۰ نفر

آیا کودکان هم دچار بیماری مفصلی می شوند؟

۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۵۷
کد خبر: 673809
 آیا کودکان هم دچار بیماری مفصلی می شوند؟

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: کاهش وزن یا رسیدن به وزن نرمال می‌تواند درد بیماران، خشکی مفاصل و نیاز به درمان‌های مداخله‌ای را در مبتلایان به آرتروز کاهش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، احمد رئیس السادات، با اشاره به اینکه آرتروز زانو شایع‌ترین بیماری مفصلی است، اظهار کرد: این موضوع باعث اختلال در عملکرد و کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل وزن، اصلی‌ترین راه پیشگیری از آرتروز زانو است، افزود: ورزش و اصلاح ارگونومی محیط کار و زندگی می‌تواند از بروز آرتروز جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش‌های درمان آرتروز اشاره کرد و گفت: تقویت عضلات، استفاده از مدل‌های فیزیکی سرما و گرما و فیزیوتراپی‌های نوین از ساده‌ترین درمان‌ها برای مبتلایان به آرتروز است.

رئیس السادات خاطرنشان کرد: استفاده از داروهای ضدالتهابی و کورتون‌ها از انواع دیگر درمان بیماری آرتروز است که باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

وی، تزریق داخل مفاصل را از دیگر درمان‌های آرتروز دانست و ادامه داد: شایع‌ترین تزریق داخل مفصلی، استروئیدهای معروف به کورتون هستند که برای کوتاه مدت (بین چند هفته تا سه ماه) توصیه می‌شود، برای مبتلایان به آرتروز در این بازه زمانی ورزش درمانی و تقویت عضلات تجویز می‌شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با بیان اینکه ازون تراپی بیشتر از سه ماه طول اثربخشی ندارد، گفت: در مقایسه با درمان‌ها سلول درمانی‌، استفاده از اگزوزوم و پلاسمای غنی از پلاکت و فاکتور رشد، طول اثر دیرتری دارند ولی در عین حال می‌تواند بیش از یکسال از درد ناشی از آرتروز بکاهد.

رئیس السادات با تاکید بر اینکه تمامی روش‌های درمان و یا کاهش درد، مبتلایان به آرتروز باید در مراکز درمانی معتبر تحت نظارت وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود، افزود: مبتلایان به آرتروز برای درمان از مراجعه به کلینیک‌ها یا مراکز غیر معتبر که صلاحیت علمی ندارند، خودداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: کاهش وزن یا رسیدن به وزن نرمال می‌تواند درد بیماران، خشکی مفاصل و نیاز به درمان‌های مداخله‌ای را در مبتلایان به آرتروز کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کودکان نیز مبتلا به آرتروز می‌شوند، گفت: آرتروز بیماری وابسته به سن است و معمولاً کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران ادامه داد: به‌طور کلی ورزش نکردن، عدم فعالیت یا فعالیت‌های خیلی شدید، حرکت در سطوح ناهموار، بالا و پایین رفتن زیاد از پله و ضربه به زانوها می‌تواند از عوامل خطر ابتلاء به آرتروز باشد.

رئیس السادات با تاکید بر این موضوع که تقریباً استفاده از هیچ ماده غذایی موجب ابتلاء به آرتروز نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اضافه وزن، استفاده از مواد قندی و چربی‌ها که باعث افزایش وزن می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز بروز آرتروز شود اما در عین حال برخی از داروها یا مواد غذایی موجب کاهش دردهای آرتروز می‌شوند که از بین آنها می‌توان به زنجبیل، زردچوبه، سویا و آواکادو اشاره کرد.