۰ نفر

معاون سابق وزیر صمت؛

در حوزه معدن عقب افتادگى وجود دارد/ سهم پایین معدن در تولید ناخالص ملى

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
کد خبر: 386512
در حوزه معدن عقب افتادگى وجود دارد/ سهم پایین معدن در تولید ناخالص ملى

معاون سابق وزیر صمت با بیان اینکه حوزه معدن نسبت به سایر بخش ها عقب ماندگى بیشترى دارد گفت: این مشکل به خاطر سهم پایین معدن در تولید ناخالص ملى به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، فرشاد آقایى در مراسم رویدادهاى ایده گر که به منظور معرفى ایده استارتاپ ها در حوزه توسعه اکتشافات معدنى برگزار شده بیان کرد: متاسفانه عقب افتادگى حوزه معدن نسبت به سایر بخش ها بیشتر است که دلیل عمده آن پایین بودن سهم معدن در تولید ناخالص ملى است؛ اما ایده هایى که امروز توسط استارتاپ ها در حوزه معدن مطرح شده، آنچه براى ما رویا بوده را محقق خواهد کرد.

وى با تاکید بر اینکه معدن یکى از شریان هاى مهم اقتصادى است، افزود: حوزه معدن در اشتغال مستقیم هم عملکرد خوبى نداشته و فناورى هاى نوین در این بخش نیز سطح پایینى دارد.

معدن مى تواند نقش به سزایى در رشد اقتصادى داشته باشد

در ادامه این مراسم فرید دهقان، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذارى فعالیت هاى معدنى اظهار کرد: معدن مى تواند نقش به سزایى در توسعه یافتگى و رشد اقتصادى کشور داشته باشد اما پاشنه آشیل این بخش رسوب فناورى و تکنولوژى است.

او ادامه داد: خوشحالیم که استارتاپ ها به این بخش ورود کرده اند و صندوق بیمه سرمایه گذارى فعالیت هاى معدنى حمایت هاى ویژه اى از استارتاپ هاى این بخش خواهد کرد.

به گفته دهقانى، صندوق بیمه سرمایه گذارى فعالیت هاى معدنى حاکمیتى است که توسط وزارت صمت ایجاد و سپس به ایمیدرو واگذار شده است؛ ذاتا ریسک سرمایه گذارى در بخش معدن بالاست و هدف این صندوق جذب سرمایه گذار با کاهش ریسک است.

استقبال ایمیدرو از استارتاپ هاى داراى روش هاى نوین

 در همین راستا على اصغرزاده، مدیر اکتشافات معدنى ایمیدرو خاطرنشان کرد: سازمان گسترش و نوسازى صنایع اقدامات خوبى در زمینه اکتشافات معدنى انجام داده و هدف این است که بتوانیم کمبود مواد معدنى را جبران کنیم و حدالامکان جلوى واردات را بگیریم.

او ادامه داد: هدف بعدى ما ایجاد اشتغال متوازن در کشور است، امیدواریم بتوانیم با روش هاى نوین، فعالیت هاى اکتشافى را به سمت عمق بیشتر پیش ببریم چراکه طى سال هاى گذشته اکتشافات سطحى بسیارى انجام شده است.

اصغرزاده تاکید کرد: ما در حال حاضر با سازمان انرژى اتمى و سازمان فضایى قراردادهاى متعددى داریم اما در راستاى توسعه اکتشافات معدنى از استارتاپ هایى که داراى روش هاى نوینى هستند استقبال مى کنیم.