۰ نفر

قیمت جدید داروها در دسترس مردم قرار گرفت

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۳۳
کد خبر: 657211
قیمت جدید داروها در دسترس مردم قرار گرفت

سازمان غذا و دارو قیمت همه داروها را به صورت شفاف و برخط روی سایت خود منتشر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، هموطنان با مراجعه به سایت http://irc.fda.gov.ir/nfi و یا برنامه سامانه تی‌تک و اسکن QR کد روی بسته محصولات در لحظه قیمت دارو را مشاهده کنند.

مردم با مشاهده هرگونه مغایرت قیمت داروها نسبت به قیمت‌های درج شده در سایت و یا آزاد فروشی داروها در داروخانه‌ها به رغم طرف قرارداد بودن با بیمه‌ها، می‌توانند در تماس با شماره ۱۹۰ و یا دانشگاه‌های علوم پزشکی، تخلفات را گزارش کنند.

طرح «دارویار» و مزایای اجرای آن  

در راستای اجرای اصلاح یارانه‌های دارو طرح «دارویار» در کشور به اجرا گذاشته شده تا با اجرای آن نفع آن به مردم برسد و قیمت داروها برای مردم به عنوان مصرف کننده هیچ تغییری نداشته باشد و بیمه‌ها هزینه اضافه آن را تقبل می‌کنند.

در طرح «دارویار»، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص خواهد یافت، این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای است.

توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است، سه دهک اول جامعه «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

افراد سایر دهک‌ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند، بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه برقرار است.