۰ نفر

درمان خانگی سینوزیت با سرکه سیب / عفونت سینوسی چیست؟

۱ آذر ۱۴۰۱، ۰:۵۱
کد خبر: 683044
درمان خانگی سینوزیت با سرکه سیب / عفونت سینوسی چیست؟

طول درمان سرماخوردگی ۳ تا ۱۰ روز است، ولی عفونت سینوسی بیش از دوهفته با شما خواهد بود؛ و نکته مهم‌تر اینکه عامل سرماخوردی ویروس است و عامل عفونت یک نوع باکتری.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، عفونت سینوسی و سرماخوردگی نشانه‌های مشابهی دارند و اغلب اوقات افراد فرق بین این دو را متوجه نمی‌شوند. این مهم است که بدانید به کدام یک از این دو مبتلا شدید چرا که راه درمان هرکدام متفاوت است. گاهی ممکن است علائم سرماخوردگی را در خود ببینید، ولی واقعا سرما نخورده باشید و سینوس‌های شما عفونت کرده باشد.

به گزارش steptohealth، در هر صورت ناراحتی‌های تنفسی خیلی آزار دهنده است. اینکه نتوانید درست نفس بکشید فعالیت‌های روزانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد حالا اگر این مورد با تب، سردرد، آبریزش بینی همراه باشد حال عمومی شما بسیار بدتر خواهد بود.

اگر علائم بالا را داشتید بهترین ماده‌ای که می‌توانید برای درمان آن استفاده کنید سرکه سیب است البته سرکه سیب خانگی و نه صنعتی و کارخانه ای.

اما نکته مهم این است که عملکرد سرکه سیب چگونه باعث بهبود عفونت‌های سینوسی می‌شود؟برای این کار اول بهتر است تفاوت‌های آن را با سرماخوردگی بدانید:

عفونت سینوسی چیست؟

عفونت سینوسی یا سینوزیت چیه؟

عفونت سینوسی که بیشتر به عنوان سینوزیت و یا رینو سینوزیت شناخته می‌شود التهاب غشاهای مخاطی سیونس‌های پارانازال است که ممکن است چند روز طول بکشد، اما اگر بیش از چند هفته طول کشید باید حتما به پزشک مراجعه شود.

این عفونت علل مختلفی دارد ازجمله انحراف بینی، اختلال در ساختار توربینی (در بینی ساختاری وجود دارد به نام توربین که از ورود ذرات معلق به بینی جلوگیری می‌کند) بینی، سیگار کشیدن، آلرژی و عفونت‌های باکتریایی.

یادتان باشد، عفونت‌های سینوسی با سردرد اشتباه گرفته می‌شود در حالی که مشکل سینوس پیچیده‌تر از این حرف هاست.

سرماخوردگی معمولی و سینوزیت

در سرماخوردگی و عفونت سینوسی آبریزش بینی، تب، سردرد و گرفتی بینی شایع و معمول است. اما عفونت سینوزیت از سرماخوردگی کمی متفاوت‌تر است. اول از همه اگر در تشخیص این دو سردرگم شدید به رنگ ترشحات بینی خود توجه کنید.

اگر سرما خورده باشید ترشح سفید و قطره قطره است. اما اگر سینوزیت شما عفونت کرده باشد ترشحات زرد رنگ و غلیظ است.دوم اینکه طول درمان سرماخوردگی ۳ تا ۱۰ روز است، ولی عفونت سینوسی بیش از دوهفته با شما خواهد بود؛ و نکته مهم‌تر اینکه عامل سرماخوردی ویروس است و عامل عفونت یک نوع باکتری.

سرکه سیب و درمان سینوزیت

حال که تفاوت سرماخوردگی و عفونت سینوسی مشخص شد به اصل موضوع این مقاله می‌پردازیم که سرک سیب چگونه باعث درمان عفونت می‌شود؟ سرکه سیب خواص بسیاری دارد از درمان رفلکس معده گرفته تا براق شدن موهای سر. می‌توانید باور کنید یا نه، اما سرکه سیب درمان قطعی عفونت سینوس هاست.

اما چگونه؟

- حفره‌های سینوسی را باز می‌کند

- محیط را اسیدی می‌کند پس باکتری‌ها نمی‌توانند رشد کنند

- ماده مخاطی درون بینی را رقیق می‌کند

- سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

چندین راه برای درمان عفونت سینوسی با سرکه سیب وجود دارد که بسیار آسان است و در خانه هم می‌شود انجام داد:

۱-محلول آب و سرکه

از کجا بفهمیم عفونت سینوسی داریم؟

برای این کار یک لیوان آب با دوقاش سرکه لازم داریم. اول باید آب را مقداری گرم کنیم (حواستان باشد ولرم شدن کافی است. نباید آب به جوش بیاید.) بعد دو قاشق سرکه سیب را اضافه و مخلوط می‌کنیم تا رقیق شود.

سپس با یک گاز استریل یا پنبه بینی خود را تمیز کنید. دقت کنید کاملا تمیز شود. بعد از آن داخل بینی خود را با محلولی که آماده کرده اید به خوبی بشویید. با این کار از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنید.

۲- بخور سرکه سیب

½ فنجان آب را با ½ فنجان سرکه سیب مخلوط کنید، سپس این مخلوط را درون ظرفی بریزید و حرارت دهید تا قبل از اینکه به نقطه جوش برسد. آن را از روی حرارت بردارید و چند ثانیه صبر کنید. بعد صورت خود را بالای ظرف قرار دهید البته خیلی نزدیک نکنید که صورتتان بسوزد. در حدی که بخار به بینی شما برسد کافی است. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید زمان بخور دادن یک حوله یا دستمال را روی سر خود بیندازید تا بهتر و بیشتر بخار را تنفس کنید.

این روش را در ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا باکتری‌ها کامل از بین بروند و مجرای تنفسیتان تمیز شود.

۳- شربت سرکه سیب

¼ فنجان سرکه سیب قرمز، نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل و فلفل، آب لیموی تازه (نصف لیمو کافی است) و سه قاشق غذاخوری عسل برای تهیه این شربت نیاز داریم. سرکه سیب و آبلیمو را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. زمانی که به جوش آمد شعله را خاموش کنید زنجبیل و فلفل و عسل را اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و در شیشه بریزید.

خوردن دوقاشق غذا خوری از این شربت باعث کاهش التهاب‌های سینوسی می‌شود و تنفس را برای شما راحت می‌کند و عفونت را از بین می‌برد.

حرف آخر

با هریک از این درمان‌های خانگی عفونت سینوسی کاهش می‌یابد و در برخی موارد به کلی درمان می‌شود. اما اگر در هر شرایطی حال عمومیتان بهتر نشد حتما با پزشک مشورت کنید. یادتان باشد برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت عفونت‌ها بهترین درمان، پیگیری به موقع و سریع است.