۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

کاهش ۱۰۰درصدی صادرات کنسانتره و گندله/ نیاز فوری به بازنگری طرح افزایش عوارض

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳
کد خبر: 393257
کاهش ۱۰۰درصدی صادرات کنسانتره و گندله/ نیاز فوری به بازنگری طرح افزایش عوارض

تعیین عوارض ۲۵درصدی بر صادرات موادخام معدنی (سنگ آهن) روز ۲۶شهریور به گمرک ابلاغ شد تا از یکم مهرماه اجرایی شود. اما این موضوع با مخالفت اهالی صنعت و فعالان اقتصادی مواجه شد و تاکنون اعتراضات زیادی به همراه داشته است.

اقتصادآنلاین - سارا اظهری؛ کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین وضع یک قانون برای کلیه عیارها و تیپ‌های مختلف مثل سنگ آهن و سایر مواد معدنی را غیراصولی دانسته و گفت: فراموش نکنید برخی محصولات سنگ آهنی مانند سنگ‌های هماتیتی با عیارهای پایین و متوسط در داخل کشور کاربرد نداشته و همچنین قابلیت صادرات با عوارض 25 درصد را ندارند. لذا عملا با وضع این قانون معادن این نوع سنگ‌ها بسته خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید سنگ‌های مگنتیت با عیار 50 درصد بیشتر است افزود: برای برخی محصولات به خودی خود در کشور بازار وجود ندارد، به همین دلیل باید در این قانون بازنگری شود.  

وی با تاکید بر اینکه برای تصویب یک قانون باید زمان داده شود تا همه بتوانند خود را با آن هماهنگ کنند و نباید خیلی سریع آن را اجرایی کرد، ادامه داد: در غیر این صورت معادن و صادرکنندگان متضرر می‌شوند و فوریت اجرای این طرح باعث شد صادرات ماه گذشته کنسانتره و گندله تقریبا به صفر برسد (به جز یک یا ۲ مورد صادرات در ماه گذشته که مجوزهای آنها قبلا در شهریور ماه گرفته شده بود و عملا نمی بایستی در این محاسبات لحاظ شوند) و سنگ آهن دانه بندی هم حدود 80 درصد کاهش پیدا کند.

 تحلیلگر اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه باید بازنگری و پایش ماهانه این قانون انجام شود و از فیدبک‌هایی که از استان‌های مختلف گرفته می‌شود، موفقیت یا شکست این طرح بررسی شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه برای بازنگری یک قانون، 6 ماه زمان نیاز است و یک ماه زمان کمی برای گرفتن پایش است، اگر منتظر بمانیم 6 ماه از اجرای طرح بگذرد قطعا معادن زیادی بسته خواهند شد.

جعفری طهرانی بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای فرآوری در معادن سنگ آهن را دارای پشتوانه صادراتی دانست و ادامه داد: در فروش داخلی  باید ضمانت وجود داشته باشد، وقتی قرار است خرید به صورت نقدی توسط فولاد سازان انجام شود، وزارت صمت باید نظارت داشته باشد تا پرداخت‌ها به موقع صورت گیرد چرا که اگر قرار باشد به صورت موردی پرداخت‌ها انجام شود، باعث  شکست طرح می‌شود. امیدوارم با پایش دقیق تر و اعمال اصلاح و رفع موانع این طرح با موفقیت همراه گردد.