۰ نفر

خوراکی های ناسازگار با شیر کدام اند؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۰۵
کد خبر: 698114
خوراکی های ناسازگار با شیر کدام اند؟

شیر یکی از نوشیدنی‌های بسیار مفید برای سلامتی افراد است. اما جالب است بدانید مصرف برخی غذاهای مضر با شیر، سلامتی ما را به خطر می‌اندازند.

خوردنی های سالمی که همراه شیر نباید خورد

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعضی از عادت‌های غذایی ما، اشتباه هستند در حالی که ممکن است خودمان از آنها خبر نداشته باشیم، اما باید با جست و جو، اطلاعات لازم را دریافت کنیم تا برنامه غذایی مناسبی داشته باشیم. در ادامه، به بررسی میوه‌های ناسازگار با شیر و همچنین سایر خوراکی‌ها می‌پردازیم.

ممنوعیت مصرف میوه‌های ناسازگار با شیر

بسیاری میوه‌ها و سبزیجات سالم و مقوی وجود دارد که استفاده آنها برای ما ضروری است. فواید و خواص بی نظیر آنها، به سلامتی ما کمک خواهد کرد. اما مصرف برخی از آنها به همراه شیر، ممکن است مسمومیت غذایی به وجود آورد یا برای بدن ضرر داشته باشد. این میوه‌های ناسازگار با شیر عبارتند از:

مصرف شیر به همراه آناناس

مصرف شیر و موز

نوشیدن شیر به همراه پرتقال

به طور کلی، مصرف شیر به همراه میوه، توصیه نمی‌شود. یکی از غذاهای مضر با شیر، همین میوه‌ها هستند که سلامتی را در معرض خطر قرار می‌دهند. شیر حاوی مقدار زیادی کازئین است که مصرف آن به همراه میوه‌ها، از هضم و جذب این ماده جلوگیری می‌کند. در ادامه هضم نشدن کازئین، مشکلاتی مثل اسهال برای بدن رخ می‌دهد. برای همین مصرف شیر با میوه، در دسته غذاهای ناسازگار با شیر قرار می‌گیرد.

مصرف شیر و آناناس

دلیل ممنوعیت مصرف آناناس هم، وجود ماده‌ای به نام بروملین در آناناس است. ترکیب شدن این ماده با شیر، مشکلاتی مثل حالت تهوع و اسهال، سردرد و معده درد را ایجاد می‌کند.

نوشیدن ترکیب شیر و موز

یکی دیگر ترکیبات مضر برای بدن، ترکیب شیر و موز است که اتفاقاً، افراد زیادی به مصرف آن علاقه دارند. مصرف این ترکیب، بسیار رایج و متداول است، غافل از اینکه برای سلامتی، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که متوجه آنها نیستیم. ترکیب این دو خوراکی، سموم سنگینی را تشکیل می‌دهد که باعث بروز اختلال درونی می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم این ترکیب را استفاده نکنید، چرا که زیر مجموعه غذاهای مضر با شیر قرار دارد و دلیل آن هم، بروز مشکلاتی مثل اختلال در فرآیند هضم، کند شدن ذهن و همچنین ایجاد احساس خستگی در بدن ما خواهد شد.

مصرف پرتقال، قبل و بعد از نوشیدن شیر

پرتقال

باید دقت داشته باشید که اگر شیر نوشیده‌اید، هرگز نباید تا یک ساعت بعد از آن، پرتقال میل کنید. همچنین، اگر قصد نوشیدن شیر را دارید، تا یک ساعت قبل، از خوردن پرتقال پرهیز کنید. دلیل این ممنوعیت، این است که ترکیب شدن پروتئین شیر با اسید پرتقال، مشکلات گوارشی و اختلال در هضم را برای شما ایجاد می‌کند.

دقت در مصرف کردن شیر و غذاهای مضر با شیر

علاوه بر اینکه مصرف میوه‌ها و غذاهای ناسازگار با شیر، اختلالاتی را برای ما به وجود می‌آورند، باعث می‌شوند که نتوانیم از فواید این نوشیدنی به خوبی بهره‌مند شویم. این مایع خوشمزه و سرشار از مواد معدنی و پروتئین، برای سلامتی ما اهمیت زیادی دارد. این خوراکی، غنی از کلسیم و منیزیم است که برای بدن بسیار ضروری هستند. برای همین باید در مصرف آن برای جذب این مواد مهم، دقت داشته باشیم.

ممنوعیت مصرف غذاهای ناسازگار با شیر

همانطور که گفتیم، علاوه بر میوه‌ها، خوراکی‌های دیگری هم هستند که استفاده از آنها به همراه شیر، سلامتی ما را تحت شعاع قرار می‌دهند. برای همین باید در مصرف این مواد، دقت و وسواس به خرج دهیم تا سلامتی خود را تا حد زیادی تضمین کنیم. این مواد و خوراکی‌ها، شامل موارد زیر هستند:

مصرف شیر با شکر داغ

مصرف شیر و شکلات

مصرف شیر و گوشت

شیر به همراه تخم مرغ

با بررسی مشکلات ناشی از این ترکیبات، متوجه می‌شویم که باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنیم.

مصرف شیر داغ به همراه شکر

خوب است بدانید یکی از مواد موجود در شکر، لیزین است. این ماده، با قند موجود در شیر یعنی همان فروکتوز، واکنش نشان داده و سم لیزین را تولید میکند. برای همین استفاده از شیر داغ، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. حتماً قبل از مصرف، صبر کنید تا خنک شود و بعد اگر خواستید به آن شکر اضافه کرده و میل کنید.

شکلات، خوراکی ناسازگار با شیر

در برنامه غذایی بسیاری از افراد مخصوصاً کودکان، شیر و شکلات وجود دارد. این در حالی است که حتماً از مضرات آن خبر ندارند، چرا که اگر بدانند از مصرف آن دست می‌کشند. شیر منبع غنی کلسیم بوده و شکلات حاوی اکسالیک اسید است. ترکیب کلسیم و این اسید، کلسیم اگزالات غیر اشباع را تولید خواهد کرد که باعث تأثیر منفی روی جذب کلسیم خواهد شد. همین باعث می‌شود که رشد استخوان‌ها کودکان دچار اختلال شود.

از دیگر مشکلاتی که این ترکیب برای سلامتی ایجاد می‌کند، ایجاد خشکی برای موها خواهد بود. همچنین در برخی موارد، ایجاد اسهال هم دیده می‌شود. این موارد، پرهیز از مصرف شیر به همراه شکلات را برای ما قطعی می‌کنند.

خوردن شیر و گوشت

اگر دچار یبوست هستید، یکی از دلایل آن می‌تواند مصرف شیر به همراه گوشت باشد. این ترکیب، باعث انسداد در اندام‌های گوارشی شده و سنگینی ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که مصرف این ترکیب برای زنان باردار، باعث انتقال این مشکلات به نوزاد هم خواهد شد.

مصرف تخم مرغ، غذایی ناسازگار با شیر

بسیاری از افرا در وعده صبحانه، در کنار تخم مرغ، شیر مصرف می‌کنند. این ترکیب، برای سلامتی مضر است، چرا که مشکلاتی را برای قلب و همچنین مغز به وجود می‌آورد. اگر قصد مصرف این مواد را دارید، بین خوردن هر کدام، سه ساعت فاصله قرار دهید تا مشکلی رخ ندهد.

مصرف برخی داروها به همراه شیر

در کنار غذاهای مضر با شیر و همچنین میوه‌های ناسازگار با شیر، داروهایی هم هستند که استفاده از آنها در کنار این نوشیدنی، برای شما مشکل ایجاد می‌کند. به طور کلی، افرادی که برای استفاده از دارو، بجای آب از شیر استفاده می‌کنند، باید بدانند که این نوشیدنی، غشایی را دور دارو ایجاد کرده، کلسیم و منیزیم آن با دارو واکنش داده و باعث ایجاد ماده‌ای غیر اشباع در بدن می‌شوند.

همچنین باید بدانید که اگر از آنتی بیوتیک‌هایی مثل کینولون، سیپروفلوکساسین و لواکویین استفاده می‌کنید، باید بدانید مصرف شیر به همراه آنها، اجازه جذب آنها را نمی‌دهد و اثر بخشی این مواد را کم می‌کند. پس برای مصرف این آنتی بیوتیک‌ها، از آب استفاده کنید.

سخن پایانی

حالا که با غذاهای مضر با شیر به خوبی آشنا شدید، می‌دانید که نباید این غذاها را به همراه شیر مصرق کنید و باید برنامه غذایی خود را به خوبی بررسی کنید تا این موارد اتفاق نیفتد. همچنین مصرف همزمان میوه‌های ناسازگار با شیر هم باید از روزانه ما حذف شوند تا سلامتی ما تهدید نشود.