۰ نفر

بهترین راهکار برای درمان آنفلوآنزا

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰:۰۲
کد خبر: 679095
بهترین راهکار برای درمان آنفلوآنزا

یک متخصص عفونی، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را مهمترین راه انتقال عفونت های ویروسی تنفسی از جمله آنفلوانزا دانست و متذکر شد: این گونه از عفونت ها درمان حمایتی دارند، یعنی لازم نیست فرد مبتلا به آنفلوانزا حتما به پزشک مراجعه کند، بلکه باید در خانه بماند و استراحت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، توفیق یعقوبی با بیان اینکه عفونت های تنفسی ویروسی در اثر تجمع افراد در کنار هم همزمان با شروع فصل سرد و بارانی سال شایع می شود، اظهار کرد: سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و تجمع افراد در کنار هم هر ساله موجی از عفونت های ویروسی تنفسی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۲۰۰ نوع ویروس عفونی، سه دسته از این ویروس ها را شامل سرماخوردگی(commoncolds)، آنفلوانزا و کرونا دانست و بیان کرد: شاهد شیوع کروناویروس ها طی دو سال اخیر هستیم.

این متخصص بیماری های عفونی، علائم عمومی عفونت های ویروسی تنفسی را شبیه هم دانست و افزود: علائم این عفونت ها در بالین تفاوت چندانی ندارد و تب و سردرد و سرفه و بدن درد بیشتر در آنفلوانزا دیده می شود و در سرماخوردگی با گرفتگی و آبریزش بینی و گلودرد مواجه هستیم.

یعقوبی با بیان اینکه علائم عفونت های ویروسی تنفسی بین پنج تا هفت روز طول می کشد، گفت: این عفونت ها معمولا خود به خود محدود می شوند؛ مگر اینکه فرد بیمار را دچار عارضه کنند.

وی راه انتقال عفونت های ویروسی تنفسی را مشابه دانست و خاطرنشان کرد: ویروس های تنفسی از طریق قطرات آلوده در فاصله یک تا دو متری هنگام عطسه و سرفه و حرف زدن و دست دادن و تماس های مستقیم و غیر مستقیم با سطوح و وسائل مشترک منتقل می شوند.


بیشتر بخوانید؛

آلودگی هوا چه خطری برای کلیه دارد؟


این متخصص عفونی، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را مهمترین راه انتقال عفونت های ویروسی تنفسی از جمله آنفلوانزا دانست و متذکر شد: این گونه از عفونت ها درمان حمایتی دارند، یعنی لازم نیست فرد مبتلا به آنفلوانزا حتما به پزشک مراجعه کند، بلکه باید در خانه بماند و استراحت کند و خواب کافی داشته باشد و مایعات گرم فراوان بخورد تا درمان شود؛ البته استفاده از استامینوفن جهت رفع تب و دیفن هیدرامین جهت رفع سرفه توصیه می شود.

برای درمان آنفلوآنزا چه کار کنیم؟

وی راه درمان عمومی سرماخوردگی ها را استراحت دانست و گفت: متاسفانه برخی از بیماران به توصیه برخی از پزشکان اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند، آنتی بیوتیک به هیچ وجه در درمان عفونت های ویروسی تنفسی حداقل در پنج تا هفت روز اول کاربرد ندارد و لذا استفاده از پنی سیلین و کورتون و دگزامتازون و... در مراحل اولیه بیماری توصیه نمی شود.

یعقوبی با بیان اینکه در سرماخوردگی های ویروسی تا سه روز تب طبیعی است، عنوان کرد: تب بیش از پنج روز و سرفه های شدید همراه با خلط خونی و تنگی نفس و کاهش هوشیاری در سنین بالا هشدار است و حتما باید به پزشک جهت بستری مراجعه کرد.

این متخصص عفونی مهمترین راه پیشگیری از انتقال عفونت های ویروسی تنفسی را رعایت پروتکل های بهداشنی از جمله ماسک زدن و شستن دست ها و دور شدن از اجتماعات دانست و تصریح کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا هم مفید است، اما از سرماخوردگی ها جلوگیری نمی کند؛ همچنین مردم باید برای تزریق دز چهارم کرونا نیز اقدام کنند.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

وی گروه های پر خطر مانند مادران باردار و سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای همچون قلبی مزمن، ریوی مزمن و کلیوی مزمن و افراد در مراحل شیمی درمانی و سکته کرده ها را نیازمند تزریق واکسن آنفلوانزا دانست و اضافه کرد: در بقیه گروه ها اولویتی نداریم و به دلخواه است.

یعقوبی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا مصونیت ایجاد نمی کند و فقط از شدت بیماری در صورت ابتلا می کاهد، گفت: مهمترین عارضه کرونا و آنفلوانزا ایجاد عفونت ریه با عامل ویروسی است و لذا باید پیشگیر را اصل قرار دهیم.

وی همچنین آبان را آخرین فرصت برای تزریق واکسن آنفلوانزا دانست و خاطرنشان کرد: دو هفته بعد از تزریق واکسن شاهد اثرگذاری واکسن و ایمنی زایی خواهیم بود؛ همچنین افراد با تب و علائم تنفسی از نزریق واکسن خودداری کنند.