۰ نفر

رئیس نظام مهندسی معدن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

ضرورت ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن خام برای دستیابی به افق۱۴۰۴

۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 391466
ضرورت ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن خام برای دستیابی به افق۱۴۰۴

وضع عوارض بر صادرات مواد خام معدنی بنابر دستورالعملی است که توسط معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تایید سران سه قوه و مقام معظم رهبری برپایه تصمیم کمیته پنج نفره اتخاذ شد و این کار گروه می تواند میزان عوارض را مشخص یا اخذ آن را متوقف سازد. پیشنهاد اولیه برای میزان عوارض کنسانتره سنگ اهن ۲۵ تا ۳۰ درصد بود که با رقم ۲۵ درصد موافقت شد و برای دیگر اقلام معدنی نیز متناسب با آن عوارض مشخص شد.

اقتصادآنلاین - سارا اظهری؛ داریوش اسماعیلی انگیزه وضع عوارض ۲۵درصدی را حمایت از تولید  داخل دانست و گفت: صنایع معدنی زیادی در ایران وجود دارد  که به مواد اولیه نیاز دارند، لذا نباید برای صادرات و ارزآوری آن، تولید داخلی لطمه وارد شود. تصمیمی که کمیته پنج نفره از سوی شورای هماهنگی سران قوا، به یکباره بر روی تمام مواد معدنی که صادرات دارند، اتخاذ شد. که نباید از یک زاویه به همه مواد معدنی نگاه کرد و این قابل قبول نیست.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بازنگری و پایش مصوبه بعد از گذشت دو ماه را تایید کرد و افزود: این اطمینان را می‌دهم  در برخی موارد تجدید نظر خواهد شد، مانند موضوع مس که در اتاق فکر مورد تایید قرار گرفت که از این طرح خارج شود.

اسماعیلی ادامه داد: به نظر من از دید رییس نظام مهندسی و نماینده مردم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در بحث وضع عوارض، نه معتقد به وضع عوارض برروی همه مواد معدنی هستیم و نه نگرفتن آن را تایید می کنیم . سیاست گذاری ها نباید طوری باشد که به تولید داخلی لطمه وارد کند.

رییس نظام مهندسی معدن ایران عوارض بالا  بر سنگ آهن خام لازم و صادرات آن ممنوع دانست واظهار کرد: برای افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را در برنامه داریم که برای این مهم، سالانه به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز است. تا امروز ۸۰ میلیون تن سنگ آهن تولید شده است. این در حالیست که ذخیره قطعی، حدود ۳ میلیارد تن برآورد شده که برای رسیدن به افق 1404، باید جلوی صادرات سنگ آهن خام گرفته شود‌. اما در مورد کنسانتره، گندله و آهن اسفجی موضوع کاملا فرق می‌کند، اول باید با قیمت متوازن خوراک داخل را تامین کرد و در صورت مازاد (حتی یک کیلوگرم) بدون گرفتن عوارض باید اجازه صادرات آن را دهیم.

وی افزود: حال این سوال مطرح است که قیمت داخلی چقدر باید باشد؟ تولید کنندگان سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و حتی نورد و محصول نهایی، که مشترک المنافع هستند، باید طی جلساتی برای کل زنجیره قیمت مشخص کنند. به عنوان مثال،  قیمت سنگ آهن خام چند درصد شمش باشد، کنسانتره و گندله نیز به همین شکل بررسی شود، و سود حاصل باید در زنجیره توزیع شود‌.

اسماعیلی در پایان با هشدار به فولادی ها گفت: اگر امروز تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری ها به سمتی پیش رود که به تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن لطمه وارد شود، قطعا شما هم دچار مشکل خواهید شد. ممکن است قیمت ارزان سنگ آهن به نفع شما باشد، اما این اتفاق باعث می‌شود که تولیدکنندگان به تدریج سرمایه خود را از کل  زنجیره خارج و یا به اصطلاح از بخش معدن و صنایع معدنی کنار روند.دقیقا مانند اتفاقی که در زغال و ذوب آهن پیش می آید. اگر روزی قیمت زغال به حدی کاهش پیدا کند و سرمایه گذار از آن خارج شود، حتما ذوب آهن دچار مشکل خواهد شد.