۰ نفر

علیزاده پوده در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

تامین ۱۴میلیون مترمکعب آب سنگان با پروژه بانک آب/ اجرای راه‌آهن سنگان به سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰میلیارد تومانی نیاز دارد

۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 390852
تامین ۱۴میلیون مترمکعب آب سنگان با پروژه بانک آب/ اجرای راه‌آهن سنگان به سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰میلیارد تومانی نیاز دارد

بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است. درمنطقه سنگان، 285 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی آب مصرف می شود که تنها با 5 درصد صرفه جویی در این بخش، نیاز آب صنایع سنگان تامین خواهد شد. پروژه بانک آب بر همین اساس تعریف شده که نیازمند حمایت ویژه وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت است.

اقتصادآنلاین - سارا اظهری؛ معـادن سنگ آهـن سنگان متشـکل از سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی و 1.2 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی در 16 کیلومتری شمال شهر سنگان از توابع شهرستان خواف واقع شده است. ظرفیت این پروژه 5 میلیون تن در سال است که هدف از این پروژه گندله سازی، تامین خوراک کارخانه‌های فولاد سازی کشور و عدم نیاز به واردات آن بوده است. برنامه این پروژه عظیم ملی تولید 15 میلیون تن گندله و 17.5 میلیون تن کنسانتره است و 5 میلیون تن کنسانتره فولاد سنگان تا 6 ماه آینده به بهره براری  می رسد. تاکنون 10 میلیون تن گندله ظرفیت سازی شده و 2.5 میلیون تن دیگر امسال به بهره برداری می رسد. مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت‌های شرق کشور که وظیفه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این پروژه عظیم ملی را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین روند پیشرفت پروژه‌های در دست اقدام این شرکت را تشریح کرد.

محمد علیزاده پوده در تامین پروژه گاز سنگان گفت: 91 کیلومتر خط انتقال گاز با ظرفیت 100هزار مترمکعب در ساعت وصل و نیاز صنایع سنگان تامین شده است.

وی در مورد پست برق GIS که 400 به 33 است و نمونه آن در ایران وجود ندارد، گفت: اگر شرکت برق منطقه، یک خاموشی به شرکت زیرساخت دهد، برق صنایع سنگان نیز طی 10 روز آینده وصل خواهد شد.

علیزاده پوده با اشاره به اینکه تمام تجهیزات برق نصب شده و هیچ مشکلی وجود ندارد و هدف ما ابتدا اتصال پست خواف به برق و پس از آن تامین برق سنگان است، افزود: تا پایان سال جاری، دو پروژه 5 میلیون تنی فولاد مبارکه و 2.5 میلیون تنی شرکت توسعه ملی در مدار تولید قرار می‌گیرند که برق این صنایع را توسط این پروژه تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت به تامین آب منطقه سنگان اشاره کرد و گفت: برای شناسایی پیمانکار، مناقصه‌ای برگزار می‌کنیم و تا 40 روز آینده نتیجه مناقصه مشخص خواهد شد که حدود 5 میلیون مترمکعب آب از دشت زوزن به صنایع سنگان منتقل می‌شود. یک خط انتقال آب دیگر هم وجود دارد که اسنادش در حال تهیه است و طی دو ماه و نیم آینده، پیمانکار آن شناسایی و تا سال آینده آب صنایع را از این قسمت تامین می‌کنیم.

وی با توضیح اینکه در همین راستا پروژه‌ای با عنوان بانک آب تعریف کرده‌ایم که با برنامه صرفه جویی در بخش کشاورزی، برای 3 سال آینده می‌توانیم حدود 14 میلیون متر مکعب آب را به صنایع سنگان انتقال دهیم، تصریح کرد: نکته مهم در این پروژه، برداشت 285 میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی است که اگر فقط 5 درصد صرفه جویی شود، نیاز آب سنگان (14 میلیون متر مکعب) تامین خواهد شد. در این مورد، پیش تفاهم نامه ای را تنظیم  کرده و به وزرات نیرو ارسال کرده ایم و منتظر نظر وزیر نیرو در این خصوص هستیم که پس از موافقت،جلسه ای با حضور وزریر صمت و نیرو برای امضا این تفاهم نامه خواهیم داشت.

وی با اشاره به پروژه دیگر شرکت که فرودگاه سنگان است، گفت: برای تاسیس فرودگاه در منطقه سنگان، منتظر تایید شورای تامین استان برای مکان یابی که سازمان هواپیمایی تایید کرده، و نیز درحال بررسی سرمایه گذار برای اجرای این پروژه هستیم.

این فعال معدنی هدایت آب‌های سطحی سنگان را از دیگر پروژه‌های این شرکت دانست و اظهار کرد: تلاش داریم برای رفع مشکلات منطقه در مواقعی که بارندگی شدید است و منجر به سیل می‌شود، بتوانیم تهدید را از بین برده و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

علیزاده پوده ادامه داد: مسکن موضوع بعدی است که در حال مذاکره با وزارت مسکن هستیم تا زمینی به وسعت 50 هکتار را به صورت اقساط در اختیار توسعه زیرساخت‌های شرق کشور بگذارند تا برای نیروهای غیربومی که در این منطقه مشغول به فعالیت هستند (حدود 6 الی 7 هزار نفر) مسکن تهیه شود.

وی شکل گیری یک عزم ملی برای اجرای خط آهن را لازم دانست و عنوان کرد: سالانه حدود 24 میلیون تن محصول در منطقه تولید می‌شود که جاده‌های سنگان، ظرفیت انتقال این حجم از محصول را ندارند. ظرفیت خط آهن موجود نیز حدود 7 میلیون تن است. در همین رابطه نیاز به 8 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم و سرمایه گذاران زیادی هم اعلام آمادگی کرده‌اند، لذا باید دولت و شرکت راه آهن اجرای پروژه را ضمانت کنند.

علیزاده پوده در پایان افزود: متاسفانه شرکت راه آهن، علیرغم تفاهم نامه‌هایی که امضا شده هیچ اقدام جدی در این مورد نکرده و موضوع مسکوت مانده است. امیدواریم دولت راه حلی برای این موضوع بیاندیشد. این شرکت تلاش دارد که مسیر تربت به سنگان را دو خطه ساخته و در این رابطه موافقتنامه‌ای آماده کرده‌ایم که امیدواریم منجر به امضای قرارداد شود.