۰ نفر

خواص اسطوخودوس چیست؟

۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۴
کد خبر: 702138
خواص اسطوخودوس چیست؟

گیاه اسطوخودوس بومی شمال آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه که معمولا از تقطیر خوشه‌های گل آن اسانس به عمل می‌آید، دارای مزایای بسیاری است.

“خواص اسطوخودوس” , فواید روغن و دمنوش گلهای لاوندر

به گزارش اقتصاد آنلاین، علاوه بر این که روغن آن کاربردهای آرایشی دارد، اعتقاد بر این است که خواص قطره اسطوخودوس دارای برخی از کاربردهای دارویی است.

اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که روغن اسطوخودوس، بر خلاف شکل گیاهی آن، هنگام بلع سمی است.

خواص اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس در شمال آفریقا و کوه‌های مدیترانه، اغلب برای استخراج اسانس آن مورد پرورش قرار می‌گیرد. از جمله فواید اسطوخودوس برای درمان‌های دارویی اضطراب، عفونت‌های قارچی، ریزش مو و زخم‌ها دیده شده است. اما هنوز شواهد چندانی در مورد اسطوخودوس برای درمان افسردگی، فشار خون بالا، حالت تهوع، درد قاعدگی یا اگزما و سایر بیماری‌ها کسب نشده است.

اسطوخودوس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است و نباید به جای داروهای تایید و تجویز شده مورد مصرف قرار گیرد.

طریقه مصرف اسطوخودوس

اسطوخودوس را می‌توان به عنوان یک روغن تقطیر کرد و از آن در طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی استفاده نمود. خواص اسطوخودوس برای پوست بسیار مورد توجه است و معمولاً در عطرها و شامپوها برای کمک به پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کرد.

همچنین خواص دارویی زیادی در رابطه با اسطوخودوس وجود دارد.

اسطوخودوس

فواید اسطوخودوس

اعتقاد بر این است که روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود سوختگی‌های جزئی و گزش حشرات کمک کند.

خواص اسطوخودوس

تحقیقات نشان دهنده برخی خواص اسطوخودوس برای اعصاب است که می‌تواند برای درمان اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و بی قراری مفید باشد.

برخی مطالعات حاکی از خواص دمنوش اسطوخودوس به عنوان چای است که می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، ناراحتی معده و تورم شکم کمک کند.

از جمله خواص اسطوخودوس در طب سنتی کمک به مشکلات گوارشی، همچنین تسکین درد ناشی از سردرد، رگ به رگ شدن، دندان درد و زخم است. علاوه بر این از خواص اسطوخودوس برای مو می‌توان به جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

خواص اسطوخودوس برای عفونت قارچی

یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی نشان داد که روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های مقاوم در برابر قارچ موثر واقع شود. محققان دریافتند که این روغن برای طیف وسیعی از سویه‌های ایجاد کننده بیماری‌های پوستی، کشنده است.

در این مطالعه، به نظر می‌رسد اسانس‌های تقطیر شده از جنس اسطوخودوس با تخریب غشای سلول‌های قارچی عمل می‌کنند. این مطالعه نشان دهنده قوی بودن روغن اسطوخودوس است و فعالیت ضد قارچی آن را در طیف گسترده‌ای نشان می‌دهد.

خواص اسطوخودوس در التیام زخم

یافته‌های حاصل از تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه حاکی از این است که اسطوخودوس اثر تسریع کننده‌ای بر بهبود زخم دارد. متخصص طب سنتی می‌تواند شما را با نحوه استفاده آن آشنا کند.

خواص اسطوخودوس در ریزش مو

خواص اسطوخودوس برای مو احتمالاً برای درمان آلوپسی آره آتا موثر است. این وضعیتی است که در آن برخی یا همه قسمت‌های بدن دچار ریزش مو می‌شوند.

تحقیقات سال ۱۹۹۸ نشان داد که اسطوخودوس می‌تواند رشد مو را تا ۴۴ درصد پس از ۷ ماه درمان افزایش دهد. در یک مطالعه جدیدتر، محققان دریافتند که استفاده از روغن اسطوخودوس در پشت موش‌ها به رشد مو در طول ۴ هفته کمک می‌کند.

خواص اسطوخودوس برای استرس

تحقیقات بر روی خواص عطر اسطوخودوس، کاهش اضطراب قبل از قرار ملاقات دندانپزشکی را نشان داد. ویزیت آنلاین طب سنتی می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.

تسکین درد پس از برداشتن لوزه در کودکان با اسطوخودوس

یافته‌ها نشان داده است که روغن اسطوخودوس دوز مقدار داروهای مسکن مورد نیاز پس از عمل برداشتن لوزه را کاهش می‌دهد. اما با این وجود با توجه به حجم نمونه کوچک اندازه گیری، تحقیقات بیشتری برای تایید کامل روغن اسطوخودوس به عنوان یک مسکن موثر، مورد نیاز است.

کاهش علائم عاطفی قبل از قاعدگی (PMS) با اسطوخودوس

محققان همچنین تاثیرات اسطوخودوس بر روی کاهش علائم عاطفی قبل از قاعدگی را مورد بررسی قرار دادند. بسیاری از زنان در سنین باروری طیفی از علائم را در مرحله قبل از قاعدگی تجربه می‌کنند که معمولاً به عنوان سندرم پیش از قاعدگی(PMS)  شناخته می‌شود.

حتی اگر PMS شایع است، هیچ درمان واحد و موثری در سراسر جهان برای آن شناخته نشده است. در نتیجه، بسیاری از زنان به درمان‌های جایگزین مانند رایحه درمانی روی می‌آورند.

نتایج مطالعات انجام شده نشان داد که خواص بخور اسطوخودوس بر روی علائم عاطفی قبل از قاعدگی باعث کاهش آن‌ها می‌گردد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده  (FDA)اسطوخودوس را برای استفاده دارویی تایید نکرده است. این ماده تنها به عنوان مکمل فروخته می شود و نباید به عنوان جایگزین هیچ دوره درمانی تجویز شود. مشورت با یک دکتر تغذیه یا دکتر طب سنتی می‌تواند شما را از مزایا و معایب این گیاه بر روی بدن‌تان آگاه سازد.

اگر تصمیم به استفاده از این روغن دارید، FDA بر این محصولات نظارت نمی‌کند. ممکن است نگرانی‌هایی در مورد خلوص، ایمنی یا کیفیت وجود داشته باشد. روغن این گیاه را فقط از شرکت‌های معتبر خریداری کنید.

مضرات اسطوخودوس

مؤسسه ملی بهداشت (NIH) به افراد هشدار می دهد که هنگام ترکیب اسطوخودوس با موارد زیر احتیاط کنند:

داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند مانند بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و آمبین

داروهای کاهنده فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان

اگر قبلاً تحت مصرف این داروها بوده اید، قبل از افزودن اسطوخودوس به رژیم دارویی خود، با پزشک مشورت کنید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که استفاده مکرر از روغن اسطوخودوس روی پوست ممکن است باعث ژنیکوماستی پیش از بلوغ شود، وضعیتی که باعث بزرگ شدن بافت سینه در پسران قبل از بلوغ می‌شود.

ایمنی مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری یا در دوران شیردهی هنوز تایید نشده است.

کلام آخر

اگر باردار هستید یا دوران شیردهی خود را سپری می‌کنید، هرگونه استفاده از روغن‌های ضروری، گیاهان دارویی یا مکمل‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

از آنجایی که تصور می‌شود خواص اسطوخودوس برای مغز، کاهش سرعت سیستم عصبی مرکزی است، پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند حداقل ۲ هفته قبل از جراحی مصرف اسطوخودوس را متوقف نمایند.