۰ نفر

چرا زود غذا خوردن باعث چاقی می شه؟

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۱۳
کد خبر: 674181
چرا زود غذا خوردن باعث چاقی می شه؟

یک مطالعه جدید نشان داده است که خوردن زود هنگام غذا، احساس گرسنگی را به تاخیرانداخته و خطر چاقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مطالعه‌ای که توسط متخصصان بیمارستان زنان بریگهام و زنان انجام شده نشان داد که خوردن زودهنگام غذا در روز احساس گرسنگی و خطر چاقی را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه مطالعات قبلی از وجود رابطه بین دیرغذا خوردن در روز و افزایش خطر چاقی خبرداده بودند، محققان خواستند تا تأثیر زمان غذا خوردن بر وزن را مطالعه کنند.

به طور خاص، آن‌ها می‌خواستند ببینند که آیا خوردن غذا در اواخر روز باعث گرسنگی بیشتر افراد می‌شود یا متابولیسم آن‌ها را کاهش می‌دهد، و همچنین هر گونه تغییر در بافت چربی را که این اثرات را توضیح می‌دهد، بررسی کنند.

محققان چندین عامل مانند دریافت مواد مغذی، فعالیت بدنی، خواب و قرار گرفتن در معرض نور را در طول مطالعه ثابت نگه داشتند.


بیشتر بخوانید؛

دیابت بارداری را چگونه درمان کنیم؟

با این ترفند یه املت عالی بپز و بخور


تیم دانشمندان از ۱۶ فرد دارای اضافه وزن خواستند که مجموعه‌ای از وعده‌های غذایی مشابه را به طور تصادفی زودتر یا دیرتر بخورند.

در مورد کسانی که زود غذا میل می‌کردند، صبح‌ها صبحانه می‌خوردند و بعد از آن ناهار و شام می‌خوردند و کسانی که پروتکل دیرهنگام داشتند، اولین وعده غذایی خود را چهارساعت دیرتر مصرف می‌کردند.

محققان دریافتند که وقتی افراد در اواخر روز غذا می‌خورند، دو برابر گرسنه‌تر هستند و احتمال بیشتری دارد که غذا‌های نشاسته‌ای یا گوشت بخورند.

آن‌ها همچنین بسیاری از تغییرات دیگری از جمله کاهش هورمون لپتین، کاهش کالری سوزی و کاهش دمای بدن را دریافت می‌کنند که منجر به افزایش وزن می‌شو.

جولی پالمر، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه اوهایو، می‌گوید: «آنچه می‌توانیم از این مطالعه حذف کنیم این است که وقتی غذا خوردن را در روز به تعویق می‌اندازیم، احساس گرسنگی می‌کنیم.

او افزود: «غذا‌هایی که کالری بالاتری دارند، بعداً در روز بیشتر در دسترس ما قرار می‌گیرند و بیشتر احتمال دارد که پرخوری کنیم.»

غذا خوردن

محققان خاطرنشان کردند که وقتی بیشتر احساس سیری می‌کنیم و کمتر گرسنه می‌شویم، به این دلیل است که خوردن زودتر صبحانه باعث می‌شود که بعدا کمتر غذا بخوریم، که باعث کاهش وزن بیشتر می‌شود.

آن‌ها توضیح داده اند که ما می‌توانیم انتخاب‌های آگاهانه‌ای مانند غذا‌های کم کالری و پرمغذی مانند سبزیجات، غلات کامل و لوبیا داشته باشیم که فیبر موجود در آن به ما کمک می‌کند احساس سیری و رضایت داشته باشیم.

کارشناسان به افرادی که ترجیح می‌دهند دیر غذا بخورند یا شب‌ها احساس گرسنگی می‌کنند، توصیه می‌کنند که وعده‌های غذایی خود را زودتر بخورند، و همچنین توصیه می‌کنند شامی سالم و متعادل شامل پروتئین، فیبر و سبزیجات، با تمرکز بر پروتئین و فیبر برای حفظ احساس سیری به مدت طولانی تری داشته باشیم.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند هر ۳-۴ ساعت یک وعده غذایی کم حجم مانند کره بادام زمینی، کراکر غلات کامل یا پنیر کم چرب و یک تکه میوه تازه بخورید که شامل کربوهیدرات‌ها و پروتئین باشد.