۰ نفر

چند توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

۷ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۶
کد خبر: 656820
چند توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چند مورد برای پیشگیری از تب کریمه کنگو را مطرح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا سهرابی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری شایع در فصل گرما و نیز فرهنگ ذبح دام و قربانی کردن در کشور، توصیه کرد: دام قربانی حتما از محل‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت و دامپزشکی است، تهیه شود. از خرید دام از مکان‌های غیر معتبر و حتی جاهایی که ارزان‌تر فروخته می‌شود، حتما پرهیز شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری از طریق خون و ترشحات خونی حیوان آلوده منتقل می‌شود، توضیح داد: لذا توصیه می‌شود ذبح دام در مسیر عمومی حرکت مردم نباشد. در مکانی انجام شود که قابل شست‌وشو باشد. فردی که ذبح می‌کند حتما چکمه و دستکش، لباس پوشیده داشته باشد و پوستش با خون دام هیچ تماسی نداشته باشد.

سهرابی همچنین تاکید کرد: گوشت دام بعد از ۲۴ ساعت و جگر دام بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال در دمای ۴ درجه سانتی گراد قابل استفاده است و بلافاصله بعد از ذبح دام اقدام به پختن گوشت یا جگر آن نشود.

وی گفت: علائم اولیه بیماری کریمه کنگو نیز شبیه سرماخوردگی، آنفلوانزا و کروناست،‌ با این تفاوت که خونریزی زیر پوستی می‌دهد.

این پزشک و استاد دانشگاه با یادآوری اینکه بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که علائم آن مانند همه ویروس‌ها ضعف، بدن درد، تب است، گفت: نشانه‌ افتراق این ویروس از سایر ویروس‌ها خونریزی زیر پوستی است که نشان‌دهنده ابتلای فرد به این بیماری است، که حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه این بیماری نیز درصد بالایی کشندگی دارد و خطرناک است.