جورک»

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 393516
ارتقای استاندارد گزارش‌‌های اکتشافی با «جورک»

کد استرالیایی جورک، به عنوان یک مرجع مناسب به منظور ارائه مطلوب گزارش‌های معدنی به کار گرفته می‌شود و درحال‌حاضر فقط گزارش‌هایی که فاکتورهای آنها بر اساس استانداردهای جورک تدوین شده باشد در سطوح بین‌المللی مورد تایید قرار خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین - سارا اظهری؛ کوروش شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد رعایت استاندارد جورک در پایان عملیات اکتشافی در کشور گفت: متاسفانه این استاندارد در ایران رعایت نمی شود. در دنیا استانداردهای بین المللی زیادی وجود دارد، که یکی از آنها جورک است.

وی افزود:یکی از آیتم های رعایت کردن این استاندارد پس از پایان عملیات اکتشافی، قابلیت ارائه به بانک های بین المللی برای گرفتن تسهیلات بانکی از بانک جهانی و بانک های معتبر است. متاسفانه این استاندارد در ایران رعایت نمی‌شود و جدیتی برای اجرای آن وجود ندارد.

به گفته او با توجه به شرایط بین المللی و تحریم های جهانی، نمیتوانیم از بانک های معتبر جهانی تسهیلات دریافت کنیم. استانداردهای داخلی را به خوبی رعایت می کنیم اما استانداردهای بین‌المللی را خیر.

شعبانی ادامه داد: زمانی که در سازمان نظام مهندسی معدن فعالیت می کردم، یک سری دوره‌های آموزشی را شروع  و اجرا کردیم و باید به سمت معدنکاری در کلاس جهانی و سرمایه گذاری در این بخش حرک کنیم.

 این کارشناس با اشاره به اینکه 30 الی 40آیتم در استاندارد جورک آمده است که باید در پایان عملیات اکتشافی آن ها رعایت شود  گفت: عملیات  باید حداقل ریسک را داشته باشد. 

وی در پایان با بیان اینکه این استاندارد به قدری سختگیرانه است که گزارش باید به لحاظ ذخیره و فرآوری حداقل ریسک و حداکثر دقت را داشته باشد، افزود: مسوول نظارت بر استانداردهای عملیات اکتشافی، سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ها است که باید بر عملیات اکتشافی و معدنی نظارت، کنترل و ارزیابی داشته باشد. کارشناسان سازمان صمت استان باید به قدری با تجربه و آموزش دیده باشند که بتوانند رعایت استانداردها را از بهره برداردریافت کنند. وقتی مسوولان سازمان صمت آموزش های لازم را در این موضوع ندیده اند، نمی توانند استاندارد لازم را دریافت کنند.