۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخصیص بودجه استرالیا به بهره‌برداری از معادن عناصر نادر خاکی

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴
کد خبر: 391074
تخصیص بودجه استرالیا به بهره‌برداری از معادن عناصر نادر خاکی

بهره‌برداری از معادن عناصر خاکی به عنوان یکی از تعیین کننده‌ترین مواد معدنی جهان این روزها در بحبوحه جنگ تجاری چین و آمریکا تبدیل به دغدغه کشورهای دارای فناوری‌های لازم برای بهره برداری از این مواد شده است. استرالیا به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای معدنی در جهان به تازگی اعلام کرده که قصد دارد با سرمایه گذاری و مشارکت یک کشور دیگر از معادن عناصر نادر خاکی در کشور خود بهره برداری کند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ رویترز طی گزارشی خبر داد که وزیر منابع استرالیا در گفت‌وگویی اعلام کرده است این کشور در نظر دارد وام‌هایی برای توسعه ذخایر معدنی مهم این کشور همچون عناصر نادر خاکی در نظر بگیرد و در این راستا به دنبال ایجاد شراکت با مشتری‌های بزرگ مواد معدنی خود از جمله ایالات متحده آمریکا است.

این خبر در حالی اعلام شد که ایالات متحده به دنبال افزایش اعتماد از دست رفته با کشور چین در زمینه بهره برداری و استخراج از معادن عناصر نادر خاکی است. برخی از مواد معدنی که در ساخت تلفن‌های هوشمند، توربین‌های بادی و بسیاری از لوازم کاربردی زندگی روزمره کاربرد بالایی دارد در معادن عناصر نادر خاکی یافت می‌شود، تامین این مواد مورد نیاز در حال حاضر تنها با ایجاد یک "اتحاد دوستانه" با تامین کنندگان این مواد صورت می‌گیرد.

شرکت لیناز استرالیا (Lynas Corp) به عنوان بزرگترین تولید کننده عناصر نادر خاکی در خارج از خاک‌های چین شناخته می‌شود اما مشکل آنجاست که تعداد معدودی از این پروژه‌ها با مساله سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای شروع تولید خود روبرو بوده‌اند.

مت کاناوان وزیر منابع استرالیا در حاشیه کنفرانس معادن در گفت‌وگویی عنوان کرد: ما مطمئنا به دنبال بررسی این موضوع هستیم که چگونه می‌توانیم به نوعی حمایت دولت و امتیازات تامین مالی این پروژه‌ها را به دست آوریم... در حال حاضر این مساله را به عنوان یک اولویت ملی در نظر می‌گیریم.

وی افزود: هدف ما در وزارت منابع این است که این امر را در همکاری با دیگر کشورها به پیش ببریم. چرا که استرالیا مشتری بزرگ این نوع از مواد معدنی به حساب نمی‌آید در نتیجه نیاز به مشارکت با دیگر کشورها در زمینه بهره برداری از معادن عناصر نادر خاکی دارد.

استرالیا به دنبال آن است که شش صنعت مهم معدنی را که به عنوان کلید فناوری‌های آینده و ذخایر معدنی بزرگ توسعه شناخته می‌شوند، توسعه دهد. این شش صنعت شامل: عناصر نادر خاکی، کبالت ماده اساسی تعیین کننده در ساخت باتری خودروها، تنگستن و نیوبیوم هستند که در آلیاژهای فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاناوان همچنین عنوان کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در این رابطه گفت‌وگوهایی انجام داده ودر مورد برنامه کاری مشترک در رابطه با توسعه مواد مهم معدنی در دیداری که در سال جاری با یکدیگر داشتند صحبت کرده‌اند.

این مساله همچنین در ماه‌های گذشته در گفت‌وگوهایی با کره و ژاپن نیز مطرح شده با این وجود وزیر منابع استرالیا برای مذاکرات بیشتر در این رابطه سفری به ایالات متحده خواهد داشت که ممکن است موضوع این سفر توافق‌هایی درباره بودجه لازم این اکتشافات و بهره برداری‌ها خواهد بود. کاناوان در پایان این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که توافقی تا پایان سال جاری در این زمینه به دست آید.