۰ نفر

توصیه هایی حیاتی درباره خرید ماهی قرمز

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۴۷
کد خبر: 704184
توصیه هایی حیاتی درباره خرید ماهی قرمز

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از ماهیان قرمز به انسان خبر داد.

به گزراش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود مقامی امروز ۱۰ اسفندماه در این رابطه اظهار ‌کرد: ماهی قرمز این حیوان دوست داشتنی که زینت بخش سفره هفت سین همشهریان است، در صورت عدم رعایت بهداشت می‌تواند از ناقلان بیماری‌های مشترک باشد. لذا اگر سابقه بیماری‌های پوستی و آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری از دستکش استفاده نمایید و بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان قرمز دست هایتان را بطور کامل با آب و صابون بشویید و آموزش بهداشت فردی به‌ویژه کودکان درخصوص جلوگیری از دست زدن به ماهی و عدم دستمالی به چشم، صورت و دهان بعد از کار با ظروف نگهداری ماهی ضروری است همچنین آب تعویض ماهی را مستقیم در چاه تخلیه نمائید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری نمایید.

مقامی افزود: لاکپشت گوش قرمز و حلزون سیبی از گونه‌های مهاجم و عامل انتقال بیماری به انسان هستند لذا نبایستی آنها را خریداری کرد و بعد از ایام نوروز در صورت تمایل به آزادسازی ماهی قرمز از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کنید و ماهی‌ها را در منابع آبی آزاد رها نکنید.

وی بیان کرد: از خرید ماهی با علائم باله‌های جمع شده، لکه‌های سفید پنبه مانند یا قرمز و خاکستری روی بدن و اطراف دهان، بدن رنگ پریده و لکه لکه، خوردگی و سائیدگی لبه بال‌ها، بی‌قراری و حرکات عصبی و شنای نامتعادل و چشمان بیرون زده یک طرفه یا دوطرفه خودداری کنید.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان توصیه کرد: ماهی قرمز را از مراکز معتبر و بهداشتی و سرپوشیده، قابل شستشو و ضدعفونی تهیه نمائید و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان خودداری کنید.

وی در پایان افزود: در این ایام اکیپ های نظارتی دامپزشکی با نظارت بهداشت بر این مراکز نظارت لازم را دارند و همشهریان در صورت برخورد با هرگونه تخلف بهداشتی می‌توانند با شماره ۳۴۳۲۲۰۶۳-۰۳۴ تماس حاصل کنید.