۰ نفر

جزییاتی مهم درباره کلسترول و شرایط خطرناک آن

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۴۸
کد خبر: 655742
جزییاتی مهم درباره کلسترول و شرایط خطرناک آن

کلسترول یک ماده چرب است که در خون شما یافت می‌شود. کلسترول بالا مانند فشار خون بالا می‌تواند به دیواره شریان‌ها آسیب برساند و منجر به مشکلات سلامتی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، کلسترول تأثیر مستقیمی بر سلامتی ما دارد و اگر تحت کنترل نباشد می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. میزان کلسترول شما برای دانستن و نظارت بر سلامت کلی‌ تان ضروری است. همان طور که شماره بیمه تامین اجتماعی خود را می‌دانید باید از سطح کلسترول فعلی تان نیز آگاه باشید.

به گزارش یاهونیوز، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده حدود ۳۸ درصد از بزرگسالان امریکایی مبتلا به کلسترول بالا (کلسترول کل خون بیش از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر) هستند. معمولا هیچ نشانه‌ای از کلسترول بالا وجود ندارد به همین دلیل است که اغلب به آن "قاتل خاموش" می‌گویند.

در ادامه به نشانه‌هایی خواهیم پرداخت که بهتر است پس از مشاهده آن به فکر کنترل کلسترول خود باشید. چرا مهم است که سطح کلسترول خود را بدانید؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون شما یافت می‌شود. کلسترول بیش از حد در خون تان می‌تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی یا مشکلات جدی سلامتی شود. شما می‌توانید سطح کلسترول خود را با یک آزمایش خون ساده بررسی کنید. شما می‌توانید از این اطلاعات برای کمک به ایجاد تغییر در شیوه زندگی خود یا شروع دارو برای بهبود سطح کلسترول تان استفاده کنید.

چرا کلسترول بالا خطرناک است؟

کلسترول بالا یک وضعیت خطرناک است، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کلسترول نوعی چربی است که در خون یافت می‌شود. زمانی که کلسترول بیش از حد در خون وجود داشته باشد می‌تواند در دیوار رگ‌های خون انباشته شود. این تجمع پلاک نامیده می‌شود. پلاک می‌تواند شریان‌ها را باریک کند و جریان خون را در آن‌ها دشوار نماید. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد قلب مجبور است برای پمپاژ خون در سراسر بدن سخت‌تر کار کند. پلاک می‌تواند سفت و پاره شود و اگر این رخ دهد لخته خون ایجاد می‌شود. اگر لخته شریان، خون رسانی به قلب را مسدود کند می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. بنابراین، حفظ سطح سالم کلسترول برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مهم است.

عوامل خطر برای کلسترول بالا

در اینجا تعدادی از عوامل خطر برای کلسترول بالا ذکر شده اند. ژنتیک، سن و انتخاب سبک زندگی همگی می‌توانند در افزایش سطح کلسترول نقش داشته باشند. برای مثال، افرادی که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند بیش‌تر احتمال دارد که خود کلسترول بالا داشته باشند. به طور مشابه، با افزایش سن سطح کلسترول افراد افزایش می‌یابد. در نهایت، انتخاب‌های سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش نیز می‌تواند بر سطح کلسترول تاثیر بگذارد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، در حالی که فعالیت بدنی و حفظ وزن مناسب می‌تواند به کنترل کلسترول کمک کند. هر کسی که در مورد سطح کلسترول خود نگران است باید با پزشک صحبت کند تا بهترین راه برای مدیریت عوامل خطر با او در میان بگذارد.

اگر فشار خون بالا دارید کلسترول خود را چک کنید

فشار خون بالا، وضعیتی است که در آن نیروی خون شما به دیواره رگ‌های تان بیش‌تر از میزانی است که باید باشد. این نیروی اضافی می‌تواند به دیواره شریان‌های شما آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی شود. داشتن فشار خون بالا نشانه آن است که ممکن است کلسترول بالا نیز داشته باشید. کلسترول یک ماده چرب است که در خون شما یافت می‌شود. کلسترول بالا مانند فشار خون بالا می‌تواند به دیواره شریان‌ها آسیب برساند و منجر به مشکلات سلامتی شود. به همین دلیل است که در صورت داشتن فشار خون بالا بررسی کلسترول شما بسیار مهم است. پزشک شما می‌تواند دارویی را برای کمک به کاهش سطح کلسترول شما تجویز کند. او هم چنین ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیش‌تر را توصیه کند.

اگر دیابت دارید کلسترول تان را چک کنید

دیابت اختلالی است که با سطوح بالای قند در خون مشخص می‌شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی هستند. دیابت می‌تواند خطر ابتلا به این شرایط را با تاثیر بر سطح کلسترول در خون افزایش دهد. کلسترول نوعی چربی است که به ساخت و حفظ غشای سلولی کمک می‌کند. هم چنین، توسط بدن برای ساخت هورمون‌ها و سایر مواد استفاده می‌شود. زمانی کلسترول بیش از حد بالا باشد می‌تواند در شریان‌ها رسوب کند و باعث تصلب شرایین شود. این موضوع می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود. در افراد مبتلا به دیابت سطح کلسترول اغلب بالاتر از حد طبیعی است. برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که کلسترول خود را به طور منظم بررسی کنند تا هر گونه مشکل احتمالی را بتوان به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

اگر سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا بیماری قلبی دارید

داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا کلسترول بالا نشانه این است که شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به همان بیماری باشید. در حالی که عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش در سطح کلسترول نقش دارند ژنتیک نقش چشمگیری دارد. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به بیماری قلبی یا کلسترول بالا است مهم است که کلسترول خود را بررسی کنید تا بتوانید اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بیماری انجام دهید. علاوه بر معاینات منظم با پزشک چندین مورد وجود دارد. کار‌هایی که می‌توانید برای کنترل کلسترول خود انجام دهید. خوردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، و پرهیز از محصولات تنباکو می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند. اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید بررسی کلسترول خود قدم مهمی در حفظ سلامتی شماست.

اگر سیگاری هستید

معروف است که سیگار برای سلامتی مضر است، اما آیا می‌دانستید که سیگار می‌تواند خطر ابتلا به کلسترول بالا را نیز افزایش دهد؟ زمانی که سیگار می‌کشید مواد شیمیایی موجود در تنباکو به پوشش سرخرگ‌های شما آسیب می‌رسانند و رسوب چربی را آسان‌تر می‌سازد که خود می‌تواند شریان‌های تان را باریک یا مسدود کند. این موضوع خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سیگار به کلسترول خوب (HDL) آسیب می‌رساند کلسترولی که به حذف پلاک از شریان‌های شما کمک می‌کند. اگر سیگاری هستید مهم است که کلسترول خود را چک کنید تا بتوانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید.