۰ نفر

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت کدام ماه بارداری؟

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
کد خبر: 648380
بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت کدام ماه بارداری؟

انجام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین از مهیج‌ترین اتفاقات بارداری است. در کل سونوگرافی در دوران بارداری به دلیل اطمینان یافتن از مناسب بودن وضعیت بارداری انجام می‌شود. اما پدران و مادران آینده، مشتاق به تعیین جنسیت جنین خود از همان ابتدای دوران بارداری هستند.

سونوگرافی تعیین جنسیت در هفته چندم بارداری انجام می شود

 به گزارش اقتصاد آنلاین، انتخاب نام دختر یا پسر یا رنگ وسایل نوزاد و خرید لوازم دخترانه یا پسرانه، از لحظه‌های خوش دوران بارداری است و بسیاری از افراد از همان ابتدا به دنبال علائم بارداری دختر و علائم بارداری پسر در ماه اول هستند. معمولا با انجام سونوگرافی در هفته‌های 18 تا 22 یعنی حدود پنج ماهگی میتوان جنسیت جنین را تشخیص داد.

در واقع از سونوگرافی غربالگری سه ماه دوم بارداری می‌توان تحت عنوان سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین نیز یاد کرد. زیرا اساسا در خلال آزمایش‌های سه ماهه دوم بارداری و در سونوگرافی آنومالی می‌توان به جنسیت جنین پی برد.  بنابراین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین دقیقا همان موقعی است که غربالگری سه ماهه دوم بارداری انجام می‌شود.  در این مرحله آلت تناسلی جنین رشد کرده و قابل تشخیص است و اندازه جنین آنقدر بزرگ نشده که به دلیل محدودیت فضای رحم و جمع‌شدگی جنین، قابل مشاهده نباشد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را درباره سونوگرافی تعیین جنسیت کسب کنید.

سونوگرافی تعیین جنسیت اضافه بر برنامه روتین پزشکی

اگرچه سونوگرافی کم خطرترین روش تصویربرداری از بافت بدن است اما به این نکته باید توجه داشت که کم خطر بودن به معنای بی خطر بودن نیست و ممکن است در سالهای آینده با پیشرفت بیشتر دانش پزشکی عوارضی هم برای سونوگرافی شناخته شود. به همین خاطر انجام سونوگرافی‌های غیر ضروری و متعدد به مادران توصیه نمی شود. با این حال بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند برای تعیین دقیق جنسیت جنین خود یک سونوگرافی تعیین جنسیت جنین انجام دهند و پس از آن نام و رنگ و وسایل متناسب با جنس فرزند خود انتخاب کنند.

نحوه تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی

در برنامه روتین مراقبت بارداری که توسط ماما یا پزشک متخصص زنان انجام می‌شود، سه نوبت سونوگرافی معمول وجود دارد که انجام آن به تمامی مادران باردار توصیه می گردد.

هر 3 مرحله در زمان مناسب و به دلایل کاملا پزشکی انجام می‌شود تا از وضعیت مناسب بارداری و سلامت جنین جفت اطمینان حاصل شود. البته که با توجه به شرایط فرد ممکن است سونوگرافی های دیگری هم برای مادر درخواست شود. اما در مجموع در میان سونوگرافی های روتین بارداری، سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری، بهترین زمان تعیین جنسیت جنین با سونوگرافی است.

کی می توان جنسیت بچه را با اسکن مشخص کرد؟

این  نکته را در نظر داشته باشید که ما سونوگرافی به نام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین نداریم و این یک اصطلاح غلط در عامه مردم است. از همین جهت هرگز زمان دقیق تعیین جنسیت جنین با سونوگرافی مشخص نمی‌شود. زیرا جنس جنین فاکتوری در تعیین سلامت روند بارداری نیست. اما به علت اشتیاقی که والدین به دانستن جنس جنینشان دارند، اگر جنسیت جنین قابل تشخیص باشد در کنار سایر موارد مهم در سونوگرافی سه ماه دوم بارداری، نوع جنسیت هم گزارش می شود. 

لازم است یادآوری کنیم که هزینه سونوگرافی تعیین جنسیت جنین با هزینه سونوگرافی غربالگری دوم بارداری ادغام می‌شود و به صورت جداگانه محاسبه نمی‌شود. 

احتمال تشخیص جنسیت در سونوگرافی NT

سونو NT سونوگرافی تعیین جنسیت جنین نبوده بلکه یکی از قسمت های غربالگری سه ماهه اول بارداری است که در حدود 11 تا 13 هفتگی برای مادر درخواست می‌شود، تا احتمال ابتلا جنین به مشکلات ژنتیکی شایعی چون سندروم داون اندازه گیری شود.

نتیجه مثبت در این سونوگرافی به معنی ابتلا به سندرم داون نیست و برای تشخیص قطعی نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی خواهد بود. تعیین جنسیت با سونوگرافی NT با حدس و گمان انجام می‌شود. این عدم قطعیت نه به دلیل تجربه کم سونولوژیست است و نه به خاطر نوع دستگاهی که استفاده می‌شود. بلکه به این علت است که آلت تناسلی جنین هنوز به تکامل نرسیده و بدن دخترها و پسرها در این سن تا حد زیادی شبیه به هم هستند. بنابراین تشخیص جنسیت جنین در این سونوگرافی قابل اطمینان نیست و عموما هم توسط متخصص سونولوژیست گزارش نمی شود. پس براساس آن اقدام به خرید لوازم و وسایل کودک نکنید و بهتر است تا انجام سونوگرافی آنومالی در سه ماهه دوم بارداری صبور باشید.

سونوگرافی انومالی و تعیین جنسیت

سونوگرافی انومالی که در واقع همان سونوگرافی تعیین جنسیت جنین نیز محسوب می‌شود. پزشک شما در هفته هجده تا بیست و دوم اقدام به انجام سونوگرافی ناهنجاری ها یا همان آنومالی اسکن می‌کند. هدف پزشک بررسی تمام اندام‌های جنین از جمله ستون فقرات، قلب، ریه، کلیه، معده و ... است.

تشخیص اشتباه جنسیت جنین در سونوگرافی آنومالی

با اینکه هدف اصلی سونوی آنومالی در علم پزشکی تعیین جنسیت جنین نیست اما در این سونوگرافی مهم، خبر هیجان‌انگیزی که چهار ماه منتظرش بودید را دریافت خواهید کرد. اما باید بدانید در این مرحله نیز احتمال خطا وجود دارد می توانید علائم بارداری پسر و علائم بارداری دختر را نیز مطالعه نمایید.

سونوگرافی تعیین جنسیت جنین چگونه است؟

به یاد داشته باشید که سونوگرافی و تشخیص جنسیت جنین دو مقوله کاملا مربوط و البته غیر مربوط به هم هستند. منظورمان این است که در خلال انجام سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری حتما امکان تشخیص جنسیت جنین وجود دارد، اما این سونوگرافی منحصرا برای تشخیص جنسیت جنین انجام نمی‌شود. در واقع فیلم سونوگرافی تشخیص جنسیت جنین با فیلم سونوگرافی غربالگری سه ماه دوم بارداری یکسان است. این سونوگرافی نیز به صورت شکمی انجام می شود و جایی برای نگرانی وجود ندارد. 

زمان سونوگرافی تعیین جنسیت؛ هفته چندم بارداری 

اگر برای شما این سوال پیش آمده که سونوگرافی تعیین جنسیت جنین از هفته چندم بارداری با دقت مناسب انجام می شود، باید بگوییم بین هفته هجدهم تا بیست و دوم از دوران بارداری، زمان مناسبی برای تشخیص جنسیت جنین با انجام سونوگرافی است. این سونوگرافی که همان آنومالی اسکن یا سونوگرافی ناهنجاری هاست به بررسی دقیق اندام و ارگان های قابل دیدن جنین می پردازد.  

احتمال خطا در سونوگرافی تعیین جنسیت

 این نکته را باید در نظر گرفت که در سونوگرافی تعیین جنسیت جنین احتمال خطا وجود دارد. چندین عامل در بروز این خطا دخالت دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند: 

  • زمان نادرست انجام سونوگرافی
  • مهارت یا تجربه کم سونولوژیست
  • استفاده از دستگاه قدیمی یا نامعتبر
  • قرارگرفتن جنین در وضعیت نامناسب و عدم دید کافی به ناحیه تناسلی جنین